Hallo,
Een driefase transformator secundair in driehoek geschakeld en ik leg 1 van de fase op de aarde. Mag dat?
Alvast bedankt.
3-fasetransfortmator
-
Mat Janssen
- Moderator

Je zou die draad als "nul" kunnen markeren, maar dan heb je nog maar 2 fasen ter beschikking.
Aan aarde leggen zou ik niet doen. Wel een echte aarde meenemen.
Wil je een appart net crieeren?
En als je net dan niet zwevend mag zijn dan kun je bij die trafo je "nul" nog altijd met een dikke pin aan aarde leggen.
Aan aarde leggen zou ik niet doen. Wel een echte aarde meenemen.
Wil je een appart net crieeren?
En als je net dan niet zwevend mag zijn dan kun je bij die trafo je "nul" nog altijd met een dikke pin aan aarde leggen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
GvH-E
Het is jammer dat je niet meer info verstrekt, o.a. welke spanningen spelen hierbij?
Bij een 3-fase trafo is het wat ongebruikelijk dat een sec. wikkelingen in driehoek is geschakeld maar ik neem aan dat je hier zeker over bent.
Je kunt één "fase" op een degelijke manier aan "aarde" verbinden, aannemende dat die laatste wel aanwezig is.
Dat wordt dan je nulleider die je als zodanig moet toepassen, dus niet enkelpolig mag beveiligen!
De overige aansluiting kan als fase worden gebruikt.
Uiteraard moet je deze wel beveiligen tegen overstroom.
Ik vraag mij wel af wat de bedoeling is van deze schakeling.
Bovendien wordt de trafo a-symetrisch belast wat overigens geen kwaad kan mits correct beveiligd.
Is er geen degelijke netaarde aanwezig dan behoort secundair een aardlekschakelaar te worden toegepast. GvH-E
Bij een 3-fase trafo is het wat ongebruikelijk dat een sec. wikkelingen in driehoek is geschakeld maar ik neem aan dat je hier zeker over bent.
Je kunt één "fase" op een degelijke manier aan "aarde" verbinden, aannemende dat die laatste wel aanwezig is.
Dat wordt dan je nulleider die je als zodanig moet toepassen, dus niet enkelpolig mag beveiligen!
De overige aansluiting kan als fase worden gebruikt.
Uiteraard moet je deze wel beveiligen tegen overstroom.
Ik vraag mij wel af wat de bedoeling is van deze schakeling.
Bovendien wordt de trafo a-symetrisch belast wat overigens geen kwaad kan mits correct beveiligd.
Is er geen degelijke netaarde aanwezig dan behoort secundair een aardlekschakelaar te worden toegepast. GvH-E