Decibel meter zelfbouwen voor de pc.

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
marcboey

Decibel meter zelfbouwen voor de pc.

Bericht door marcboey »

Hallo,

ik zou een decibel meter willen maken dat ik kan aansluiten op de com poort van mijn pc en het uitlezen met een zelfgeschreven programma.

hoe werkt een dB meter?

word er stroom op de microfoon gezet, hoe krijg ik mijn gemeten luchtdruk?

hoe zit dat met de formule die ik nodig heb?

volgens mij is het toch de lucht molicullen die het membraan van de microfoon doen trillen en er een stroominpuls ontstaat dat opgeteld wordt met de ingangs stroom en het verschil aftrekt en dan iets met een Formule....

Als deze redenering juist is zou de formule er zo moeten uitzien.
is de formule zo mischien dB= watt / vierkante meter
Moet ik dan ook de oppervlakte van met membraan uitrekenen en omrekenen naar vierkante meter?

Groetjes,

Marc Boey.
janvanbree2
Contacteer:

Bericht door janvanbree2 »

Wat je ook zou kunnen doen is met een degelijke microfoon aan de mic-input van je geluidskaard het geluid binnen laten komen en deze mbv je eigen programma ijken. Je zou dan zelfs een multifrequentie meter kunnen maken die dus de geluidsdruk op verschillende frequenties kan meten. Dat kan met de DB-meter die ik voor mijn werk heb ook, erg handig.
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
the waiter
Contacteer:

Bericht door the waiter »

dB = 10 log(J/Jnul)
met J = watt/vierkante meter en Jnul = referentiewaarde = 10^(-12) Watt/m2
If only I and DEAD people can read hex, how many people can read hex?

57006

www.dayslikethis.nl
marcboey

Bericht door marcboey »

Dus ik moet het verbruik van mijn microfoon/door de oppervlakte van mijn draaddikte?

Ik weet wel hoe ik in Visual Basic een programma kan schrijven voor het meten van dB; maar hoe ik een bestaande geluidskaart moet aanspreken om metingen te doen weet ik niet daarom zou ik het via een com poort doen omdat ik dat wel weet hoe ik die moet aanspreken in Visual Basic .

Weet u hoe ik een geluidskaart moet aanspreken in Visual Basic?

Ik ben opzoek naar de waarde van data lijntjes van insteekkaarten maar heb er nog niet van gevonden weet u mischien hoe dat dat zit?

Met vriendelijke groeten.

Marc Boey.
janvanbree2
Contacteer:

Bericht door janvanbree2 »

Volgens mij kun je in VB een heel aantal invoegmodules toepassen. Ook een ruim aantal multimedia-modules. Wellicht zit er hier een bij waarmee je het input signaal van je audiokaart te pakken kunt krijgen. Ik ben zelf nog niet zo ver met VB dat ik dat voor elkaar heb, maar het is misschien het proberen waard. www.visualbasicforum.com is misschien een plaats waar ze er meer van weten.
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
marcboey

Bericht door marcboey »

Beste the Waiter

Ik heb niet veel kaas van dit soort wiskunde gekregen op school.
Kan U een voorbeeld geven hoe ik deze formule kan toepassen
dB = 10 log(J/Jnul)
met J = watt/vierkante meter en Jnul = referentiewaarde = 10^(-12) Watt/m2

moet ik die 10 vermenigvuldigen met log? en J delen door Jnul? En beiden uitkomsten vermenigvuldigen of zo ?

Met vriendelijke groeten,

Marc boey.
Plaats reactie