of een lamp, of de andere lamp of allebei

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
arnop

of een lamp, of de andere lamp of allebei

Bericht door arnop »

Ik zit met de volgende vraag.
Ben bezig met verbouwing badkamer en heb in 2 zones verlichting zitten waarbij voor beide zones ook de afzuiging (1 enkele afzuiging) moet aangaan. Meestal zal 1 van beide lichtzones aan moeten, maar een enkele keer zal het gewenst zijn beide aan te hebben.

Ik had gedacht om middels een serieschakelaar zowel verlichting als afzuiging aan/uit te zetten en dan middels een wisselschakelaar te kiezen voor verlichtingszone 1 of 2, echter ik kan dan niet beide zones tegelijk aanhebben.
Een 3 standen schakelaar zou dit wel mogelijk maken, maar volgens mij zit je dan weer aan zo'n lelijke draaiknop vast.

Is hier niet een andere intelligentere oplossing voor te vinden zodat ik dit met 2 schakelaars (en zonder 3-standen draaischakelaar) kan bewerkstelligen?

PS. de afzuiging moet dus tegelijk aangaan met de verlichting en dus altijd aanzijn bij willekeurig welke verlichting brandt; zone 1, zone 2 of beide.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Je zou met 2 kleine relaistjes en die serie schakelaar het aan kunnen.
De serie schakelaar schakeld je verlichting en je relais. De kontakten van de relais staan parallel die dan je afzuiging aanschakeld of het nu groep 1 2 of beide is. Begrijp je wat ik bedoel of moet er een schetsje bij??
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
arnop

Bericht door arnop »

Mat Janssen schreef:Je zou met 2 kleine relaistjes en die serie schakelaar het aan kunnen.
De serie schakelaar schakeld je verlichting en je relais. De kontakten van de relais staan parallel die dan je afzuiging aanschakeld of het nu groep 1 2 of beide is. Begrijp je wat ik bedoel of moet er een schetsje bij??
Als een schetsje niet teveel werk is heel graag, kan het met de uitleg nog niet helemaal volgen namelijk.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Misschien is het nu iets duidelijker??
Bijlagen
lamp-afz..GIF
lamp-afz..GIF (3.07 KiB) 5618 keer bekeken
arnop

Bericht door arnop »

Nu is het duidelijk, bedankt!
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Er zijn ook afzuigsystemen met draadloze bediening.
Die zijn meestal bedoeld als centrale afzuiging (keuken) en zijn goed en vooral geruisloos. Incl. nalooptijd regeling gestuurd door de verlichting.

Die draadloze bediening is er overigens ook voor verlichting. GvH-E
arnop

Bericht door arnop »

Mat Janssen schreef:Je zou met 2 kleine relaistjes en die serie schakelaar het aan kunnen.
Nog een laatste vraagje wat aan de late kant, maar goed....
Ik wil graag de lampen kunnen dimmen met een dimmer, kan ik dan de L aansluiting van het relais en de A2 met elkaar verbinden zodat er op de L1 geen "constante" 220V staat, maar juist de gedimde output van de dimmer of moet ik in dat geval op de A2 een constante fase draad zetten en met de output van de dimmer de L1 aansturen (waardoor feitelijk het relais dus altijd bekrachtigd is aangezien altijd fase op A2)?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dat zou ik wel doen, want ik weet niet of het gekozen relais het leuk vindt om gedimt te worden.
arnop

Bericht door arnop »

Mat Janssen schreef:Dat zou ik wel doen, want ik weet niet of het gekozen relais het leuk vindt om gedimt te worden.
Het gekozen relais is een Omron MY2n, maar zekerheidshalve ga ik de A1/A2 op constant 230V hangen en gaat de output van de dimmer naar de L1 toe.

Bedankt voor de snelle beantwoording van de vraag.
pimmers

Bericht door pimmers »

Huh ???

Misschien begrijp ikje verkeerd hoor maar je heb dus 2 inbouwdozen waar je je schakelaars in kwijt kan ???

Dan neem je 2 wisselschakelaars.
1 = apart voor het midden licht punt <licht>
2 = dan voor je meubel <bv>

de ventilator wil je mee laten schakelen met het licht.
Je trekt gewoon de zwarte draad van de vent naar de schakelaar
waarvan jij wil dat daar ook het licht mee aangaat en deze zet je bij elkaar.

Neemeen vent met nalooptimer ;) voor de luchtvochtigeheid zodat deze x aantal min naloopt.
een hygrostaat is een 2e oplossing deze blijft aan totdat de luchtvochtigheid is gezakt naar ** instelbaar :D

Dit is simpeler als relais en dergelijke en zo gaat dit in de bouw altijd.
Maar ik weet niet of dit was wat jij bedoelde,

ieder geval de groeten

Pim.
Plaats reactie