Voor de knipperlichten kan je een astabile multivibrator maken.
en voor die barelen op en neer kan je denk ik best met een motortje met een draadstang van M3 erop en dan met een moet constructie omhoog laten duwen. en dat aansturen met een h brug
je hebt ze goed geplaatst.
wanneer er stroom door de spoelen loopt, en je de schakelaar af zet, dan heeft een spoel de eigenschap dat de stroom nog wat verder wil lopen (inductief). Via de diode kan hij zichzelf dan 'ontladen'.
(het is een beetje zoals een condensator die spanning kan sparen. die ontlaadt zich dan ook over een grote weerstand. maar dan voor stroom ipv spanning).
alleen zou ik nu nog de schakelaar aan de plus hangen ipv de min, zoals je tekende. Dan staat er niets onder spanning als het niet werkt.
een relais met dubbele aanstuurspoel ben ik zelf nog nie tegen gekomen
Een bistabiel relais is een relais waarbij de contacten blijven staan in de stand waarin ze geschakeld worden. Een algehele spanningsuitval heeft hierbij geen invloed op de stand van de contacten.
Er is slechts een korte spanningspuls nodig om het relais te schakelen. Om een bistabiel relais te schakelen moet de polariteit op de spoel omgewisseld worden. Dit is te doen door de pluspool met de minpool van de stuurspanning te verwisselen, en wederom een korte puls te geven.
persoonlijk zou ik met stappenmotoren werken... (aangezien ik vermoed dat je het hier over miniatuur hebt komt er niet zo een zwaar koppel op de as van de motoren)
grtzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
waarom zou dit niet werken?
misschien nog een weerstand in serie met elke spoel zetten ipv gemeenschappelijke stroombeperkende weerstand.
Je hebt toch de wet van ohm op de spoelen, dus zowiezo heb je bij elke spoel een stroom, en die moet voldoende zijn om te schakelen.
elke spoel heeft een ohmse weerstand die de stroom erdoor beperkt, en deze stroom wekt het veld op om de schakelaar aan te trekken in het relais.
Het is niet zoals bij 2 diodes parallel, waar de eerste die doorslaat alle stroom neemt (stroomgestuurd).
volgens mij zijn de weerstanden zelfs niet nodig (op 230V relais gebruik ik namelijk ook geen R).
werken zal het wel doen ALS de twee spoelen en de twee wisselcontacten ->2<- relais moeten voorstellen (misschien een beetje ongelukkig getekend)
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
in plaats van een led een relais aansturen en je hebt je oplossing
grtzzz