2.5 A spannings regelaar (minimaal)
2.5 A spannings regelaar (minimaal)
ik wil graag weten welke Spaninngsregelaar ik daar voor wil gebruiken hij moet minsten 2.5A aan kunnen anders kan ik hem niet gebruiken. graag het ic nummer als jullie dat weten 
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/30
kijk hier een zou ik zeggen. als jeal een gelijkspanning hebt dan kun je de trafo en de bruggelijkrichter( de vier diode's achter de trafo dus) weg laten
kijk hier een zou ik zeggen. als jeal een gelijkspanning hebt dan kun je de trafo en de bruggelijkrichter( de vier diode's achter de trafo dus) weg laten
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/33 je zou verder kunnen kijken natuurlijk dan had je deze tegen gekomen
oke mooi ik ga kijken of ik aan de onderdelen kan komen via school ik kijk ff wat ik er mee doe en dan hoef ik (hopelijk) geen lampen meer te vervangen
voor het achter licht heb ik al een andere in gedachten maar dies maar 5 watt en ik heb nog een LM317 liggen dus dat ga ik daar mee doen
hartelijk bedankt
voor het achter licht heb ik al een andere in gedachten maar dies maar 5 watt en ik heb nog een LM317 liggen dus dat ga ik daar mee doen
hartelijk bedankt
-
Mat Janssen
- Moderator

Een 7806 is voor 6 volt en die kun je daar ook voor gebruiken. En als je er 3 parallel zet heb je 3 ampere.
Je mag ook de schakeling gebruiken van Circuitsonline.
Een ic uit de 78xx serie mag tot 35 volt aan de ingang gaan. Je moet dan niet vergeten dat je dat teveel aan vermogen wel weg moet koelen.
Je mag ook de schakeling gebruiken van Circuitsonline.
Een ic uit de 78xx serie mag tot 35 volt aan de ingang gaan. Je moet dan niet vergeten dat je dat teveel aan vermogen wel weg moet koelen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

TIP3055 om de stroom te schakelen?
vraagje
ik wil een LM317 afregelen dat hij 6 volt levert en een TIP3055 de stroom laten schakelen.
nou was mijn vraagje hoe je dat doet omdat de schakeling met de 3 lm317 te warm word en geen ruimte heb voor een koel rib
de TIP3055 kan 15A schakelen maar wat is de minimum spanning en als het kan zou ik daar graag een schakeling van vinden
ik wil een LM317 afregelen dat hij 6 volt levert en een TIP3055 de stroom laten schakelen.
nou was mijn vraagje hoe je dat doet omdat de schakeling met de 3 lm317 te warm word en geen ruimte heb voor een koel rib
de TIP3055 kan 15A schakelen maar wat is de minimum spanning en als het kan zou ik daar graag een schakeling van vinden
Je wil waarschijnlijk een lamp van 6V aansturen waarvan je denkt dat ie ongeveeer 3A nodig heeft. Neem maar de schakeling van Mat met 3 LM317's. Als je ingangsspanning niet veel hoger is, zal het te koelen vermogen wel meevallen, en kan een klein koelplaatje volstaan.
Moest je toch 3A willen, met een spanning afhankelijk van de belasting, dan kun je de LM's ook schakelen als constante stroombron, alweer met weg te koelen vermogen door de weerstanden.
Moest je toch 3A willen, met een spanning afhankelijk van de belasting, dan kun je de LM's ook schakelen als constante stroombron, alweer met weg te koelen vermogen door de weerstanden.
Laatst gewijzigd door Joeri Fr op ma 6 feb 2006, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mat Janssen
- Moderator

Dat zal niet helpen wat je ook bouwt.
Stel je hebt 15 volt ingangsspanning en 6 volt uitgangsspanning.
De spanning die je moet wegwerken is dus 15 - 6 = 9 volt.
De stroom is 2,5 Amp.
Dus er wordt 9 x 2,5 = 22,5 watt aan warmte opgewekt.
Wat je ook bedenkt, die 22,5 watt blijft te veel en moet weggekoeld worden.
Of je nu een weerstand neemt, een transistor of 3 regelaars. 22,5 watt blijft 22,5 watt.
Dus je zult iets moeten bedenken voor je ingangsspanning.
Als die omlaag gaat, gaat ook het vermogen omlaag.
Het beste is een geschakelde voeding die gaan wat efficienter om met het vermogen.
Stel je hebt 15 volt ingangsspanning en 6 volt uitgangsspanning.
De spanning die je moet wegwerken is dus 15 - 6 = 9 volt.
De stroom is 2,5 Amp.
Dus er wordt 9 x 2,5 = 22,5 watt aan warmte opgewekt.
Wat je ook bedenkt, die 22,5 watt blijft te veel en moet weggekoeld worden.
Of je nu een weerstand neemt, een transistor of 3 regelaars. 22,5 watt blijft 22,5 watt.
Dus je zult iets moeten bedenken voor je ingangsspanning.
Als die omlaag gaat, gaat ook het vermogen omlaag.
Het beste is een geschakelde voeding die gaan wat efficienter om met het vermogen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
ik heb er een koelplaatjeachter gemaakt en moet nog kijken of dat genoeg is want ik kan hem er nog op maken (de brommer dan he) en dan weet ik pas of hij naar behoren werkt omdat het wisslespanning is ik heb er een brug voor gemaakt met 4 diodes maar weet niet zeker of ze goed om staan
ik kijk wel ov het goed gaat