pulsgenerator met instelbare snelheid dmv taptoets

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
PHOBoS

pulsgenerator met instelbare snelheid dmv taptoets

Bericht door PHOBoS »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een schakeling van een pulsgenerator
waarmee ik de snelheid kan bepalen door op een toets te drukken. De snelheid
waarmee ik op de toets druk moet dus de snelheid worden van de pulsgenerator.

:idea: Zelf had ik het volgende idee:
Als je de eerste keer op de toets drukt wordt er een automatische teller* ge-reset
en deze begint dan dus vanaf 0 te tellen (bij stap 0 krijg je tevens de uitgangspuls).
Bij de 2e keer drukken wordt de waarde van de teller gelezen en de teller weer ge-reset.
Deze blijft daarna telkens lopen totaan de ingelezen waarde. Wordt er nu weer op de
toets gedrukt dan begint het verhaal van voor af aan.

*de frequentie en het maximum aantal stappen van de teller bepalen de nauwkerigheid en het bereik van de schakeling

Het moet echter wel zo zijn dat als de tijd tussen het 2x indrukken van de toets buiten
het bereik van de schakeling zou vallen, de oude stand moet worden aangehouden.
Hierdoor maakt het niet uit hoe vaak je op de toets drukt om de snelheid te bepalen,
anders zou bij een oneven aantal x drukken de teller weer tot aan zijn maximum blijven
lopen. Waarschijnlijk heb je dus 2 tellers nodig, 1 om te meten en pas bij een 'geslaagde
meting' wordt de stand hiervan doorgegeven aan de tweede teller voor de uitgangspuls.

Aangezien de periode tussen 2 pulsen vastligt door het aantal stappen kun je de frequentie
eventueel nog vrij eenvoudig vermenigvuldigen of delen.

tot zover de theorie,..

Ik ben zelf sinds kort een beetje begonnen met PIC's en volgens mij is het daarmee
prima te doen op deze manier. Maar misschien kan het veel eenvoudiger en/of zonder PIC,
dus alle ideeen zijn welkom en er zijn vast wel meer mensen die interesse hebben in zo'n
schakeling. ;)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Het kan natuurlijk zonder microprocessor (pic), maar meestal heb je dan heel veel losse ic's nodig om dit allemaal te realiseren. Als deze losse ic's zitten allemaal al ic die microprocessor (pic). Je hoeft alleen nog maar de "draadjes" te leggen.
Als ik het moest doen dan !! de .... natuurlijk.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
PHOBoS

Bericht door PHOBoS »

Mat Janssen schreef:Het kan natuurlijk zonder microprocessor (pic), maar meestal heb je dan heel veel losse ic's nodig om dit allemaal te realiseren. Als deze losse ic's zitten allemaal al ic die microprocessor (pic). Je hoeft alleen nog maar de "draadjes" te leggen.
Als ik het moest doen dan !! de .... natuurlijk.
Ik denk ook dat je zonder PIC (microprocessor is zo'n lang woord, of ik moet uP gebruiken,..)
idd veel ic's nodig hebt. Maar als je eenmaal een bepaald idee hebt om een 'probleem' op te lossen
zie je soms niet dat het op een andere manier veel eenvoudiger kan, vandaar dat ik het even vraag.

Ik ben nu aan't wachten totdat ik m'n PIC's binnen heb, dat is dan de 16F628A.
Ik heb ook nog wel een 16F84a liggen en het lijkt me dat dit daar ook prima mee kan,
moet alleen nog even uitzoeken hoe ik die in picbasic instel maar dat zal niet zo moeilijk zijn.
(heb nu alleen even wat geprobeerd mbv picbasic.nl en daar gebruiken ze de 16F628A)

Mocht je zin hebben om wat uit te proberen dan houd ik je uiteraard niet tegen ;)
Maar volgens mij heb je het wel druk genoeg (DMX_Lite is trouwens zeer interessant!)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dank je. Als ik een gaatje zie zal ik eens wat in die richting maken.
PHOBoS

Bericht door PHOBoS »

Damn, je bent snel zeg! :D
ik hoef niet perce een kant en klaar programma te hebben want het is natuurlijk leuk om dit zelf op te lossen.
Maar ik ben toch ook wel benieuwd hoe jij dit zou doen, dus kijk maar.
PHOBoS

Bericht door PHOBoS »

Ik heb even wat geprobeerd en het lukt iig om de tijd tussen het 2x indrukken van de toets te meten
en deze vervolgens te gebruiken als pulsgenerator.

Maar nou vraag ik me af of het ook mogelijk is om twee functies tegelijk te laten uitvoeren.
Anders zal ik dus gewoon snel moeten afwisselen tussen meten en genereren.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Gelijktijdig zal nooi echt gaan maar heel snel om de beurt wel en dan lijkt het gelijktijdig.
Ik zie aan de datum dat ik eigenlijk ook wat had moeten doen, maar ik ben het helemaal vergeten door andere werkzaamheden. Als ik verder moet helpen zou je hier of via mijn PM de code en de vraag met het probleem kunnen sturen dan zien we wel verder.
PHOBoS

Bericht door PHOBoS »

Ik verwacht niet van je dat je een programma voor me schrijft hoor, ik ben zelf zowieso ook nog met wat andere projecten bezig, maar ik had alvast wat geprobeerd. Ik denk ook wel dat het me zal gaan lukken, anders laat ik het je wel weten. (als het helemaal gelukt is trouwens ook :wink: )

Ik denk dat ik de toets aan een Flip-Flop hang (geeft nu een korte puls mbv 555) dan hoef ik alleen nog maar te kijken of de toestand van de toets veranderd.

Nu moet ik controleren of de toets de eerste keer is ingedrukt (Toets=h), de teller starten, tegelijkertijd kijken of de toets weer is losgelaten (Toets=l) en de teller laten doorlopen totdat toets weer is ingedrukt.

Het nu werkt wel, maar ik denk dat het eenvoudiger wordt met een Flip-Flop.

Misschien dat ik er ook een LCD schermpje op aansluit, daar kan ik dan mooi de frequentie op laten zien in Hz (en eventueel aantal BPM)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik heb zoiets gedaan met flankdetectie.
Ik kijk alleen neer een opgaande of neergaande flank. Daarna heb je dan alle tijd om iets anders te doen.
Plaats reactie