100 Hz? Van waar halen ze dat?

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Mandy

100 Hz? Van waar halen ze dat?

Bericht door Mandy »

Gelijkrichting,

Hoe komen ze nu aan die 100 Hz?

Afbeelding

Afbeelding
Flupke

Re: 100 Hz? Van waar halen ze dat?

Bericht door Flupke »

Je moet is het spanningsverloop in functie van de tijd tekenen van het net en na de gelijkrichter.
Dam zie je dat je bij het net 50 keer per seconde de zelfde tekening hebt.
Bij een dubbele gelijkrichter wordt het negatieven deel van het net naar boven gezet zodat je 100 keer per sec de zelfde tekening hebt.

Ik raad je aan om het te tekenen want mijn uitleg is slecht geformuleerd maar ik ben geen schrijfwonder.

Wie kan het deftiger uitleggen?
the waiter
Contacteer:

Bericht door the waiter »

ik zal het even proberen.
bij de gewone wisslespanning heb je een frequentie van 50hz, je hebt in 1 seconden dus 50 toppen en 50 dalen.
Zet je een enkelzijdige gelijkrichter (1 diode) in de schakeling, dan heb je nog steeds 50hz, maar nu heb je alleen de 50 toppen OF de 50 dalen. Welke je hebt hangt af van hoe je de diode zet.

Zet je er nu een dubbele gelijkrichter in zoals in de tekening, dan heb je nog steeds 50 toppen van de enkelzijdige gelijkrichter. Maar van de dalen die de bron geeft maak je ook toppen, en die toppen zet je er ook bij. De bron maakt eerst een top, dan een dal, dan weer een top dan weer een dal. Steeds met 50 hz, maar omdat je nu van alle dalen toppen gemaakt hebt, krijg je top,top, top, top..... 100 toppen in 1 seconden. Tussen 2 toppen zakt de spanning naar 0v, (of een eventuele DC offset) Bij de bron waren dat geen dalen, het naar 0v zakken, maar nu is dat wel het laagste punt, dus een dal, ook dat doet hij 100 keer in een seconden (bij iedere top hoort een dal, anders kan er geen nieuwe top komen).

Je hebt dus 100 toppen die even groot zijn als de originele bronspanning. En je hebt 100 dalen die 0v zijn. 100 toppen, 100 dalen => 100Hz
If only I and DEAD people can read hex, how many people can read hex?

57006

www.dayslikethis.nl
the waiter
Contacteer:

Bericht door the waiter »

nog even een toevoeging over welke diode welke top maakt.
de diode rechts boven laat de toppen van de bron door, dat zijn toppen die in je condensator gaan. De diode rechts onder maakt van de dalen van de bron ook toppen die de condensator op laden.

de andere 2 diodes zorgen voor de negatieve pool
If only I and DEAD people can read hex, how many people can read hex?

57006

www.dayslikethis.nl
Mandy

Bericht door Mandy »

Wow jongens bedankt! Ik moet er niet aan denken dat ik 100 toppen ga afracen met mijn Batavus A' Light ( het is mooi fiets weer) en dan in 1 seconden. Dat doet Zoetemelk niet na.
Plaats reactie