Ik ben met mn brommer bezig en het leek me wel een leuk idee om mn kilomter teller te verlichten met een ledje.
Nu heb ik alleen twee probleempjes,
1, ik heb niet veel verstand van elektronica.
2, hoe maak ik zoiets ?
Nu heb ik alleen een aansluiting van 12v dus om daar een ledje op aan te sluiten gaat niet helemaal goed ..
Wie o wie is zo handig en zou hier iets voor kunnen maken ?!?
Beste Andre, het is niet zo heel ingewikkeld hoor en wij kunnen je wel verder helpen. Heb je meer gegevens over je LEDje?
Laat ik even een voorbeeldje nemen wat wel zou kunnen werken...
Spanning voor LED is 2,2V en de stroom is 20mA
Dan moet je dus een weerstand hebben die aan 20mA een spanning van 9,8volt (12-2,2) heeft.
R = U/I = 9,8 / 0,020 = 490 Ohm. Nou is 490 Ohm geen standaard waarde die je zo kunt kopen dus ik zou een maatje hoger pakken, dan heb je ook minder kans dat je LED kapot gaat. Degene die hier het dichtst bijzit is 510 Ohm.
Nu moeten we nog even het vermogen van de weerstand berekenen want als je die te krap pakt wordt de weerstand gloeiend heet en is dan ook zo kapot.
P = U * I = 9,8 * 0,02 = 0.196 w
dat wil zeggen dat je met een standaard weerstand van 0,25w afkunt. Wel zou ik hem even in een krimpkous doen en met een tyrapje aan je chassis vastmaken, dan komt het zeker goed!
12v ---- [R510] ---- |> LED ---- 0v
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
Maakt het dan ook nog uit wat voor weerstand het is ?
ik ben aan het bladeren gegaan in de conrad catalogus maar zie hier 2 verschillende weerstanden.
* metaalfilm (conrad bestel nr: 40 92 43-06)
* koolfilm
van metaalfilm zie wel R=512 ; koolfilm alleen R=470 of R=560
--
en als ik meerdere ledjes wil gaan aansluiten ? (bv. 2)
R=U/I
R=9.8 / 0.04
R=245 Ω
P=U x I
P=9.8 x 0.04
P=0.392 W
Zou het dan willen met een 0.5W, 270Ω koolstoffilm weerstand. deze kosten maar 0.09 p/st. ipv ± 1.50 voor eentje van 512Ω. Dat vind ik wel erg veel schelen.
Als je meerdere led's aan wilt sluiten kun je of 2 keer hetzelfde kringetje maken of de ledjes in serie zetten. dan krijg je ook een ander rekensommetje,
2 led's is 2,2 x 2 = 4,4 volt
Ur = 12-4,4 = 7,6 volt.
Ir = 0,02A (led staan in serie dus laten niet meer stroom lopen dan een alleen!)
R = U/I = 7,6 / 0,02 = 380 Ohm
P = U*I = 7,6 * 0,02 = 0.152 W
Ik zou een koollaagweerstand van 0,5w @ 390Ohm pakken. Conrad: 405205-89 (0,09)...
ALE - Light & Sound - Sales & Rental - www.alelight.nl : Elektronica webshop in aanbouw!
ik drukte de multimeter in de aansluiting en die gaf geen reactie op =spanning, toen ik m inschakelde op ~spanning kwam die wel voor de dag. zal nog ff een keertje kijken voor de zekerheid met andere multimeter. misschien foutje van mij ?!
Dat van die AC kan goed kloppen (de meeste brommers zonder accu zijn ac) best zou je een diode antiparralel over elke led kunnen plaatsen (als je een schema nodig hebt hoor ik het wel )
aha daar had ik dus niet aan gedacht. Ik heb ooit lang geleden zo'n ding met een startmotor gehad en die was dus ook met een accu... maar in princiepe zou het dan nog zo moeten werken omdat de led een diode is. maar het is dan misschien niet onverstandig inderdaad om er een diode in sper overheen te zetten die de led beschermt. (diode dan niet over de weerstand maar alleen over de led anders is de diode zo kapot en misschien de de dynamo ook!)
Als je hetzelfde schema gebruikt met een diode (1N4007 ofzo) in sper over de LED (ALLEEN OVER DE LED NIET OOK OVER DE WEERSTAND!) dan zou het wel kunnen alleen zal je lichtopbrengst wat minder kunnen worden. Ik zou wel voor de voedingsspanning uit blijven gaan van die 12v want anders zou bij pieken je LED's het loodje kunnen leggen.
Je kunt het ook anders doen, een gelijkrichtbrugje maken met 2 diode's daarna een elco van 1000uF/25v ofzo, daarna een spanningsregelaar van 5 Volt (7805 op een koelplaatje!) dan daarna je led's met een weerstand van 150ohm voor elke led. Dan heb je het maximale rendement van je led's en gaan ze ook niet harder of zachter branden naarmate je meer of minder spanning krijgt van je dynamo.
dat kan heel goed want zo heb ik het ook gedaan maar ik heb er een condensator overgezet want dan brand hij constant
wel eentje die wissel spanning kan hebben natuurlijk
@mike Als beginner vraag ik me af waarom eerst die condensator moet en dan pas die diode, ik dacht namelijk dat die diode nodig was om te gelijkrichten en die condensator om een stabielere spanning te bekomen.
dat weet ik ook neit maar ik heb het gedaan omdat ie de spanning stabiel staat en een collega van mijn vader zij dat ik het het beste zo kon doen.
mja het werkt echt heel goed zit er al bijna een half jaar op en het heeft me nog geen ledje gekost (jah de eerste 3) (nog geen een kapot gegaan) en hij brand heel erg constant dus mijn conclusie is dat de schakeling goed werkt
lirben, in dit geval worden de diodes niet gebruikt om gelijk te richten (zoals bij een voeding). maar is er een lichtgevende diode (led). de diode die daar nog eens antiparallel over staat dient om de led te beschermen tegen de wisselspanning. de condensator zorgt er hier voor dat de led niet gaat knipperen (maar faden of nagenoeg constant aan) bij een te lage frequentie of het wegvallen van de spanning. (vergeet natuurlijk de voorschakelweerstand voor de led niet en gebruik als condensator zeker geen elektrolytische want dan ga je ee knalletje horen
grtzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro