Voor een RopaRun team (dus kort dag, want ze vertrekken eind deze week al) ben ik erin getrapt om de fietsen een beetje goed verlicht te laten vertrekken. Via een sponsor heb ik zes stuks ledlampen 3,6 Watt gekregen welke op de fietsen zijn gemonteerd om het pad van de loper bij te lichten.
Probleem is dat de led's op een stroom van 350 mA moeten werken en dus niet rechtstreeks op de accu (13,8 Volt 7 Ah) aangesloten mogen worden. Dit is getest, er loopt eerst ca. 650 mA maar binnen 10 minuten is de stroom opgelopen naar > 800 mA en dat houden deze lampen niet lang vol.
Via dit forum heb ik de stroombron met de LM317 gebouwd en voor 350 mA ingesteld. Zover zo goed.....
Wat me echter héééél slecht uitkomt is dat ik in die weerstand van 3,3 Ohm ruim 4 Watt aan warmte verstook, da's meer dan de led verbruikt...
In de LED's zitten er 3 in serie en de spanning bij een stroom van 350 mA is ongeveer 11 Volt. Als ik uitga van een gemiddelde accuspanning van 13 Volt en dan zonder stroombron een weerstand uitreken kom ik op 5,6 Ohm, wt bij de stroom van 0,35 Ampere een vermogensverlies oplevert van slechts 0,7 Watt.
Gemeten bij een spanning van 14 Volt (top afgeladen accu) is de stroom dan 450 mA en deze zakt daarna vrij snel tot 400 mA om daarna met de accuspanning verder af te nemen.
Heeft er nog iemand een (beter) idee voor een stroombron van 350 mA met een zo laag mogelijk verlies en zonder exotische onderdelen?
De fietsen zouden dinsdagmiddag klaar moeten zijn om op transport te gaan....
Bedankt voor het meedenken !!
Grtz,
Ben
Stroombron voor led, maar dan met zeer weinig verlies....
Hallo,
Als je echt hoge efficientie wil zul je toch naar bepaalde ic's moeten uitwijken.
National Semiconductors heeft een serie speciaal om stroombronnen te maken.
Een paar typen zijn LM3405, LM3430 en LM5022.
Als voorbeels heb ik een datasheet van de LM3405 aangehangen.
De overige zijn natuurlijk via de website van NS terug te vinden.
http://www.national.com/products/catalog.do
(Volg power management / Led lighting / high brightness led drivers).
Groeten,
Bertus
Als je echt hoge efficientie wil zul je toch naar bepaalde ic's moeten uitwijken.
National Semiconductors heeft een serie speciaal om stroombronnen te maken.
Een paar typen zijn LM3405, LM3430 en LM5022.
Als voorbeels heb ik een datasheet van de LM3405 aangehangen.
De overige zijn natuurlijk via de website van NS terug te vinden.
http://www.national.com/products/catalog.do
(Volg power management / Led lighting / high brightness led drivers).
Groeten,
Bertus
- Bijlagen
-
- LM3405.pdf
- (486.68 KiB) 353 keer gedownload
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.