Ben een sterrenhemel aan het maken voor op de kamer van mijn dochter.
Als hij af is zal hij ongeveer 3 meter op 2m60 zijn. Er komen 48 RGB leds in die de glasvezel aansturen. Achter de wolken zitten blauwe leds als indirecte verlichting. Dit alles zal met een pic aangestuurd worden. Er kruipt veel werk in en zal proberen met tussenpoze een update te posten.
De schema's volgen nog. Moet eerst het plafond klaar hebben. Om eentje te maken doe ik er ongeveer 2 weken over.
Er zitten namelijk +/- 300 gaten van 1,2mm, 200 gaten van 1 mm in per plafond en die bestaat uit mdf van 18 mm dik.
In totaal ga ik 250 meter glasvezelkabel van 1 mm gebruiken, 160 meter van 0,75 mm en 90 meter van 0,5 mm gebruiken (als ik toe kom).
Dus als die klaar zijn volgen zeker de schema's.
leds:
48 rgb leds (voor de glasvezel)
Luminous Intensity:
RED Typ 1500mcd
Green Typ 4500mcd
Blue Typ 2500mcd
LED type: Common Cathode
96 witte leds 10.000 mcd 3mm (ook voor de glasvezel)
erg mooi gemaakt, ik ben net klaar met mijn eenvoudige sterrenhemel, en mij zijn de kosten enorm tegengevallen, als ik lees hoeveel glasfibre jij gebruikt + electronica heb ik het idee dat je de loterij hebt gewonnen!
mogen we weten, wat je tot nu toe hebt uitgegeven? aan dit schitterende project?
groet
erik
een soldeerbout heb ik, daar kan ik ook meeomgaan, echter wat zijn dat voor kleine pruts dingen!
een knap staaltje van kunst. dit is zeker niet aan besteed zovééél geduld en precisie. keep up the good work en nog veel succes en genot
groenten
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
De gaatjes zijn allemaal geboord (en maar 3 boortjes stuk gedaan) dus heb ik even tijd om over de sturing te denken.
Ik gebuik 1 master voor alles aan te sturen. Met drukknoppen selecteer ik wat gaat branden en wat het gaat doen. Looplicht of kleurverloop of als dimmer, enz. Dit komt ook op het display te staan.
De master stuurt alles door naar de slaven via 8 draden waar ze allemaal op aangesloten zijn (waar de data op komt te staan) en 1 draad om te selecten welke slave de data mag inlezen. Zo komen ze te weten wat ze moeten doen. Ik kies hiervoor omdat dit voor mij het gemakkelijkste te programmeren is. Er zijn nog andere mogelijkheden maar daar kom ik nu niet uit (meschien voor later).
Dit wordt de sturing van de RGB leds. Zo kan ik de kleur kiezen met de transistors en toch nog een looplicht sturen met de massa.
De rest volgt nog. Suggesties zijn altijd welkom
Daar heb ik nog niet bij stilgestaan. De aankopen zijn gespreid, de glasvezel had ik al meer dan een jaar liggen en de leds heb ik vorig jaar al gekocht. Een bepaald bedrag heb ik niet in mijn hoofd en soms wacht ik een maand om iets te kopen. Nu zit ik met de glasvezel, leds, printplaten en utp kabel rond de 250 ->300 euro.