probleem met led achterlicht
probleem met led achterlicht
Heey, ik ben nieuw hier en ik ken eigenlijk niet zo veel van elektronica.
Ik heb op mijn 4takt brommer een led achterlicht met 15 led's. De voeding komt rechtstreek van het motorblok want ik heb geen batterij.
Ten eerste zou ik naar het schijnt een gelijkrichter moeten hebben om mij led's op dc te laten werken.
Ten 2de geeft mijn motorblok ( normaal 12v motorblok) bij stationair draaien maar ongeveer 6v en daardoor branden de led's bij het stilstaan niet, enkel als ik rijd of gas geef wordt de spanning groot genoeg om de led's op te lichten.
Nu is mijn vraag of het mogelijk zou zijn om een schakeling te maken met eerst een gelijkrichter en dan op één of ander manier ervoor zorgen dat er een batterijtje van 3v of iets dergelijks automatisch in serie wordt bijgeschakeld als de spanning onder de 9,5 of 9 V gaat zodat de led's bij het stilstaan blijven branden.
mvg en alvast bedankt
Ik heb op mijn 4takt brommer een led achterlicht met 15 led's. De voeding komt rechtstreek van het motorblok want ik heb geen batterij.
Ten eerste zou ik naar het schijnt een gelijkrichter moeten hebben om mij led's op dc te laten werken.
Ten 2de geeft mijn motorblok ( normaal 12v motorblok) bij stationair draaien maar ongeveer 6v en daardoor branden de led's bij het stilstaan niet, enkel als ik rijd of gas geef wordt de spanning groot genoeg om de led's op te lichten.
Nu is mijn vraag of het mogelijk zou zijn om een schakeling te maken met eerst een gelijkrichter en dan op één of ander manier ervoor zorgen dat er een batterijtje van 3v of iets dergelijks automatisch in serie wordt bijgeschakeld als de spanning onder de 9,5 of 9 V gaat zodat de led's bij het stilstaan blijven branden.
mvg en alvast bedankt
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Met een batterij moet het ook lukken. Maar dan heb je wel lange laadtijd.
Voor die condensator: ik heb mijn formules nog niet teruggevonden
dus nog niet kunnen berekenen.
Maar ik bedacht net dat op samenkopen goedkope goldcaps staan. Die moet een led toch een 60min kunnen laten branden.
http://samenkopen.net/action_product/18492/735590
Voor die condensator: ik heb mijn formules nog niet teruggevonden
Maar ik bedacht net dat op samenkopen goedkope goldcaps staan. Die moet een led toch een 60min kunnen laten branden.
http://samenkopen.net/action_product/18492/735590
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Ja klopt.
Je zal alleen nog wel wat achter de spanningsregelaars moeten zetten om de stroom te beperken. Want een 4F condensator trekt veeeel stroom bij het laden.
Misschien in serie met elke goldcap een weerstand zoadat je toch meteen licht hebt en dan met een diode die weerstand overbruggen als de andere spanning wegvalt.
Je zal alleen nog wel wat achter de spanningsregelaars moeten zetten om de stroom te beperken. Want een 4F condensator trekt veeeel stroom bij het laden.
Misschien in serie met elke goldcap een weerstand zoadat je toch meteen licht hebt en dan met een diode die weerstand overbruggen als de andere spanning wegvalt.
Bedankt !
Er zijn nog enkele onduidelijkheden voor me :
Kan het kwaad dat die ledjes waarschijnlijk anders geschakelt zijn (een deel in serie en een deel in parallel ) want toen er 2 niet meer werkte brande meer dan de helft van de ledjes niet meer en toen ik ze vervangen had brandde ze weer allemaal. En ik weet ook niet met welke weerstand enzo he..omdat dat op het schema er bij staat..
De draad voor de gelijkrichter is wel massa he niet ?...
En hoeveel van die goldcaps moeten er gebruikt worden ?
Srry voor de misschien domme vrage..
grtz
Er zijn nog enkele onduidelijkheden voor me :
Kan het kwaad dat die ledjes waarschijnlijk anders geschakelt zijn (een deel in serie en een deel in parallel ) want toen er 2 niet meer werkte brande meer dan de helft van de ledjes niet meer en toen ik ze vervangen had brandde ze weer allemaal. En ik weet ook niet met welke weerstand enzo he..omdat dat op het schema er bij staat..
De draad voor de gelijkrichter is wel massa he niet ?...
En hoeveel van die goldcaps moeten er gebruikt worden ?
Srry voor de misschien domme vrage..
grtz
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
leds mogen nooit parallel. Daar gaan ze van kapot. Je moet zoals in het schema elke led een eigen weerstand geven.Kan het kwaad dat die ledjes waarschijnlijk anders geschakelt zijn (een deel in serie en een deel in parallel ) want toen er 2 niet meer werkte brande meer dan de helft van de ledjes niet meer en toen ik ze vervangen had brandde ze weer allemaal. En ik weet ook niet met welke weerstand enzo he..omdat dat op het schema er bij staat..
Dat kan. (is van je brommer afhankelijk)De draad voor de gelijkrichter is wel massa he niet ?...
Hoeveel tijd wil je dat de leds nabranden en hoeveel tijd?En hoeveel van die goldcaps moeten er gebruikt worden ?