Hallo,
Ik ben sinds kort zeer geïnteresseerd in elektronica en alles wat daar mee te maken heeft.
Wou eerst eens leren te solderen, hoe dat juist allemaal in zen gang gaat.
Heb een oud moederbord waar ik al een tijdje op oefen.
Draden vertinnen is niet zo een moeilijke klus (bout aan de ene kant, tin aan de andere en smelten maar)
Maar ik probeer nu bepaalde punten op men moederbord te solderen. En draadje daar aan enzo.
Mijn materiaal:
- een niet te zware soldeerbout: 20watt voor het specifieke werk en een schakelijk voor over te schakelen naar 130watt voor het hardere werk.
- soldeertin 60/40, 3,5% flux
- anti-statische armband voor veiligheid
Wat mijn probleem met solderen van punten op moederbord is dat ik ofwel bellen krijgen, kleine soldeerbolletjes (wat niet goed is, volgens de teksten die ik on line al eens had geleze) ofwel kruipt al de tin op men soldeerbout (wat normaal zou zijn, omdat tin naar warmte toe gaat, ook gelezen in de teksten).
Heb ook al gehoord van extra flux te gebruiken voor oxidatie te verwijderen en betere geleiding van de tin, nou ik zie niet echt een betere geleiding, al doe ik flux op men moederbord, men soldeerbout op het punt, knetters dat een beetje, kom ik met de tin lichtjes tegen de punt van de bout, kruipt de tin nog op men bout :/
Heb dus echt beetje hulp nodig.
Ik zal degene die mij dit leert eeuwig dankbaar zijn.
Met vriendelijke groeten en alvast bedankt
frengel
help gezocht bij solderen
leuk dat je meerdere forums afgaat maar op CO is het al vrij duidelijk beantwoord. Solderen op een moederboard is erg lastig omdat die vaak multilayer is. Daarom kan je beter oefenen met gaatjesprint en gewoon wat componenten. Of neem een prehistorische radio daar kan je vaak nog wel leuk zooi afsolderen/erop zetten
heb je hier wat aan misschien:
http://www.2college.nl/tech/soldeer/index.htm
er staan tips en truks op voor de beginner.
http://www.2college.nl/tech/soldeer/index.htm
er staan tips en truks op voor de beginner.
-
sijmenkrans
- Contacteer: