Hallo,
Ben bezig met het bouwen van een weerstation en moet voor mijn regelaars een 0-20mA signaal hebben.
Is er misschien iemand die mij kan helpen aan een schema (liefs met type komponenten) om een 0-10V signaal om te vormen naat 0-20mA.
Mvrgr,
Gijs
Spanningsomvormer
Hallo,
Wat je nodig hebt is een spannings gestuurde stroombron.
Het schematje dat staat bij deze link is bedoeld om 0 - 1 Volt naar 0 - 1 A omte zetten.
http://www.hobby-electronics.info/nl/co ... bd8d861c09
Dit kun je aanpassen door de 1 Ohm weestand te vervangen door een 5 Ohm weerstand, dan komt er bij 1 Volt 0,2 A uit.
Nu nog de ingang een spanningsdeler van 1 : 100 en je bent er.
Groeten,
Bertus
Wat je nodig hebt is een spannings gestuurde stroombron.
Het schematje dat staat bij deze link is bedoeld om 0 - 1 Volt naar 0 - 1 A omte zetten.
http://www.hobby-electronics.info/nl/co ... bd8d861c09
Dit kun je aanpassen door de 1 Ohm weestand te vervangen door een 5 Ohm weerstand, dan komt er bij 1 Volt 0,2 A uit.
Nu nog de ingang een spanningsdeler van 1 : 100 en je bent er.
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
-
GvH-E
Allereerst moet de 0 - 10 volt spanning minimaal 20 mA kunnen leveren, dat is wel een vereiste voor het kunnen toepassen van het onderstaande !
De 20 ma input heeft een vrij lage weerstand.
En dan neem ik aan dat beide signalen een gemeenschappalijke massa hebben. (geldt ook voor andere oplossingen)
Dan kun je de 10 volt via een weerstand van (theoretisch) 500 ohm naar de 0-20 mA input brengen.
Praktisch: neem een 390 ohm vaste weerstand (1 watt) en een potmeter van 100 ohm en stel de potmeter op de juiste waarde in.
Wordt de 20 mA stroom niet gehaald , neem dan 270 ohm i.p.v. 390 ohm.
GvH-E
De 20 ma input heeft een vrij lage weerstand.
En dan neem ik aan dat beide signalen een gemeenschappalijke massa hebben. (geldt ook voor andere oplossingen)
Dan kun je de 10 volt via een weerstand van (theoretisch) 500 ohm naar de 0-20 mA input brengen.
Praktisch: neem een 390 ohm vaste weerstand (1 watt) en een potmeter van 100 ohm en stel de potmeter op de juiste waarde in.
Wordt de 20 mA stroom niet gehaald , neem dan 270 ohm i.p.v. 390 ohm.
GvH-E