hoe zekering vervangen?
hoe zekering vervangen?
ik wil hier in de zekeringskast een zekering vervangen.
Nl door deze: http://www.brico.be/wabs/nl/catalog2006 ... nid=376037 (20A - identieke als huidige)
Nu, wie kan me even zeggen hoe ik dat het veiligste doe?
1. algemene zekering afzetten
2. ...
bedankt alvast!
Maxim
Nl door deze: http://www.brico.be/wabs/nl/catalog2006 ... nid=376037 (20A - identieke als huidige)
Nu, wie kan me even zeggen hoe ik dat het veiligste doe?
1. algemene zekering afzetten
2. ...
bedankt alvast!
Maxim
-
Mat Janssen
- Moderator

Wanneer je een groepszekering wil vervangen, dan is het altijd wijselijk de hoofdschakelaar op uit te zetten en eventueel de hoofdzekering te verweideren. Goed uit te kijken en zorgvuldig te werk te gaan. Draai ook je schroeven goed aan en eventueel na een maand nog een keertje natrekken omdat de draden altijd een beetje werken en de zaak wat losser wil gaan zitten.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
GvH-E
Dit soort werkzaamheden moet je niet zelf uitvoeren, daar moet je voor naar een installatiebedrijf of iemand met vakkennis!
Aan een hoofdzekering van een huisinstallatie mag je ook niet komen, die is bovendien ook nog verzegeld!
En als laatste: deze automaat is niet geschikt!! Dit is er een met 2 beveiligingen!
Het enige goede advies: afblijven. GvH-E
Aan een hoofdzekering van een huisinstallatie mag je ook niet komen, die is bovendien ook nog verzegeld!
En als laatste: deze automaat is niet geschikt!! Dit is er een met 2 beveiligingen!
Het enige goede advies: afblijven. GvH-E
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
zo iets kan je toch makkelijk zelf.GvH-E schreef:Dit soort werkzaamheden moet je niet zelf uitvoeren, daar moet je voor naar een installatiebedrijf of iemand met vakkennis!
Ik denk dat de ts een belg is (aan die link te zien) en hier is de hoofdzekering meestal een automaat waarvan de bediening naar buiten komt door die verzegelde kast.Aan een hoofdzekering van een huisinstallatie mag je ook niet komen, die is bovendien ook nog verzegeld!
Een zekering beveiligt ook tegen kortsluiting en overbelasting dus mag welEn als laatste: deze automaat is niet geschikt!! Dit is er een met 2 beveiligingen!
- deejayke
- Contacteer:
zoals mat al zei: de hoofdzekering (of schakelaar als die er is) uitzetten, voor je je werkzaamheden start. zorg er natuurlijk wel voor dat niemand deze terug kan opzetten als jij met je werk bezig bent (wat kan gebeuren indien deze op een andere plaats staat).
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
-
GvH-E
Ik wil nog even melden dat ik volledig bij mijn verhaal blijf.
De verantwoordelijkheid om leken dit soort werk en wijzigingen te laten verrichten welke levensgevaarlijk kunnen zijn zou ik als moderator niet willen nemen.
Een zekering is over het algemeen een smeltveiligheid.
De bedoelde automaat is dubbelpolig en mag niet worden tyoegepast.
Alleen bij oude netten zou een dubbelpolige beveiliging nog kunnen worden gebruikt maar dat is zeer zeldzaam. (132/230 volt)
Of de automaat de juiste karakteristiek bezit wil ik nog buiten beschouwing laten.
Het gemak waarbij deze zaken worden aanbevolen is een deel van het gevaar. GvH-E
De verantwoordelijkheid om leken dit soort werk en wijzigingen te laten verrichten welke levensgevaarlijk kunnen zijn zou ik als moderator niet willen nemen.
Alleen bij oude netten zou een dubbelpolige beveiliging nog kunnen worden gebruikt maar dat is zeer zeldzaam. (132/230 volt)
Of de automaat de juiste karakteristiek bezit wil ik nog buiten beschouwing laten.
Het gemak waarbij deze zaken worden aanbevolen is een deel van het gevaar. GvH-E
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Hij is nog altijd zelf verantwoordelijkGvH-E schreef:Ik wil nog even melden dat ik volledig bij mijn verhaal blijf.
Waarom zou dubbelpolig niet mogen?Een zekering is over het algemeen een smeltveiligheid.
De bedoelde automaat is dubbelpolig en mag niet worden toegepast.
In alle kasten van tegenwoordig wordt dat gebruikt!!. Dit is veiliger als fase en nul tegelijk worden uitgeschakeld.
Ik denk dat jij met een 3f afgezekerde kast in je hoofd zit.
Dan mag je de nul idd niet apart afzekeren.
Maar ik denk niet dat dat hier het geval is.
- deejayke
- Contacteer:
als de zekering echt helemaal identiek is zie ik niet in wat dan het probleem is. ik lees dus dat zijn oude zekering helemaal hetzelfde als de nieuwe.Nl door deze: http://www.brico.be/wabs/nl/catalog2006 ... nid=376037 (20A - identieke als huidige)
en van de juiste karakteristiek... tegenwoordig kan je in de doe het zelf zaken maar 1 en dezelfde karakteristiek bekomen... namelijk de C (heb net eens gezien in de zekeringenkast in de brico plan-it waar ik nu vakantiewerk doe)
groenten
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
-
sijmenkrans
- Contacteer:
GvH-E
als je dezelfde automaat koopt heb je geen probleem ps het is veiliger en wordt tegenwoordig verplicht in de huizen-bouw in nl
MAAR als je het niet vertrouwt laat het dan een prof over
GvH-E
deels heb je gelijk dat het gevaarlijk kan zijn als je er haast niks van weet ik kom vaak genoeg mensen tegen die het hebben geprobeert en onder stroom hebben gestaan en verkeerd hebben aangesloten met gevaarlijke gevolgen
als je dezelfde automaat koopt heb je geen probleem ps het is veiliger en wordt tegenwoordig verplicht in de huizen-bouw in nl
MAAR als je het niet vertrouwt laat het dan een prof over
GvH-E
deels heb je gelijk dat het gevaarlijk kan zijn als je er haast niks van weet ik kom vaak genoeg mensen tegen die het hebben geprobeert en onder stroom hebben gestaan en verkeerd hebben aangesloten met gevaarlijke gevolgen
Laatst gewijzigd door sijmenkrans op wo 11 jul 2007, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
GvH-E
Bij de gebruikelijke netten in Nederland is er een spanning tussen fase en nulleider van 230 volt. De bruine en blauwe draad.
Een nulleider mag je nooit beveiligen, niet met een automaat of niet met zekeringen!! Bij 3 fasen is dat nog belangrijker.
Ik had het niet over schakelen! Dat schakelen gebeurd altijd samen met de overige fasen en een fractie later. En daarom is de nulpen bij een stekker altijd langer dan die van de fasen.
Het doel is de nulleider altijd op nul niveau te houden en dat gebeurd niet wanneer deze door een beveiliging wordt onderbroken.
Staat allemaal in de NEN1010 die o.a. voorschrijft dat de nulleider niet mag worden beveiligd. Ook niet met een gekoppelde automaat.
En ik vind dat als iemand die kennis van zaken lijkt te hebben en een leek iets voorsteld wel degelijk voor een deel verantwoordelijk is.
Dat bepaald de rechter later afhankelijk van het gevolgen.
Je behoort (als je kennis van zaken hebt) een zodanig antwoord te geven dat er geen gevaren ontstaan. En dat kan ook "afblijven" zijn.
GvH-E
Een nulleider mag je nooit beveiligen, niet met een automaat of niet met zekeringen!! Bij 3 fasen is dat nog belangrijker.
Ik had het niet over schakelen! Dat schakelen gebeurd altijd samen met de overige fasen en een fractie later. En daarom is de nulpen bij een stekker altijd langer dan die van de fasen.
Het doel is de nulleider altijd op nul niveau te houden en dat gebeurd niet wanneer deze door een beveiliging wordt onderbroken.
Staat allemaal in de NEN1010 die o.a. voorschrijft dat de nulleider niet mag worden beveiligd. Ook niet met een gekoppelde automaat.
En ik vind dat als iemand die kennis van zaken lijkt te hebben en een leek iets voorsteld wel degelijk voor een deel verantwoordelijk is.
Dat bepaald de rechter later afhankelijk van het gevolgen.
Je behoort (als je kennis van zaken hebt) een zodanig antwoord te geven dat er geen gevaren ontstaan. En dat kan ook "afblijven" zijn.
GvH-E
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Ok ik zal in het vervolg daar wat meer rekening mee houdensijmenkrans schreef: deels heb je gelijk dat het gevaarlijk kan zijn als je er haast niks van weet ik kom vaak genoeg mensen tegen die het hebben geprobeert en onder stroom hebben gestaan en verkeerd hebben aangesloten met gevaarlijke gevolgen
Als het om een gewone enkelfasige kring gaat mag dat wel!!GvH-E schreef:Bij de gebruikelijke netten in Nederland is er een spanning tussen fase en nulleider van 230 volt. De bruine en blauwe draad.
Het wordt tegenwoordig ook overal toegepast.
Dat heb ik nog nooit gezien. Wel dat de aarding langer is.Ik had het niet over schakelen! Dat schakelen gebeurd altijd samen met de overige fasen en een fractie later. En daarom is de nulpen bij een stekker altijd langer dan die van de fasen.
-
GvH-E
Nogmaals, het is een gegeven;
1: In Nederland is de plaatsing van deze automaat (met overstroombeveiliging in beide polen) in een eenfase groepenkast volgens NEN 1010 niet toegestaan.
2: Bij een 3-fasenstekker verbreken eerst de fasen, dan de nul en dan de aardverbinding. Dat geschiedt door verschillende lengten pennen en bussen.
GvH-E
1: In Nederland is de plaatsing van deze automaat (met overstroombeveiliging in beide polen) in een eenfase groepenkast volgens NEN 1010 niet toegestaan.
2: Bij een 3-fasenstekker verbreken eerst de fasen, dan de nul en dan de aardverbinding. Dat geschiedt door verschillende lengten pennen en bussen.
GvH-E
Ik heb even wat opgezocht in de NEN1010:
Wat grappig is is dat de TS een link plaatst naar een Belgische site. Ik ben dus bang dat de TS een Belg is, en dat deze regel niet persee op gaat.
Het is dus niet nodig, maar het mag wel (er van uitgaande dat er een TT of een TN-stelsel wordt gebruikt.TT- en TN-stelsels
Waar de nominale kerndoorsnede van de nulleiding ten minste gelijk of gelijkwaardig is aan die van de faseleidingen, is het niet nodig overstroombeveiliging in de nulleiding of een schakelaar in deze leiding aan te brengen.
Waar de nominale kerndoorsnede van de nulleiding kleiner is dan die van de faseleidingen, is het nodig overstroombeveiliging in de nulleiding aan te brengen, die geschikt is voor de nominale kerndoorsnede van deze leiding. Deze beveiliging moet de faseleidingen afschakelen maar niet noodzakelijkerwijs ook de nulleiding.
Echter, overstroombeveiliging hoeft niet voor de nulleiding te zijn aangebracht indien tegelijkertijd aan de twee volgende voorwaarden wordt voldaan:
- de nulleiding is tegen kortsluiting beveiligd door het beveiligingstoestel van de faseleidingen van de stroomketen en
- de hoogste te verwachten stroom door de nulleiding bij normaal bedrijf is beduidend lager dan de hoogst toelaatbare stroom van deze leiding.
Wat grappig is is dat de TS een link plaatst naar een Belgische site. Ik ben dus bang dat de TS een Belg is, en dat deze regel niet persee op gaat.