ontwerp schakeling
ontwerp schakeling
Ik ben op zoek naar een schakeling die bij een ingestelde spanning (0-1,2V)een relais een ingestelde tijd (0-30sec.)inschakeld en vervolgens een ingestelde tijd (0-5min.)uitgeschakeld blijft.
Dit moet zich herhalen totdat de spanning lager of hoger (omschakelbaar)is dan de ingestelde spanning.
Wie kan me helpen aan zo'n schakeling?
eventueel tegen betaling.
Dit moet zich herhalen totdat de spanning lager of hoger (omschakelbaar)is dan de ingestelde spanning.
Wie kan me helpen aan zo'n schakeling?
eventueel tegen betaling.
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Muizeke
- Moderator

- Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )
Voordat ik een schakeling ontwikkel wens ik toch eerst te vernemen waarvoor deze dient.
Vooreerst nog enkele opmerkingen en vragen:
- Als er spanningen moeten vergeleken worden die rond de 0V hangen is er meestal een dubbele voeding nodig.
- Wat mag de afwijking zijn van de ingestelde spanning voordat het relais afvalt? Als bijvoorbeeld de instelspannig 1V is moet dan het relais afslaan op 0,9V en 1,1V of op 0,99V en 1,01V. Hoe kleiner de marge hoe stabieler de spanningen moeten zijn en hoe groter de kans op oscillaties.
- Indien de omschakelspanning bereikt wordt, moet dan het relais direct afvallen of moet de inschakeltijd van het relais afgewerkt worden?
Ik ga wel eerst 4 weken op vakantie
Vooreerst nog enkele opmerkingen en vragen:
- Als er spanningen moeten vergeleken worden die rond de 0V hangen is er meestal een dubbele voeding nodig.
- Wat mag de afwijking zijn van de ingestelde spanning voordat het relais afvalt? Als bijvoorbeeld de instelspannig 1V is moet dan het relais afslaan op 0,9V en 1,1V of op 0,99V en 1,01V. Hoe kleiner de marge hoe stabieler de spanningen moeten zijn en hoe groter de kans op oscillaties.
- Indien de omschakelspanning bereikt wordt, moet dan het relais direct afvallen of moet de inschakeltijd van het relais afgewerkt worden?
Ik ga wel eerst 4 weken op vakantie
Het bouwen en print ontwerpen zal me wel lukken.
De tijdsinstelling hoeft niet zo nauwkeurig.
Wat mag de afwijking zijn van de ingestelde spanning voordat het relais afvalt? Als bijvoorbeeld de instelspannig 1V is moet dan het relais afslaan op 0,9V en 1,1V of op 0,99V en 1,01V. Hoe kleiner de marge hoe stabieler de spanningen moeten zijn en hoe groter de kans op oscillaties.
De afwijking, liefst zo klein mogelijk (0,01-0,02V).
Als de omschakelspanning bereikt is mag het relais direct afvallen.
Het is voor de PH-regeling in m'n vijver.
Ik heb nu een doseercomputer om de PH te regelen maar die werkt niet naar wens.
De minimale tijd voor de doseerpomp is veel te lang.
Ik wil deze computer dus aanpassen door na de "meetprint" het signaal op te pakken.
De tijdsinstelling hoeft niet zo nauwkeurig.
Wat mag de afwijking zijn van de ingestelde spanning voordat het relais afvalt? Als bijvoorbeeld de instelspannig 1V is moet dan het relais afslaan op 0,9V en 1,1V of op 0,99V en 1,01V. Hoe kleiner de marge hoe stabieler de spanningen moeten zijn en hoe groter de kans op oscillaties.
De afwijking, liefst zo klein mogelijk (0,01-0,02V).
Als de omschakelspanning bereikt is mag het relais direct afvallen.
Het is voor de PH-regeling in m'n vijver.
Ik heb nu een doseercomputer om de PH te regelen maar die werkt niet naar wens.
De minimale tijd voor de doseerpomp is veel te lang.
Ik wil deze computer dus aanpassen door na de "meetprint" het signaal op te pakken.
-
Muizeke
- Moderator

Sorry voor het lange wachten, maar ik heb op mijn buitenverblijf geen internet, en dan zie ik mijn e-mails maar om de 14 dagen na in een internet - café.
Het ontwerp zit al in mijn hoofd: zo ingewikkeld is het niet. U mag dat rond de 15de september verwachten.
Mijn opmerkingen blijven:
- dubbele voeding is noodzakelijk voor spanningen dicht bij het nulpunt
- schakeling zal goed moeten uitgetest worden op mogelijke oscillaties veroorzaakt door in - en uitwendige storingsbronnen
Het ontwerp zit al in mijn hoofd: zo ingewikkeld is het niet. U mag dat rond de 15de september verwachten.
Mijn opmerkingen blijven:
- dubbele voeding is noodzakelijk voor spanningen dicht bij het nulpunt
- schakeling zal goed moeten uitgetest worden op mogelijke oscillaties veroorzaakt door in - en uitwendige storingsbronnen
-
Muizeke
- Moderator

Mijn idee iets verder uitgewerkt en ik heb nog enkele bedenkingen.
De uiteindelijke schakeling zal bestaan uit een venstercomparator en een start-stop blokgolfgenerator die het relais stuurt.
Stel: referentiespanning 1V, dan zijn de omschakelspanningen voor de ingangsspanning 1,01 en 0,99V
De schakeling is een regelsysteem. De venstercomparator geeft een hoog uitgangssignaal als de ingangsspanning hoger is dan 0,99V en lager dan 1,01V
Dat zijn zeer kleine spanningsvariaties. Volgens mijn gevoel moet de ingangsspanning dan ook zeer langzaam variëren gezien de kleine spanningsmarge en omdat de regeling gebeurt met blokken van 30 sec en 5 min.
Als we de venstercomparator laten omslaan op de exacte spanningen dan zijn oscillaties niet uit te sluiten: storingsspanningen van enkele microvolts zijn dan voldoende.
Indien we de venstercomparator laten reageren op de exacte spanningen dan zijn oscillaties niet uit te sluiten.
De comparators van de venstercomparator zullen dus moeten werken met een hysteresis: maw ongelijke omschakelpunten die maar 1mV van elkaar liggen.
Daarom had ik gaarne vernomen hoe de ingangsspanning varieert en wat het effect is van een in- of uitgeschakeld relais op de ingangsspanning.
In de opzet van het regelsysteem zit iets onlogisch. Gewoonlijk neemt men maatregelen om iets binnen bepaalde grenzen te houden ( dus men doet iets als de grenzen overschreden worden) en u neemt maatregelen als de waarde binnen de grenzen ligt.
Voorbeeld: ik wil de temp op 10 graden: erboven wordt de koeling ingeschakeld, eronder de verwarming.
De uiteindelijke schakeling zal bestaan uit een venstercomparator en een start-stop blokgolfgenerator die het relais stuurt.
Stel: referentiespanning 1V, dan zijn de omschakelspanningen voor de ingangsspanning 1,01 en 0,99V
De schakeling is een regelsysteem. De venstercomparator geeft een hoog uitgangssignaal als de ingangsspanning hoger is dan 0,99V en lager dan 1,01V
Dat zijn zeer kleine spanningsvariaties. Volgens mijn gevoel moet de ingangsspanning dan ook zeer langzaam variëren gezien de kleine spanningsmarge en omdat de regeling gebeurt met blokken van 30 sec en 5 min.
Als we de venstercomparator laten omslaan op de exacte spanningen dan zijn oscillaties niet uit te sluiten: storingsspanningen van enkele microvolts zijn dan voldoende.
Indien we de venstercomparator laten reageren op de exacte spanningen dan zijn oscillaties niet uit te sluiten.
De comparators van de venstercomparator zullen dus moeten werken met een hysteresis: maw ongelijke omschakelpunten die maar 1mV van elkaar liggen.
Daarom had ik gaarne vernomen hoe de ingangsspanning varieert en wat het effect is van een in- of uitgeschakeld relais op de ingangsspanning.
In de opzet van het regelsysteem zit iets onlogisch. Gewoonlijk neemt men maatregelen om iets binnen bepaalde grenzen te houden ( dus men doet iets als de grenzen overschreden worden) en u neemt maatregelen als de waarde binnen de grenzen ligt.
Voorbeeld: ik wil de temp op 10 graden: erboven wordt de koeling ingeschakeld, eronder de verwarming.
-
Muizeke
- Moderator

Venstercomparator met hysteresis een beetje verder uitgewerkt en gaf hetvolgende resultaat voor een hysteresis van 1mV:
- Als de ingangsspanning stijgt dan wordt het relais bekrachtigd vanaf 1V tot 1,01V
- Als de ingangsspanning daalt dan wordt het relais bekrachtigd vanaf 1V tot 0,99 Volt.
In principe kan de hysteresis nog kleiner gemaakt worden zodat de bekrachtigingstijden elkaar meer overlappen, maar dan stijgt de kans op oscillaties weer.
Laat iets weten indien niet akkooord
- Als de ingangsspanning stijgt dan wordt het relais bekrachtigd vanaf 1V tot 1,01V
- Als de ingangsspanning daalt dan wordt het relais bekrachtigd vanaf 1V tot 0,99 Volt.
In principe kan de hysteresis nog kleiner gemaakt worden zodat de bekrachtigingstijden elkaar meer overlappen, maar dan stijgt de kans op oscillaties weer.
Laat iets weten indien niet akkooord
-
Muizeke
- Moderator

Voor de werking van level detectors: zie
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.ph ... vel+detect
In bijlage een poging om de werking van de level detectors voor dit ontwerp te illustreren.
NB: bij de eigenlijke uitvoering zullen ontkoppelcondensators de goede werking van de schakeling moeten verzekeren
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.ph ... vel+detect
In bijlage een poging om de werking van de level detectors voor dit ontwerp te illustreren.
NB: bij de eigenlijke uitvoering zullen ontkoppelcondensators de goede werking van de schakeling moeten verzekeren
- Bijlagen
-
- 6-werking level detectors.jpg (50.53 KiB) 26434 keer bekeken
-
Muizeke
- Moderator

WERKING SCHEMAS
Voor level detectors uitgevoerd met OPAMPS geldt in het algemeen:
Als V+ > V- dan is Vuit hoog.
Start stop blokgolfoscillator
Als de ingangsspanning ( spanning afkomstig van de and-schakeling) 0V is dan is V+ ook gelijk aan 0V zodat de uitgangsspanning van de comparator (Vuit) ongeveer gelijk is aan 2V.
De capaciteitsspanning zal dan wijzigen en naar 2V evolueren
Daar V- gelijk is aan de capaciteitsspanning V- steeds groter blijven dan V+ en de oscillator is geblokkeerd
Als de ingangsspanning ( spanning afkomstig van de and-schakeling) 12V ( in feite maar 10,5 V door de werking van de opamp) dan blokkeert de ingangsdiode
V+ wordt gelijk aan 3,6V ( Vuit was 2V)
Omdat V+ > V- zal Vuit hoog worden en stijgt V+ naar 5,3V .
De capaciteit laadt op en er volgt een normale werking van de blokgolfoscillator.
Level Comparators
Stel Vinstel = 1V
LOW: voor Vuit = 10V is V+ = 1,01V
Voor Vuit = -10V is V+ = 1V ( diode blokkeert)
HIGH:
2de opamp is geschakeld als x -1 versterker (Vuit2)
Voor Vuit = 10V is Vuit2 = -10V en V+ = 0,99V
Voor Vuit = -10V is Vuit2 = 10V en V+ = 1V ( diode blokkeert)
Voor level detectors uitgevoerd met OPAMPS geldt in het algemeen:
Als V+ > V- dan is Vuit hoog.
Start stop blokgolfoscillator
Als de ingangsspanning ( spanning afkomstig van de and-schakeling) 0V is dan is V+ ook gelijk aan 0V zodat de uitgangsspanning van de comparator (Vuit) ongeveer gelijk is aan 2V.
De capaciteitsspanning zal dan wijzigen en naar 2V evolueren
Daar V- gelijk is aan de capaciteitsspanning V- steeds groter blijven dan V+ en de oscillator is geblokkeerd
Als de ingangsspanning ( spanning afkomstig van de and-schakeling) 12V ( in feite maar 10,5 V door de werking van de opamp) dan blokkeert de ingangsdiode
V+ wordt gelijk aan 3,6V ( Vuit was 2V)
Omdat V+ > V- zal Vuit hoog worden en stijgt V+ naar 5,3V .
De capaciteit laadt op en er volgt een normale werking van de blokgolfoscillator.
Level Comparators
Stel Vinstel = 1V
LOW: voor Vuit = 10V is V+ = 1,01V
Voor Vuit = -10V is V+ = 1V ( diode blokkeert)
HIGH:
2de opamp is geschakeld als x -1 versterker (Vuit2)
Voor Vuit = 10V is Vuit2 = -10V en V+ = 0,99V
Voor Vuit = -10V is Vuit2 = 10V en V+ = 1V ( diode blokkeert)
Sorrie voor het late reageren ivm vakantie.
Ik zie dat je al wat ontworpen hebt, maar ik snap er nog niet veel van.
Ik heb de beschikking over +5V/0/-5V.
De ph waarde is ingesteld op bv 7,2 komt de waarde er boven moet er een relais inschakelen met tussenpozen.
De schakeling wil ik graag zo hebben dat ik het om kan schakelen, als de waarde er dan onder komt moet het relais inschakelen met tussenpozen.
Zou U zo iets kunnen ontwerpen?
Ik zie dat je al wat ontworpen hebt, maar ik snap er nog niet veel van.
Ik heb de beschikking over +5V/0/-5V.
De ph waarde is ingesteld op bv 7,2 komt de waarde er boven moet er een relais inschakelen met tussenpozen.
De schakeling wil ik graag zo hebben dat ik het om kan schakelen, als de waarde er dan onder komt moet het relais inschakelen met tussenpozen.
Zou U zo iets kunnen ontwerpen?
-
Muizeke
- Moderator

De schakeling is ontworpen voor hetgene dat u oorspronkelijk gevraagd hebt.
Vinstel is de instelspanning ( 0 - 1,2V )
Vin de regelspanning
Het relais wordt met tussenpozen ingeschakeld als de regelspanning zich bevind tussen de toelaatbare grenzen van de instelspanning
Aanpassen voor een 5/-5V voeding zal geen al te groot probleem stellen.
Hetgeen wat u nu vraagt is in principe hetzelfde als uw eerste vraag.
Als ik het goed begrijp wordt uw gewenste PH waarde ingesteld door de 0 tot 1,2 volt.
Als de ingestelde waarde bereikt is schakelt u met tussenpozen een relais in. Wat is de uitwerking van een ingeschakeld (en een uitgeschakeld )relais op de PH-waarde? Hoe en door wat wordt deze PH-waarde beinvloed?
Ik heb al eerder gezegd dat ik van uw regelsysteem niets snap.
Graag een duidelijke uitleg.
Vinstel is de instelspanning ( 0 - 1,2V )
Vin de regelspanning
Het relais wordt met tussenpozen ingeschakeld als de regelspanning zich bevind tussen de toelaatbare grenzen van de instelspanning
Aanpassen voor een 5/-5V voeding zal geen al te groot probleem stellen.
Hetgeen wat u nu vraagt is in principe hetzelfde als uw eerste vraag.
Als ik het goed begrijp wordt uw gewenste PH waarde ingesteld door de 0 tot 1,2 volt.
Als de ingestelde waarde bereikt is schakelt u met tussenpozen een relais in. Wat is de uitwerking van een ingeschakeld (en een uitgeschakeld )relais op de PH-waarde? Hoe en door wat wordt deze PH-waarde beinvloed?
Ik heb al eerder gezegd dat ik van uw regelsysteem niets snap.
Graag een duidelijke uitleg.
Op de bestaande regelaar is een uitgang aanwezig die bij een ph van 4-9 een signaal afgeeft van 0-1,2V.
Meestal is de regeling ingesteld op een ph van 7,2 komt de waarde er boven dan moet er in kleine hoeveelheden zwavelzuur 37% gedoseerd worden.
Als ik echter medicijnen gebruik in de vijver moet de ph anders ingesteld worden en in enkele gevallen andersom werken,als dan de waarde er onder komt moet er dan in kleine hoeveelheden ph+ gedoseerd worden.
Dit doseren moet voorzichtig gebeuren omdat de vissen slecht tegen schommelingen kunnen.
Meestal is de regeling ingesteld op een ph van 7,2 komt de waarde er boven dan moet er in kleine hoeveelheden zwavelzuur 37% gedoseerd worden.
Als ik echter medicijnen gebruik in de vijver moet de ph anders ingesteld worden en in enkele gevallen andersom werken,als dan de waarde er onder komt moet er dan in kleine hoeveelheden ph+ gedoseerd worden.
Dit doseren moet voorzichtig gebeuren omdat de vissen slecht tegen schommelingen kunnen.
-
Muizeke
- Moderator

Heb uw onderwerp "PH electrode schakeling" gevonden. Zie:
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?p=23146#23146
Daar hebt u een redelijke uitleg gegeven van de werking van een PH-meter.
Ik heb dus zware twijfels over het nut van uw nieuwe vraag
Het zou volgens mij beter zijn dat u eerst de handleiding van uw doseercomputer eens grondig leest zodat hij naar wens kan afgesteld worden.
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?p=23146#23146
Daar hebt u een redelijke uitleg gegeven van de werking van een PH-meter.
Ik heb dus zware twijfels over het nut van uw nieuwe vraag
Het zou volgens mij beter zijn dat u eerst de handleiding van uw doseercomputer eens grondig leest zodat hij naar wens kan afgesteld worden.