Aan/uit detectie 220-apparaat
Aan/uit detectie 220-apparaat
Voor metingen aan mijn aquarium heb ik een Linux-doosje draaien dat 1wire technologie gebruikt. Allerlei gegevens worden gelogd en opgeslagen in een database voor statistieken en presentatie op een website. Het aquarium heeft een paar apparaten die automatisch aan- en uit gaan zoals een verwarmings-element en een afsluiter voor CO2 toevoeging. Nu zou ik graag detecteren wanneer deze apparaten aan zijn.
Het lastige is dat deze apparaten alleen maar een 220-snoer hebben en er dus niet fysiek ingegrepen kan worden. Daarom blijven er volgens mij maar twee mogelijkheden over:
- detectie stroom afname in het stopcontact (zijn dozen in de onderkast)
- detectie middels een spoel rond het 220 snoer
De laatste zou het handigst zijn om toe te passen maar ik zou graag wat hulp willen voor een schakeling. Het benodigde niveau om de 1wire A/D aan te sturen kan bijvoorbeeld een spanningsniveau van ergens tussen de 0 en 5 volt zijn.
Het lastige is dat deze apparaten alleen maar een 220-snoer hebben en er dus niet fysiek ingegrepen kan worden. Daarom blijven er volgens mij maar twee mogelijkheden over:
- detectie stroom afname in het stopcontact (zijn dozen in de onderkast)
- detectie middels een spoel rond het 220 snoer
De laatste zou het handigst zijn om toe te passen maar ik zou graag wat hulp willen voor een schakeling. Het benodigde niveau om de 1wire A/D aan te sturen kan bijvoorbeeld een spanningsniveau van ergens tussen de 0 en 5 volt zijn.
stynus, bedankt voor je reactie.
Zou een hall-sensor gevoelig genoeg zijn voor zo'n gering magnetisch veld?? Op zich is er gemakkelijk aan dergelijke sensortjes te komen; er zitten smd-uitvoeringen in/aan de motor van een CD-ROM speler. Door er een stroompje door te sturen kan er aan de andere kant een spanning worden gemeten die weer te meten is door een 1wire A/D converter.
De tip richting het Elektuur-artikel is ook top! Ik heb deze gevonden en gedownload: "Slave-netschakelaar II" welke inderdaad een klein handgewikkeld spoeltje gebruikt om de toevoerkabel heen. Vrij eenvoudig met 3-traps BC-torretjes versterker.
Zou een hall-sensor gevoelig genoeg zijn voor zo'n gering magnetisch veld?? Op zich is er gemakkelijk aan dergelijke sensortjes te komen; er zitten smd-uitvoeringen in/aan de motor van een CD-ROM speler. Door er een stroompje door te sturen kan er aan de andere kant een spanning worden gemeten die weer te meten is door een 1wire A/D converter.
De tip richting het Elektuur-artikel is ook top! Ik heb deze gevonden en gedownload: "Slave-netschakelaar II" welke inderdaad een klein handgewikkeld spoeltje gebruikt om de toevoerkabel heen. Vrij eenvoudig met 3-traps BC-torretjes versterker.
De experimentjes om de aan/uit-detectie te realiseren zijn nog niet gelukt. Er onstonden problemen met de massa-koppeling tusssen het detectie-circuit en de 1-wire techniek. Er is dus een galvanische scheiding nodig. Ik overweeg nu het volgende idee: een paar dioden in serie in de 220-aanvoer waarover dan 3 x 0.6 volt = 1,8 volt komt te staan. En drie in serie anti-parallel aan de drie hierboven. Deze spanningsbron wordt dan de voeding voor de LED in een opto-coupler. Met stroom begrenzende weerstand uiteraard.
De transistor in de opto zorgt dan voor het '0' en '1' niveau door 5 volt te schakelen die 'gelezen wordt door de 1-wire I/O.
Echter vraag ik mij af of de tor gaat staan schakelen op 100 hertz gezien de truc hierboven. Moet hier dan een elco overheen voor de afvlakking en hoe groot moet die dan zijn?
Code: Selecteer alles
load
| |
| |
| o-------.
| | |
| ----- | +5 volt
| | | | --------
| V - | |
| - ^ .-. .-.
| | | | | | |
| V - | | | |
| - ^ '-' '-'
| | | | |
| V - | |--------
| - ^ - |/ 1-wire I/O
| | | ^ -> -|
| ----- | |>
| | | |
| o-------' --------
| | massa
| |
vac 230Echter vraag ik mij af of de tor gaat staan schakelen op 100 hertz gezien de truc hierboven. Moet hier dan een elco overheen voor de afvlakking en hoe groot moet die dan zijn?
Laatst gewijzigd door C4Vette op ma 31 dec 2007, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Die tor van die optocoupler gaat dan idd met 100hz schakelen.
Die elco moet aan de kant van de tor komen maar hoe hangt van de rest van je schema af. Als je dat even post kunnen we kijken waar het kan.
EDIT: de led gaat zo met 50hz schakelen.
Als je 100hz wil moet er nog een bruggelijkrichter tussen.
Die elco moet aan de kant van de tor komen maar hoe hangt van de rest van je schema af. Als je dat even post kunnen we kijken waar het kan.
EDIT: de led gaat zo met 50hz schakelen.
Als je 100hz wil moet er nog een bruggelijkrichter tussen.
Er is geen 'rest'
de I/O is een 1wire-module.
Ohh, reply kruist mijn aangepaste tekening, sorry.
De elco aan de kant v/d tor?? Ik dacht deze aan de kant v/d LED te plaatsen om de spanning te stabiliseren en zodoende de LED continue te laten branden. Foute gedachte?
En nee, ik wil geen 100 hz, ik wil dat de I/O stabiel '0' of '1' is.
de I/O is een 1wire-module.
Ohh, reply kruist mijn aangepaste tekening, sorry.
De elco aan de kant v/d tor?? Ik dacht deze aan de kant v/d LED te plaatsen om de spanning te stabiliseren en zodoende de LED continue te laten branden. Foute gedachte?
En nee, ik wil geen 100 hz, ik wil dat de I/O stabiel '0' of '1' is.
Ok, ik was ervan uitgegaan dat de 2 x 3 dioden een dubbelzijdige gelijkrichting opleverde en vandaar dat ik het over 100-hz had.
Maar dit klopt dus niet?
Het blijft een wisselspanning?
Vandaar dus "elko knal"
Is de genoemde scotty hetzelfde als een schottky ?
De 'BAS 70-07' kost 11 cent en daar zitten er twee in. Op die manier blijft het mooi klein en kost weinig. Denk je dat 100 uF voldoende is voor de afvlakking?
Maar dit klopt dus niet?
Het blijft een wisselspanning?
Vandaar dus "elko knal"
Is de genoemde scotty hetzelfde als een schottky ?
De 'BAS 70-07' kost 11 cent en daar zitten er twee in. Op die manier blijft het mooi klein en kost weinig. Denk je dat 100 uF voldoende is voor de afvlakking?
Kan je de werking toelichten? Op deze manier heb ik nog nooit een circuit gezien.GvH-E schreef:Neen, je moet in de netleiding in serie eerst een brug gelijkrichter plaatsen met aan de gelijkstroomzijde 3 stuks diodes in doorlaat.
Daarover 100uF. de elcowaarde (hangt van de belasting van die gelijkspann. af ) lijkt ruim voldoende.
De elco hoeft alleen maar de nuldoorgang te overbruggen. GvH-E
1. Wat is het effect van de brug IN de netleiding?
2. Bedoel je de drie dioden in serie van de plus naar de min na de brug ??
3. Wordt dat dan niet een late kerstverlichting?
-
GvH-E
Hierbij in woorden, anderen mogen het tekenen.
De wisselspann. aansluitingen van de brug zet je in serie met de netgeleider.
Op de + en - aansluiting van de gelijkrichter zet je de 3 diodes in geleiding. (dus als kortsluiting)
Wanneer het netapparaat stroom trekt zal er over de diodes een spanning ontstaan van 3x0,6= 1,8 volt.
Die spanning wordt afgevlakt met bijv. 100 uF 16 volt. Deze gelijkspanning gaat naar de optocopler.
Om de gevoeligheid te verminderen (i.v.m. storingen en capacitieve stromen) zou hier eventueel een een R van 2K2 over kunnen worden geplaatst.
Deze spanning wordt a.h.w. van de netspanning afgetrokken.
Belangrijk is dat er een glaszekering (1 Amp. ?) in de netketen wordt geplaatst en de schakeling veilig wordt geisoleerd!!.
De brug met 3-diodes moet teminste geschit zijn voor de max. netstroom.
GvH-E
De wisselspann. aansluitingen van de brug zet je in serie met de netgeleider.
Op de + en - aansluiting van de gelijkrichter zet je de 3 diodes in geleiding. (dus als kortsluiting)
Wanneer het netapparaat stroom trekt zal er over de diodes een spanning ontstaan van 3x0,6= 1,8 volt.
Die spanning wordt afgevlakt met bijv. 100 uF 16 volt. Deze gelijkspanning gaat naar de optocopler.
Om de gevoeligheid te verminderen (i.v.m. storingen en capacitieve stromen) zou hier eventueel een een R van 2K2 over kunnen worden geplaatst.
Deze spanning wordt a.h.w. van de netspanning afgetrokken.
Belangrijk is dat er een glaszekering (1 Amp. ?) in de netketen wordt geplaatst en de schakeling veilig wordt geisoleerd!!.
De brug met 3-diodes moet teminste geschit zijn voor de max. netstroom.
GvH-E
Ok, bedankt voor de uitleg.
Maar waar het mij vooral een beetje wazig wordt is het omwisselen van de brug en de dioden in serie. Mijn oorspronkelijk idee (zie tekening boven) is dat er door de dioden in de stroom-toevoer drie keer de drepmpelspanning afkomt die vervolgens door de brug wordt gelijkgericht.
In jouw beschrijving gebeurt dit andersom....heeft het een t.o.v. het ander nog voor- of nadelen? Echt snappen doe ik jouw voorstel niet maar een voordeel zou kunnen zijn dat er geen 'speciale' (schottky) dioden nodig zijn om verlies door drempelspanning te beperken. Klopt dit?
Maar waar het mij vooral een beetje wazig wordt is het omwisselen van de brug en de dioden in serie. Mijn oorspronkelijk idee (zie tekening boven) is dat er door de dioden in de stroom-toevoer drie keer de drepmpelspanning afkomt die vervolgens door de brug wordt gelijkgericht.
In jouw beschrijving gebeurt dit andersom....heeft het een t.o.v. het ander nog voor- of nadelen? Echt snappen doe ik jouw voorstel niet maar een voordeel zou kunnen zijn dat er geen 'speciale' (schottky) dioden nodig zijn om verlies door drempelspanning te beperken. Klopt dit?