Welke ontstoorspoel?

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
CowBeast
Contacteer:

Welke ontstoorspoel?

Bericht door CowBeast »

Hi all,

Ik maak op school een Dimpack als eindwerk. En ik had een schema getekend voor mijn vermogen kring maar ik weet niet echt welke waarde ik mijn ontstoorspoel moet geven. Ik had dit vandaag gevraagd aan mijn leerkracht en die wist me te vertellen dat ik gewoon moet zoeken naar een ontstoorspoel met een max stroom van 10 A. Dit deed ik en ik kwam op de site van rato en daar staan verschillende waardes bij 10 A.
50µH ; 100µH en 220µH welke neem ik het best, als je weet dat het een licht dimmer is die wel voor professionele doeleinden bedoeld is daarmee bedoel ik dan dat hij moet kunnen gebruikt worden voor echte lichtshows dus er moet makkelijk kunnen geflashed worden enz.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Best tussen de 50 en 100µH meen ik.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ook een beetje afhankelijk werke soort storingen je weg wil nemen. (frequentie gebied) en de stroom. Meestal zie je bij lage stromen een grotere L en bij hogere stromen een lagere L.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
CowBeast
Contacteer:

Bericht door CowBeast »

Goh ja, mij hebben ze wijs gemaakt dat het de veelvouden van de grondfrequentie zijn die ontstaan door de niet sinusoedale spanning door de belasting.
Ik weet dat ik best tussen de 50 en 100 µH blijf. Maar ik heb maar 2 opties, 50µH of 100µH en dus vraag ik welke ik best zou nemen om de beste ontstoring te hebben, zonder ook teveel mij dimcurve te beinvloeden.
Je weet wel wat ik bedoel, de lamp die heel erg vertraagd word door de tegen emk van de spoel.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Het zijn maar micro henries hoor, de vertraging is erg erg klein met die waarde. Maar neem maar 100 uH, dan kun je zeker tot een ampere of 6 doen. (als deze spoel dik genoege draad heeft)
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
CowBeast
Contacteer:

Bericht door CowBeast »

Zucht... ligt het nu aan mij, of praat ik zo onduidelijk?

Ik had dus gezegd in het begin dat ik moest kiezen tussen 3 ontstoorspoelen van 10 A maar met een verschillende waarde. De waardes waren 50µH ; 100µH en 220µH. Mijn vraag was dan welke van de 3 neem ik het best.
Die van 100µH zou het beste zijn denk jij?
GvH-E

Bericht door GvH-E »

[quote="CowBeast"]Goh ja, mij hebben ze wijs gemaakt dat het de veelvouden van de grondfrequentie zijn die ontstaan door de niet sinusoedale spanning door de belasting.
Ik weet dat ik best tussen de 50 en 100 µH blijf. Maar ik heb maar 2 opties, 50µH of 100µH en dus vraag ik welke ik best zou nemen om de beste ontstoring te hebben, zonder ook teveel mij dimcurve te beinvloeden.
Je weet wel wat ik bedoel, de lamp die heel erg vertraagd word door de tegen emk van de spoel.[/quote]
[quote="CowBeast"]Zucht... ligt het nu aan mij, of praat ik zo onduidelijk? .[/quote]

Neen, je schrijft wat onzin. TegenEmk van de spoel? Grondfrequentie?

Maar neem die van 50 uH maar. Als er maar een spoel met ringkern tussen zit, en die is vooral om storingen naar buiten te dempen.
En die storingen kunnen ontstaan door de steile flanken van je aansnijding en dus harmonischen die anders samen met je aansluitsnoer een kring kan vormen en gaat uitzenden.
En die lamp die merkt daar niets van!
succes, GvH-E
CowBeast
Contacteer:

Bericht door CowBeast »

GvH-E schreef:Neen, je schrijft wat onzin. TegenEmk van de spoel? Grondfrequentie?
Dit zijn bestaande termen hoor. Maarja, bedankt voor de info!
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Normaal noem je dat harmonische :p (die veelvouden van de freq)
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
CowBeast
Contacteer:

Bericht door CowBeast »

Ja weet ik, maar kon op dat moment niet op de naam komen, dus gaf ik een omschrijving... maar die is wel correct voor zover ik weet :)
Plaats reactie