Hallo, ik ben met een buizen relaxation oscillator, een VCO eigenlijk, bezig en daarin zit een flipflop schakeling die nogal gevoelig is en die afgeschermt moet worden van de rest van de schakeling, nou dacht ik zelf dat je dat het beste met staal/blik kan doen, en dat aluminium niet goed geschikt is.
Maarrrr, nou kom ik er net achter dat de afschermkokers die bij de buizenvoetjes geleverd zijn ook van aluminium zijn, dus maakt het wat uit met wat voor metaal je de boel afschermt?
HF Afschermen Alu of Staal/Blik?
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Yep, dat is zo, en die koker die over die buis gaat die werkt wel, maar voldoende?
Dus nu zit ik te twijfelen, ik heb hier nog een flink stuk dun alu staan, of kan ik beter naar de gamma om een stuk blik te halen.
Ik heb al een stukkie afgeschermt met die alu maar met weinig resultaat, maar dat kan ook komen omdat ik niet helemaal in heb kunnen pakken, misschien moet ik dat eerst maar proberen zodat ik idd een kooi van faraday heb.
Ik pruts verder
Dus nu zit ik te twijfelen, ik heb hier nog een flink stuk dun alu staan, of kan ik beter naar de gamma om een stuk blik te halen.
Ik heb al een stukkie afgeschermt met die alu maar met weinig resultaat, maar dat kan ook komen omdat ik niet helemaal in heb kunnen pakken, misschien moet ik dat eerst maar proberen zodat ik idd een kooi van faraday heb.
Ik pruts verder
-
the waiter
- Contacteer:
Zou ook het liefst blik gebruiken, maar waar haal je dat nog tegenwoordig, woon in a'dam z/o, heb hier een praxis, gamma enzo, maar geen een die blikplaat verkoopt, alleen alu...the waiter schreef:voor hogere frequenties werkt alu niet lekker, zou voor blik gaan.
En ik moet me bestaande schakeling slopen om het af teschermen, en dat wil ik niet 2 keer doen....
Dus tot hoe hoog is alu nog geschikt, m'n VCO gaat niet verder dan 10Khz, het is dus nog in de audiorange.
Plaatje is misschien duidelijker, geheel rechts zit de buis met onderedelen die afgeschermt moet worden, ik hoef er dus alleen het weerstandbordje door te zagen en er een plaatje tussen te zetten, is alu dan voldoende?
- Bijlagen
-
- Saw Binnenkant.JPG (93.93 KiB) 9868 keer bekeken