Hoeveel verbruikt m'n monitor?
Hoeveel verbruikt m'n monitor?
Hallo,
Ik heb een platte scherm (lcd) voor de computer, en ik wil weten hoeveel dat die verbruikt.
Op de achterkant staat erop: 100-240V-50/60 HZ 0.7A
Alvast bedankt.
Dreams
Ik heb een platte scherm (lcd) voor de computer, en ik wil weten hoeveel dat die verbruikt.
Op de achterkant staat erop: 100-240V-50/60 HZ 0.7A
Alvast bedankt.
Dreams
-
Mat Janssen
- Moderator

Hoeveel verbruikt mijn monitor
Is mij ook opgevallen dat gebruikte vermogen ook niet aangeduidt op reclame van TV toestellen (beeldbuis,LCD, TFT). Ik heb geloof ik hier op de site eens gevraagd indien de 'platte schermen' meer verbruikten dan de beeldbuizen. Blijkbaar zou er een redelijk verschil zijn ten voordeel van de beeldbuizen evenals weinig kans tot herstelling van de 'platte schermen'. Geen vermelding om verkoopsredenen ? Ben ik mis ?
-
GvH-E
Waarom er geen vermogen staat vermeld in Watts? Vreemd.
Ook neem ik aan dat de nominale netspanning 230 volt is en dat de gegeven stroom van 0,7 Amp. hierbij hoort.
Maar zeker is dat je het niet zo maar zelf met een Amp. meter kunt opmeten omdat de stroom niet sinusvormig is en waarschijnlijk ook niet in fase met de spanning.
Je zou z'n ouderwetse KWh meter (uit dump?) moeten aansluiten, of die van in de woning gebruiken. (alles enkele uren in huis uitschakelen uitgezonderd je monitor....)
Er zijn ook z.g. watt meters met 3 of meer aansluitingen die direct je wattvermogen kunnen aangeven.
Maar je kunt het ook inschatten. Als die 0,7 Amp. bij 230 volt geld dan schat ik het scherm zo rond de 150 watt, dus c.a. 0,15 KWh.
GvH-E
Ook neem ik aan dat de nominale netspanning 230 volt is en dat de gegeven stroom van 0,7 Amp. hierbij hoort.
Maar zeker is dat je het niet zo maar zelf met een Amp. meter kunt opmeten omdat de stroom niet sinusvormig is en waarschijnlijk ook niet in fase met de spanning.
Je zou z'n ouderwetse KWh meter (uit dump?) moeten aansluiten, of die van in de woning gebruiken. (alles enkele uren in huis uitschakelen uitgezonderd je monitor....)
Er zijn ook z.g. watt meters met 3 of meer aansluitingen die direct je wattvermogen kunnen aangeven.
Maar je kunt het ook inschatten. Als die 0,7 Amp. bij 230 volt geld dan schat ik het scherm zo rond de 150 watt, dus c.a. 0,15 KWh.
GvH-E
- elektronica amateurtje