trapverlichting met led
-
Flying Dj Tom
en dat geeft voldoende licht? welke soort led heb je ervoor gebruikt?
Laatst gewijzigd door Flying Dj Tom op ma 16 okt 2006, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mat Janssen
- Moderator

-
wesley2004
@ Dj Tom: Heb 5 mm witte led gebruikt met hoge lichtopbrengst.
het geeft voldoende licht vind ik.
@Mat: Wat is een gemeenschappelijk pwm ?? Misschien inderdaad leuk om er een grotere elco in te doen. Dan heb je een groter fade effect denk ik per led. Ik laat het nu even zo denk ik, maar wie weet dat ik dit alsnog doe in mn definitieve trap.
het geeft voldoende licht vind ik.
@Mat: Wat is een gemeenschappelijk pwm ?? Misschien inderdaad leuk om er een grotere elco in te doen. Dan heb je een groter fade effect denk ik per led. Ik laat het nu even zo denk ik, maar wie weet dat ik dit alsnog doe in mn definitieve trap.
-
Flying Dj Tom
-
Mat Janssen
- Moderator

PWM is vertaals puls breedte modulatie.
Dan worden de leds aangestuurd met een pulsje dat steeds breder wordt. Hierdoor gaat de gemiddelde stroom dus ook hoger worden waardoor de led steeds feller brand.
Dit ga ik dan doen met elke led die aan moet en als ze dan allemaal aan zijn dan maak ik ze een voor een weer uit met die pwm tot ze allemaal uit zijn. Dan kunnen de elkoos allemaal vervallen. De potmeters krijgen dan de functie aangaan / uitgaan tijd per led.
Dan worden de leds aangestuurd met een pulsje dat steeds breder wordt. Hierdoor gaat de gemiddelde stroom dus ook hoger worden waardoor de led steeds feller brand.
Dit ga ik dan doen met elke led die aan moet en als ze dan allemaal aan zijn dan maak ik ze een voor een weer uit met die pwm tot ze allemaal uit zijn. Dan kunnen de elkoos allemaal vervallen. De potmeters krijgen dan de functie aangaan / uitgaan tijd per led.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Flying Dj Tom
-
Mat Janssen
- Moderator

-
wesley2004
-
Mat Janssen
- Moderator

- Martijn_NL
Hallo Wesley, Mat en Mike!
Leuk project hebben jullie uitgeplozen en laten werken!
Op dit moment zijn wij ons huis aan het verbouwen,
nu zou ik zeker jullie project willen uitvoeren hier.
Nu heb ik deze topic uitgebereid doorgelezen,
alleen het is lastig te zien wat je allemaal nodig hebt omdat jullie het aan het ontwikkelen waren en sommige componenten vervangen werden.
a) Zou iemand een compleet 'booschappen lijstje' kunnen maken
?
b) Kan ik zelf het hex bestand uploaden naar de microprocessor (via m'n com poort (?) )
Alvast bedankt!
Leuk project hebben jullie uitgeplozen en laten werken!
Op dit moment zijn wij ons huis aan het verbouwen,
nu zou ik zeker jullie project willen uitvoeren hier.
Nu heb ik deze topic uitgebereid doorgelezen,
alleen het is lastig te zien wat je allemaal nodig hebt omdat jullie het aan het ontwikkelen waren en sommige componenten vervangen werden.
a) Zou iemand een compleet 'booschappen lijstje' kunnen maken
b) Kan ik zelf het hex bestand uploaden naar de microprocessor (via m'n com poort (?) )
Alvast bedankt!
-
Mat Janssen
- Moderator

Voor het downloaden van het hex bestand in de chip heb je een speciaal boxje nodig. De chip's worden nl intern dan geprogrammeerd via een bepaald protocol. Voor eenmalige toepassingen kun je beter vragen of iemand dat voor je wil doen. Ik wil best voor jou zoeen chip programmeren hoor, maar een van de anderen mag dat ook doen.
Wat het lijstje betreft laat ik even op me wachten, de andere moeten daar maar even op reageren omdat er nogal wat gespeeld is met de fotocellen om de zaak te starten. Ik heb me alleen maar bemoeid met de leds die aan en uit moesten gaan in de bepaalde richtingen en het onwerp van de schakeling en de software. Hoe uiteindelijk het fotocel gedeelte is geworden weet ik niet meer.
Wat het lijstje betreft laat ik even op me wachten, de andere moeten daar maar even op reageren omdat er nogal wat gespeeld is met de fotocellen om de zaak te starten. Ik heb me alleen maar bemoeid met de leds die aan en uit moesten gaan in de bepaalde richtingen en het onwerp van de schakeling en de software. Hoe uiteindelijk het fotocel gedeelte is geworden weet ik niet meer.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
- Martijn_NL
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik weet niet of zo'n 'box' veel kost (en hoe het heet).
Maar als het niet al te ingewikkeld te gebruiken is dan wil ik best zelf zo'n box kopen. Zodat bij wijzigingen die chip niet 100x heen en weer moet.
Maar in ieder geval wel bedankt voor het aanbod!
Ik heb begrepen dat de Ir diode wat problemen opleverde, ik wil dit project ook wel realiseren via een laser -> fotocel. Maar ik weet niet wat er dan in het schema veranderd moet worden
Ik hoop dat Wesley of Mike hun bestel lijstje kunnen plaatsen
Maar als het niet al te ingewikkeld te gebruiken is dan wil ik best zelf zo'n box kopen. Zodat bij wijzigingen die chip niet 100x heen en weer moet.
Maar in ieder geval wel bedankt voor het aanbod!
Ik heb begrepen dat de Ir diode wat problemen opleverde, ik wil dit project ook wel realiseren via een laser -> fotocel. Maar ik weet niet wat er dan in het schema veranderd moet worden
Ik hoop dat Wesley of Mike hun bestel lijstje kunnen plaatsen
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
zo een progger hoeft niet veel geld te kosten.
Hier staan een paar schema's van goedkope proggers:
http://www.circuitsonline.net/circuits/cat/6
Hier staan een paar schema's van goedkope proggers:
http://www.circuitsonline.net/circuits/cat/6
-
Mat Janssen
- Moderator

Als jij me verteld welke type fotocel en laser je wil gaan gebruiken daarvoor, dan pas ik het schema wel daarvoor aan.
Ik kan ook een lijstje voor je maken, maar dan doe ik dat dan zonder het fotocel gedeelte.
Om de chip te programeren zou je oa deze kunnen gebruiken. Daar staat ook ergens iets naar de software die je ervoor kunt gebruiken.
Ik kan ook een lijstje voor je maken, maar dan doe ik dat dan zonder het fotocel gedeelte.
Om de chip te programeren zou je oa deze kunnen gebruiken. Daar staat ook ergens iets naar de software die je ervoor kunt gebruiken.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
zo was ik weer na een tijdje
He Martijn leuk dat je ook dit project gaat maken.
ik zie dat mat een schema voor je aan het maken is/gaat dan zal het wel goed komen.
mog je toch met tsop willen gaan doen werkt dit ook. schema van mat met wat aanpasingen. hier werk ik met als ir led de tsal6200.
wesley had andere irleds maar dat zul je wel gelezen hebben dan heb je nog een transistortje bij nodig.
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... mpleet.gif
deze hangt ook bij mij aan de trap(momenteel werkt die ff niet
)moet tsop ff weer afstellen.
het enigste bij dit is even dat je de freq even goed zet van de tsop naar 38khz.
mog je een lijstje nodig hebben hoor ik het wel dan kan ik die wel maken maar in het schema staat alles
als je de 16f628 geprogrameerd wil hebben hoor ik het wel
suc6
gr mike
He Martijn leuk dat je ook dit project gaat maken.
ik zie dat mat een schema voor je aan het maken is/gaat dan zal het wel goed komen.
mog je toch met tsop willen gaan doen werkt dit ook. schema van mat met wat aanpasingen. hier werk ik met als ir led de tsal6200.
wesley had andere irleds maar dat zul je wel gelezen hebben dan heb je nog een transistortje bij nodig.
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... mpleet.gif
deze hangt ook bij mij aan de trap(momenteel werkt die ff niet
het enigste bij dit is even dat je de freq even goed zet van de tsop naar 38khz.
mog je een lijstje nodig hebben hoor ik het wel dan kan ik die wel maken maar in het schema staat alles
als je de 16f628 geprogrameerd wil hebben hoor ik het wel
suc6
gr mike
- Martijn_NL
Heey ben ik weer,
bedankt voor de reacties
Zo'n Progger werkt dus om zo'n "pic" te programeren?
Het gaat hier ook om een trap met 14 treden, de breedte die de laser/ir led moet overbruggen is ongeveer 1 meter. Mocht die afstand geen probleem zijn (mike) dan wil ik het graag via ir led doen
.
Dat zou natuurlijk het fijnste zijn want dan kan ik gewoon de bestaande schema's gebruiken.. Nu ben ik een beginneling en heb nog wat vragen over het schema. Heeft er iemand tijd om het schema een keer door te nemen zodat ik niet zo snel 'domme' fouten zal maken
(via msn, skype, morse)
@Mat, hopelijk kan ik gewoon je huidige schema gebruiken
@Mike, waar heb jij alles gekocht? (kan jij een lijstje maken
)
bedankt voor de reacties
Het gaat hier ook om een trap met 14 treden, de breedte die de laser/ir led moet overbruggen is ongeveer 1 meter. Mocht die afstand geen probleem zijn (mike) dan wil ik het graag via ir led doen
Dat zou natuurlijk het fijnste zijn want dan kan ik gewoon de bestaande schema's gebruiken.. Nu ben ik een beginneling en heb nog wat vragen over het schema. Heeft er iemand tijd om het schema een keer door te nemen zodat ik niet zo snel 'domme' fouten zal maken
@Mat, hopelijk kan ik gewoon je huidige schema gebruiken
@Mike, waar heb jij alles gekocht? (kan jij een lijstje maken
hoihoi. 1 meter is best wel te doen alleen het recht zetten tegen over elkaar dus irled met tsop vergt soms wat tijd. en de juiste freq instellen doormiddel van een multimeter.
de meeste onderdelen heb ik bij conrad gekocht en de leds bij :
http://www.leds-buy.nl/
ik kan wel een lijstje maken maar je kunt de spullen zoeken op de site''s zoals conrad enz. de componenten staan in de tekening. sommige dingen zijn misschien niet makkelijk te vinden dat heb ik ook gehad zal vast hier wel ergens in forum staan en dan wis mat het weer dus.
bekijk eerst het schema maar eens goed
suc6
gr mike
ps je link werkt niet
de meeste onderdelen heb ik bij conrad gekocht en de leds bij :
http://www.leds-buy.nl/
ik kan wel een lijstje maken maar je kunt de spullen zoeken op de site''s zoals conrad enz. de componenten staan in de tekening. sommige dingen zijn misschien niet makkelijk te vinden dat heb ik ook gehad zal vast hier wel ergens in forum staan en dan wis mat het weer dus.
bekijk eerst het schema maar eens goed
suc6
gr mike
ps je link werkt niet
-
wesley2004
Leuk te lezen dat er nog iemand interesse heeft in mijn idee!
Leuk dat ik enige tijd geleden dit topic begonnen ben en er nu 8 pagina's gevuld mee zijn en er diverse mensen aan het project begonnen zijn.
Ik zou ook aanraden het met IR te doen.
Na wat geklooi bij mij is het uitendelijk wel gelukt.
Bij mij was het grote probleem dat ik de frequentie niet goed afgeregeld kreeg omdat ik geen goede meter had. Maar na de aanschaf hiervan ging het goed.
Ik heb de schakeling op het moment uit elkaar omdat het bijna zover kan zijn dat mn nieuwe huis klaar is en ik hem dan daarin ga inbouwen.
Heb de leds ook online gekocht voor de testopstelling.
Nu heb ik weer andere gekocht waar nog meer licht af komt!
Bij http://www.world-led.com heb ik ze besteld inclusief de houders ervoor.
Het laatste schema dat gepost is zou ik gebruiken, dan moet het goedkomen!
Veel plezier en succes met het maken.
Voor vragen mag je me mailen!
Groetjes
Wesley
Leuk dat ik enige tijd geleden dit topic begonnen ben en er nu 8 pagina's gevuld mee zijn en er diverse mensen aan het project begonnen zijn.
Ik zou ook aanraden het met IR te doen.
Na wat geklooi bij mij is het uitendelijk wel gelukt.
Bij mij was het grote probleem dat ik de frequentie niet goed afgeregeld kreeg omdat ik geen goede meter had. Maar na de aanschaf hiervan ging het goed.
Ik heb de schakeling op het moment uit elkaar omdat het bijna zover kan zijn dat mn nieuwe huis klaar is en ik hem dan daarin ga inbouwen.
Heb de leds ook online gekocht voor de testopstelling.
Nu heb ik weer andere gekocht waar nog meer licht af komt!
Bij http://www.world-led.com heb ik ze besteld inclusief de houders ervoor.
Het laatste schema dat gepost is zou ik gebruiken, dan moet het goedkomen!
Veel plezier en succes met het maken.
Voor vragen mag je me mailen!
Groetjes
Wesley
- Martijn_NL
ik heb nog een vraagje hierrond.
Ipv alle leds aan te sturen vanuit 1 Pic, zou ik willen dat elk ledje de volgende aanstuurt.
Om ze te laten uit gaan, zou ik het doen met een C aan de basis van de transistor die de led stuurt. Ze gaat dan wat later uit dan wanneer je het stuursignaal uitzet.
Echter, om ze te laten oplichten zou ik ook willen dat de led wat vertraagd oplicht. Daarvoor dacht ik de C wat te vergroten, maar dan is de reactietijd te traag.
Heeft iemand een idee hoe ik de led eenvoudig vertraagd inschakel?
JA. Ikzelf: R 150 vergroten.
Ipv alle leds aan te sturen vanuit 1 Pic, zou ik willen dat elk ledje de volgende aanstuurt.
Om ze te laten uit gaan, zou ik het doen met een C aan de basis van de transistor die de led stuurt. Ze gaat dan wat later uit dan wanneer je het stuursignaal uitzet.
Echter, om ze te laten oplichten zou ik ook willen dat de led wat vertraagd oplicht. Daarvoor dacht ik de C wat te vergroten, maar dan is de reactietijd te traag.
Heeft iemand een idee hoe ik de led eenvoudig vertraagd inschakel?
JA. Ikzelf: R 150 vergroten.
- Bijlagen
-
- vertraagd.gif (2.92 KiB) 36944 keer bekeken
@martijn_nl:
hier een boodschappen lijstje van welke onderdelen je moet hebben:
weerstanden:
10K 16x
4k7 2x
13 1x
1K 1x
1K8 1x
150 14x
potmeter:
47K 2x
10K 1x
leds:
LED 14x
IRled 2x
TSOP1738 2x
NE555 1x
BC547 14x
HEF4094 2x
PIC16F628A 1x
UA7805 1x
1N4148 2x
22uF 5x
0,1uF 5x
0,22uF 2x
10nF 1x
10uF 1x
1,8nF 1x
1000uF 1x
220uF 1xde lijst is voor de laatste compleet geposte schema van mike20. graag iemand verbeteren als er een fout instaat
need sex? just smile.
als je zekerheid wilt kan je ook een 1watt ir nemenMartijn_NL schreef:Heey ben ik weer,
bedankt voor de reacties![]()
Het gaat hier ook om een trap met 14 treden, de breedte die de laser/ir led moet overbruggen is ongeveer 1 meter. Mocht die afstand geen probleem zijn (mike) dan wil ik het graag via ir led doen.
Dat zou natuurlijk het fijnste zijn want dan kan ik gewoon de bestaande schema's gebruiken.. Nu ben ik een beginneling en heb nog wat vragen over het schema. Heeft er iemand tijd om het schema een keer door te nemen zodat ik niet zo snel 'domme' fouten zal maken![]()
(via msn, skype, morse)
@Mat, hopelijk kan ik gewoon je huidige schema gebruiken![]()
@Mike, waar heb jij alles gekocht? (kan jij een lijstje maken)
kijk dit vind ik nou een leuk iets dit heb ik altijd al willen hebben.
had dat ooit eens op tv geziend dat iemand dit had.
als ik weer terug ben in holland ga ik daar maar eens aan zitten.
ben niet heel goed in dit maar ben lerend en als ik schema zie moet het wel lukken.
jullie horen meer van mij als ik het niet meer snap hahah
of als hij af is
had dat ooit eens op tv geziend dat iemand dit had.
als ik weer terug ben in holland ga ik daar maar eens aan zitten.
ben niet heel goed in dit maar ben lerend en als ik schema zie moet het wel lukken.
jullie horen meer van mij als ik het niet meer snap hahah
of als hij af is