maar ik zit met een pcb ontwerp probleem omdat ik niet alles op een printje krijg,ik werk al met smd's,en heb in plaats van 2 keer een 555 1maal een 556 gebruikt. weet mss iemand hoe ik het schema zelf zou kunne kleiner maken? dit is een ideetje van mij = ik versterk eerst het geluid met een opamp en maak er dan via een shmitt trigger een mooie blok van,dit stuur ik in op de 4017 als clk en in de plaats van de eerste uitgang te gebruiken gebruik ik de 2de uitgang... ?de schmitt trigger en de versterker kan ik mss een ic pakke met 2opamps in... zodat dus te transistor trap wegvalt en dat de trap van de 555's ook kleiner word?
klapschakelaar
klapschakelaar
ik heb een tijdje gelede gevraagd of dit schema zou werken(wat het dus zou doen)

maar ik zit met een pcb ontwerp probleem omdat ik niet alles op een printje krijg,ik werk al met smd's,en heb in plaats van 2 keer een 555 1maal een 556 gebruikt. weet mss iemand hoe ik het schema zelf zou kunne kleiner maken? dit is een ideetje van mij = ik versterk eerst het geluid met een opamp en maak er dan via een shmitt trigger een mooie blok van,dit stuur ik in op de 4017 als clk en in de plaats van de eerste uitgang te gebruiken gebruik ik de 2de uitgang... ?de schmitt trigger en de versterker kan ik mss een ic pakke met 2opamps in... zodat dus te transistor trap wegvalt en dat de trap van de 555's ook kleiner word?
- Bijlagen
-
- soms zegt een tekening meer dan 100woorden... dus mss beter te begrijpe
- blokschema.GIF (3.08 KiB) 34302 keer bekeken
Liggend Kan Je Sch**ten Maar Het Is Beter Als Je Zit.
-
Mat Janssen
- Moderator

Ja, hoor je kunt met een dubbele opamp (NE1458) een versterker en schmitt trigger schakeling maken. Maar dan ga je wel wat anders maken dan het eerste ontwerp met die dubbele one shot's.
Wanneer het jou alleen maar gaat om een relais om te schakelen na geklap dan werkt dat natuurlijk ook.
Heb je moeite met het maken van layouts of heb je maar 2 vierkante cm ter beschikking voor het printje? Misschien kunnen we je daar wel mee helpen.
Tenslotte hebben we een goede layouter in ons team.
Wanneer het jou alleen maar gaat om een relais om te schakelen na geklap dan werkt dat natuurlijk ook.
Heb je moeite met het maken van layouts of heb je maar 2 vierkante cm ter beschikking voor het printje? Misschien kunnen we je daar wel mee helpen.
Tenslotte hebben we een goede layouter in ons team.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Peter Oors
-
Peter Oors
-
Peter Oors
-
Peter Oors
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Peter Oors
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Ik heb een vraagje over dit schakelingetje. Ik moet voor school een schakeling zoeken om er de print voor te ontwerpen ( met ulticap en ultiboard ) en ik denk dat ik dit schakelingetje ga nemen. Maar ik heb enkele vraagjes. Die cond. mic moet ik daar gegevens bij vermelden als ik die koop ? en C2, C4, C5, C6 en C7 zijn beetje weggevallen op de tekening, zijn dit elco's of gewone condensators ?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Geobsedeeerd ! door elektronika 
-
Mat Janssen
- Moderator

Die microfoon is een elektret microfoontje dat inderdaad met het condansator principe werkt. Dat is geen probleem als je daar verder niks over zegt. Er zijn eigenlijk 2 types elektret microfoontjes. Een 2 draads en een 3 draads type. Hier is de 2 draads gebruikt, maat als je een 3draads type hebt is dat ook te gebruiken.
R2 en C1 zijn dan aan het derde draadtje aangesloten en R1 gaat dan zondermeer naar de microfoon.
C3 en C7 zijn elco's. C1,C2,C4,C5,C6 zijn normale mkt's of mepco's.
R2 en C1 zijn dan aan het derde draadtje aangesloten en R1 gaat dan zondermeer naar de microfoon.
C3 en C7 zijn elco's. C1,C2,C4,C5,C6 zijn normale mkt's of mepco's.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

ah ok, ik had juist voor jouw reply gestopt met lezen.
Maar ik vind wel dat moderators altijd beleefd moeten blijven...
anyway,
Ik ben ook van plan dit schakelingetje eens in de praktijk om te zetten, en ik heb bijna al de nodige componenten al bijeengeraapt.
Ik heb ook nog een ander schakelingetje gevonden, die wat eenvoudiger is.
(misschien kan je hem gebruiken omdat je toch zoekt om een compactere schakeling te bouwen...)

Originele uitleg:
Circuit operation is as follows. A single hand clap will be picked up by the electric mic which is coupled through C1 into the op amp IC1. The output of IC1 triggers the 555 IC timer IC2 which is configured as a monostable multivibrater. The trigger pulse is stretched by IC2 and outputs a pulse to IC3 a D type flip flop. Because of the three state counter arrangement of IC3, two sharp claps are required before IC3 will output a high to Q1 which will turn on K1 relay and any device connected to K1's switch contacts. Two more claps will clock IC3 again and will turn off Q1 and any device connected to the K1's contacts. I had my unit connected to my xmas tree lights so that I wouldn't have to crawl behind the tree to turn the lights on and off. Sensitivity for the circuit is R3 and should be adjusted so that the circuit ignores normal room noise.
Dit schakelingetje werkt ook met zon elektret micje toch?
Maar ik vind wel dat moderators altijd beleefd moeten blijven...
anyway,
Ik ben ook van plan dit schakelingetje eens in de praktijk om te zetten, en ik heb bijna al de nodige componenten al bijeengeraapt.
Ik heb ook nog een ander schakelingetje gevonden, die wat eenvoudiger is.
(misschien kan je hem gebruiken omdat je toch zoekt om een compactere schakeling te bouwen...)

Originele uitleg:
Circuit operation is as follows. A single hand clap will be picked up by the electric mic which is coupled through C1 into the op amp IC1. The output of IC1 triggers the 555 IC timer IC2 which is configured as a monostable multivibrater. The trigger pulse is stretched by IC2 and outputs a pulse to IC3 a D type flip flop. Because of the three state counter arrangement of IC3, two sharp claps are required before IC3 will output a high to Q1 which will turn on K1 relay and any device connected to K1's switch contacts. Two more claps will clock IC3 again and will turn off Q1 and any device connected to the K1's contacts. I had my unit connected to my xmas tree lights so that I wouldn't have to crawl behind the tree to turn the lights on and off. Sensitivity for the circuit is R3 and should be adjusted so that the circuit ignores normal room noise.
Dit schakelingetje werkt ook met zon elektret micje toch?
-
Mat Janssen
- Moderator

Ja, als je goed kijkt dan zie je dat de microfoon gevoedt wordt via een weerstandje R1 om de microfoon te voeden en het signaal wordt daaronder dan afgenomen en via C1 naar de voorversterker gestuurd.
En ik ben beleefd, alleen maak ik je erop attent dat je ook alles mag lezen en niet alleen maar een klein stukje.
En ik ben beleefd, alleen maak ik je erop attent dat je ook alles mag lezen en niet alleen maar een klein stukje.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd