Tijdgestuurd stoplicht gezocht met PIC

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
zanco
Contacteer:

Tijdgestuurd stoplicht gezocht met PIC

Bericht door zanco »

Hoi,

Mijn naam is Ben, ik ben elektronicus als beroep en zendamateur uit hobby. Ik ben vader van twee zonen, waarvan er één de diagnose klassiek autistisch en hoogbegaafd heeft gekregen (4 1/2 jaar oud). Hierdoor lopen wij als ouders tegen wat praktische problemen op waarvoor we op zoek zijn naar een oplossing. Eén van de problemen is het vastleggen van een tijd om op te staan. Aangezien het in het donker slecht klokkijken is en hij bij het aandoen van het licht gelijk zijn speelgoed gaat verkennen én hij gek is op gekleurde lampjes hebben we een oplossing bedacht:

Wat we proberen te maken:

Een verkeerslicht (bouwtechnisch geen probleem) met drie kleuren LED's, rood, oranje, groen.

De bedoeling is dat 's nachts om 0:00 uur de rode led aangaat, dan om 06:30 de rode uit en de oranje aan, en om 07:00 de oranje uit en de groene aan. De groen moet dan om 09:00 uur weer uit gaan. (Rood = niet uit bed, oranje = wel uit bed, zelf spelen, groen = wel uit bed, mag naar beneden naar pappa, mamma of broertje)

Er moet nog een knop +1 of -1 op komen om zomertijd en wintertijd te kiezen en eventueel nog de mogelijkheid om "weekend" te selecteren waardoor alle tijden een half uur vooruit schuiven.

Ik twijfel of dit gaat lukken zonder Real Time Clock maar we houden ons aanbevolen voor suggesties.

Eventueel is een vergoeding voor het uitwerken van een oplossing bespreekbaar, want uit gesprekken met andere ouders blijkt dat zo'n oplossing ook voor hun handig kan zijn.

Ik beschik over de EasyPic 3 van MikroElektronica met MikroPascal erbij en kan dus programmeren en testen.

Alvast bedankt voor de adviezen,

Ben

(Ik kende dit forum niet, ik werd door iemand geadviseerd om hier eens te vragen. Als ik ergens anders op het forum iemand kan helpen dan zal ik dat zeker doen ! )
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Dit is inderdaad goed te doen en zeker met een pic chip.
Er zijn 3 manieren om dit probleem op te lossen.
1: Onder interrupt van de pic processor elke sec de tijd opwaarderen. Dit houd wel in dat je de kristal oscillator zeer goed moet kalibreren.
2: Met een realtime ic ernaast (DS1302) die je dan van tijd tot tijd even vraagd hoe laat het is.
3: Met een DSF77 ontvanger ernaast. Deze tijd wordt automatisch goed gehouden door een zender in Duitsland.
Zomertijd en wintertijd zij in dit geval geen probleem.
Met het laatste heb ik zelf al goede ervaringen.
De instelling van de leds wanneer aan en uit is geen probleem, ook niet wanneer er een verandering in het aan-uit patroon moet komen.
Laat maar even weten welke kant je op wil. Alle drie de voorstellen kan ik je wel mee helpen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
zanco
Contacteer:

STOP ! licht....

Bericht door zanco »

Mat, bedankt voor je snelle en positieve reactie. We gaan voor optie 2, de DS1302. Samples zijn inmiddels onderweg ;-)

Het komt ook niet op 1 of 2 minuten aan..

Welke PIC heb je in gedachten ?

Grtz,
Ben
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De PIC16F627 (628) (a) is eigenlijk de meest gebruikte nu voor digitale doeleinden. Wi je iets Analoogs in erbij dan ga je naar de PIC16F818 (819).
Voor meer ingangen analoog of digitaal dan de PIC16F873 (876). of nog meer de PIC16F877.
zanco
Contacteer:

Stoplicht

Bericht door zanco »

Mat,

ik ben ff offline geweest i.v.m. PC en Internet problemen, dus sorry voor de late reactie:

Ik ga voor de PIC16F877. Daar heb ik er 3 van, en ook een Dwarf board om een eenvoudige testopstelling te maken.

Wil je een voorstel doen ?

Ik kan uiteraard al vrij snel testen met de Easypic3, alhoewel ik de rtc samples nog niet binnen heb.

Grtz,
Ben
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik maak een voorstel en stuur dat dan snel op. Even geduld aub want ik ben met nog iets bezig en als dat af is dan bekijk ik jouw vraag.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Zou er een lcd display bij mogen, dan kun je nl de tijd goedzetten en eventueel andere tijden makkelijk anpassen als ja dat zou willen. De 877 heeft nl ook een interne eerom waar je die taijden in kunt zetten en bij spanningsuitval hoef je alleen maar de klok goed te zetten. De andere tijden zijn bewaard gebleven.
Je krijgt dan een set knop waar je dan de huidige tijd mee in kunt stellen.
De tijd van aanvang en stoppen van de rode led.
De tijd van aanvang en stoppen van de gele led.
De tijd van aanvang en stoppen van de groene led.
Een knop voor de uren gelijk zet
Een knop voor de minuten gelijkzet.
Een knop voor het weekend.
Op het display zijn de gegevens zichtbaar en ook de echte tijd.
zanco
Contacteer:

Wel of geen display

Bericht door zanco »

Geen probleem, maar dan wel iets "standaard" wat bijvoorbeeld bij Conrad te koop is graag.

Grtz,
Ben
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Natuurlijk. Ik gebruik zelf niks anders. Ik zal er ook bestelnummers bijplaatsen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hier dan het schema zoals het zou kunnen.
Bijlagen
tijdgestuurd-stoplicht.GIF
tijdgestuurd-stoplicht.GIF (11.08 KiB) 11132 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op wo 13 sep 2006, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
zanco
Contacteer:

Ander display ?

Bericht door zanco »

Mag het ook de 183369 - 89 worden ?

Die is 2 * 8, en bijna 3 cm kleiner. Het gaat vooral om het formaat, die andere is 8,5 cm breed, dat zou ik liever iets kleiner willen.

Die 2,4 V bij de RTC, is dat een NiCad of zoiets ?

Ik hoor het graag, bedankt weer !

Ben
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dat mag ook. Geen probleem. Die 2,4 is een NiCad accuutje die de tijd door laat lopen bij spanningsuitval.
Plaats reactie