HOMEMADE boombox/ghettoblaster maken! hulp+ tips gevraagd.
HOMEMADE boombox/ghettoblaster maken! hulp+ tips gevraagd.
Hallo iedereen,
Ik ben er achter gekomen dat een ghettoblaster uit de winkel toch niet helemaal aan mijn eisen voldoet, en dat ik meer opzoek was naar een degelijker ontwerp waar ik zelf ook nog dingen aan zou kunnen veranderen...
Daarom wil ik een zelfgemaakte boombox gaan maken.
zoals deze:
http://www.youtube.com/watch?v=qp-oDb4zWmw
Boodschappenlijstje (moeten nog veel dingen specifiek worden duidelijk gemaakt en eventueel nog dingen toevoegen door tips):[/b-]
-houten platen om een box van te maken
-autoradio met cd speler
-2 speakers voor lage tonen (geen idee welke)
-2 tweeters voor hoge tonen (geen idee welke)
-een versterker (geen idee welke)
-een accu (zat zelf te denken aan gel-accu)
-een bijpassende acculader
-audiokabels (geen idee welke)
-eventueel een voltmeter
-eventueel een line-out
Zoals jullie lezen heb ik niet erg veel verstand van elektronica, maar ik hoop dat ik met dit project veel leer!!!
Nou zijn er een paar dingen die de stereo moet bevatten/kunnen!!!:
-er moet een tuimelschakelaar opzitten voor power aan/uit
-er moet een line-in plug in komen zodat ik externe audio kan aansluiten.
-er moet een tuimelschakelaar komen dat ik kan switchen tussen cd en line-in.
-bij elke tuimelschakelaar moet er een ledje zitten die aangeeft of hij ''aan'' of ''uit'' is.
-Er moet een accu inkomen die alles voorziet van stroom, deze accu moet minimaal 2-3 uur lopen. En hij moet thuis oplaadbaar zijn met een lader.
waarschijnlijk wil ik veel producten gaan halen bij WWW.REMCOSHOP.NL omdat ik daar goede kwaliteit versterkers en speakers kan kopen voor niet al te veel geld
Kan iemand mij vertellen of in ieder geval tips geven welke onderdelen ik het beste kan kopen? (bv onderdelen van remcoshop aangeven)
hoe ik het onderling het beste kan aansluiten en waar ik vooral op moet gaan letten bij het maken hiervan.
Ook wil ik graag nauwkeurig weten hoe ik alles van stroom ga voorzien!
Alvast bedankt!
Ik ben er achter gekomen dat een ghettoblaster uit de winkel toch niet helemaal aan mijn eisen voldoet, en dat ik meer opzoek was naar een degelijker ontwerp waar ik zelf ook nog dingen aan zou kunnen veranderen...
Daarom wil ik een zelfgemaakte boombox gaan maken.
zoals deze:
http://www.youtube.com/watch?v=qp-oDb4zWmw
Boodschappenlijstje (moeten nog veel dingen specifiek worden duidelijk gemaakt en eventueel nog dingen toevoegen door tips):[/b-]
-houten platen om een box van te maken
-autoradio met cd speler
-2 speakers voor lage tonen (geen idee welke)
-2 tweeters voor hoge tonen (geen idee welke)
-een versterker (geen idee welke)
-een accu (zat zelf te denken aan gel-accu)
-een bijpassende acculader
-audiokabels (geen idee welke)
-eventueel een voltmeter
-eventueel een line-out
Zoals jullie lezen heb ik niet erg veel verstand van elektronica, maar ik hoop dat ik met dit project veel leer!!!
Nou zijn er een paar dingen die de stereo moet bevatten/kunnen!!!:
-er moet een tuimelschakelaar opzitten voor power aan/uit
-er moet een line-in plug in komen zodat ik externe audio kan aansluiten.
-er moet een tuimelschakelaar komen dat ik kan switchen tussen cd en line-in.
-bij elke tuimelschakelaar moet er een ledje zitten die aangeeft of hij ''aan'' of ''uit'' is.
-Er moet een accu inkomen die alles voorziet van stroom, deze accu moet minimaal 2-3 uur lopen. En hij moet thuis oplaadbaar zijn met een lader.
waarschijnlijk wil ik veel producten gaan halen bij WWW.REMCOSHOP.NL omdat ik daar goede kwaliteit versterkers en speakers kan kopen voor niet al te veel geld
Kan iemand mij vertellen of in ieder geval tips geven welke onderdelen ik het beste kan kopen? (bv onderdelen van remcoshop aangeven)
hoe ik het onderling het beste kan aansluiten en waar ik vooral op moet gaan letten bij het maken hiervan.
Ook wil ik graag nauwkeurig weten hoe ik alles van stroom ga voorzien!
Alvast bedankt!
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Voor die accu kan je idd best een gel accu nemen. De capaciteit is afhankelijk van hoeveel stroom alles trekt.
Voor die ledjes bij de schakelaars moet je zorgen dat je schakelaar nog een extra vrij contact hebben. Dan kan je daar de led mee schakelen.
Die luidsprekers enzo kan je misschien best bij die winkel vragen wat hun aanraden.
Voor die ledjes bij de schakelaars moet je zorgen dat je schakelaar nog een extra vrij contact hebben. Dan kan je daar de led mee schakelen.
Die luidsprekers enzo kan je misschien best bij die winkel vragen wat hun aanraden.
Gewoon een autoradio uitzoeken met een line-in/aux aansluiting.
Dan heb je ook geen aparte schakelaar nodig om te switchen tussen cd en aux, maar dat doe je dan op de radio zelf (kan trouwens ook niet anders )
Line-out kan ook, is bij de meeste moderne autoradio's wel aanwezig.
Wat speakers betreft: ik zou een paar coaxiale autospeakers nemen (coaxiaal betekent tweeter en woofer in 1)
Minimaal 6½"/16cm om er een beetje bas uit te krijgen, 20cm is nog beter.
Tip; gebruik alleen speakers en radio's van goede merken (dus geen supertech, en marquant enzo, al zijn Marquant speakers nog wel te doen voor dergelijke projectjes)
hoeft niet superduur te zijn, een setje goedkope jbl speakers zijn bijvoorbeeld nog een stuk beter dan die supertech zooi
Dan heb je ook geen aparte schakelaar nodig om te switchen tussen cd en aux, maar dat doe je dan op de radio zelf (kan trouwens ook niet anders )
Line-out kan ook, is bij de meeste moderne autoradio's wel aanwezig.
Wat speakers betreft: ik zou een paar coaxiale autospeakers nemen (coaxiaal betekent tweeter en woofer in 1)
Minimaal 6½"/16cm om er een beetje bas uit te krijgen, 20cm is nog beter.
Tip; gebruik alleen speakers en radio's van goede merken (dus geen supertech, en marquant enzo, al zijn Marquant speakers nog wel te doen voor dergelijke projectjes)
hoeft niet superduur te zijn, een setje goedkope jbl speakers zijn bijvoorbeeld nog een stuk beter dan die supertech zooi
bedankt tripleA voor je reactie, hier heb ik al best veel aan. weet nu ongeveer wel wat voor speakers ik wil.
Ben nog niet uit wat voor versterker eigenlijk.. maar word er ook wel een van een beter merk waarschijnlijk.
oja.. ik dacht dat autoradios met een line-in of usb aansluiting erg duur waren.. dus daarom was ik eigelijk van plan om zelf iets in te bouwen.
Maar het bleek wel mee te vallen! Je hebt al een Sony/Pioneer/Kenwood autoradio MET aux-in en cd speler voor onder de 90euro!
Zou jij eens kunnen kijken op www.remcoshop.nl en daar kijken welke versterker goed gaat met de speakersets die hun hebben? Heb wel ongeveer een idee maar kom er niet helemaal uit
Ik denk dat een 1 of 2 channel versterker wel genoeg is toch?
Ben nog niet uit wat voor versterker eigenlijk.. maar word er ook wel een van een beter merk waarschijnlijk.
oja.. ik dacht dat autoradios met een line-in of usb aansluiting erg duur waren.. dus daarom was ik eigelijk van plan om zelf iets in te bouwen.
Maar het bleek wel mee te vallen! Je hebt al een Sony/Pioneer/Kenwood autoradio MET aux-in en cd speler voor onder de 90euro!
Zou jij eens kunnen kijken op www.remcoshop.nl en daar kijken welke versterker goed gaat met de speakersets die hun hebben? Heb wel ongeveer een idee maar kom er niet helemaal uit
Ik denk dat een 1 of 2 channel versterker wel genoeg is toch?
Laatst gewijzigd door berend9 op di 19 aug 2008, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja dat dacht ik al.. maar het is wel de bedoeling dat de stereo flink hard kan.. hij moet een zaal van 40mm² kunnen voorzien van goed geluid met een superbass erbij.stynus schreef:aux-in = line in
En in een auto radio zit al een versterker.
Een externe is dus onzin. Verbruikt alleen maar meer stroom.
Het moet niet een meeneem radiootje worden, maar een ghettoblaster
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
40mm² kleine zaal :p. Als je 40m² bedoeld dan zou ik eerder voor wat PA spul gewoon op 230V gaan.
Verder de goedkope versterkers geven niet meer vermogen op de uitgang dan een auto versterker. De vermogens die erop staat is overal pmpo. Als je meen vermogen wil dan een 20W dan moet je een versterker hebben die een hogere spanning van je 12V maakt en die zijn duur.
Verder de goedkope versterkers geven niet meer vermogen op de uitgang dan een auto versterker. De vermogens die erop staat is overal pmpo. Als je meen vermogen wil dan een 20W dan moet je een versterker hebben die een hogere spanning van je 12V maakt en die zijn duur.
haha ja sorry ik bedoelde 40m²stynus schreef:40mm² kleine zaal :p. Als je 40m² bedoeld dan zou ik eerder voor wat pa spul gewoon op 230V gaan.
Volgens deze site
zorgt deze versterker al voor 2x 500WATT
http://www.remcoshop.nl/RCAudio.sf/?Obj ... cts/C500.2
en hij loopt op 10V-14V
Lijkt me toch wel meer dan een auto radio of niet?
zoals bv deze http://www.remcoshop.nl/RCAudio.sf/?Obj ... KDC-W3041A
Of zie ik nu iets helemaal over het hoofd?
alvast bedankt
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Dat ding 2*500W echt niet.
Waarschijnlijk is dat ding 10A afgezekerd. zoals veel van die versterkers. We zullen er even van uitgaan dat die zijn voedingsspanning hoger maakt.
10A*12V = 120W dat is 60W per speaker. Maar een versterker heeft maar een rendement van rond de 50% dus blijft nog 30W per kanaal over.
Voor een verdubbeling van de geluidsdruk moet je vermogen *4.
het verschil tussen de 20W van die autoradio en deze versterker is dus niet echt groot.
Waarschijnlijk is dat ding 10A afgezekerd. zoals veel van die versterkers. We zullen er even van uitgaan dat die zijn voedingsspanning hoger maakt.
10A*12V = 120W dat is 60W per speaker. Maar een versterker heeft maar een rendement van rond de 50% dus blijft nog 30W per kanaal over.
Voor een verdubbeling van de geluidsdruk moet je vermogen *4.
het verschil tussen de 20W van die autoradio en deze versterker is dus niet echt groot.
Idd nooit dat soort getalletjes geloven, vooral op goedkopere apparatuur wordt alles vaak gigantisch overdreven.
Maakt verder ook niet zoveel uit; zelfs met 10watt kan je al behoorlijk wat herrie maken met een beetje fatsoenlijke speakers.
Hoeveel wil je eraan uitgeven?
Je kan ook dingen op marktplaats kopen, scheelt je een hoop geld.
Maakt verder ook niet zoveel uit; zelfs met 10watt kan je al behoorlijk wat herrie maken met een beetje fatsoenlijke speakers.
Hoeveel wil je eraan uitgeven?
Je kan ook dingen op marktplaats kopen, scheelt je een hoop geld.
ok bedankt voor de informatie...
wel kansloos dat ze dan zeggen 500watt per speaker vermogen terwijl het maar 30 is?.. daar zal ik eens over mailen, dat betekent namelijk dat ze ongeveer 16x zo veel watt beloven dan dat hij kan...
Geld is niet zo heel belangrijk.. het moet niet overdreven duur worden zoals 100euro per speaker. maar het moet wel goed materiaal zijn.
Nogmaals.. hij moet op een accu kunnen want 230v is niet beschikbaar op de ruimte waar ik deze ghettoblaster nodig heb.
Daarbij is het belangrijk dat hij hard kan zonder vervorming en dat hij een zwaar bass geluid heeft.
Dus misschien wil ik buiten de 2 coax-speaker ook nog een subwoover.
Maar volgens jullie kan ik dus beter geen versterker kopen want eigelijk heeft dat ding 0% zin?
Wat dus nou eigelijk mijn vraag is wat voor soort gel accu+lader heb ik nodig om alles te voorzien zodat het allemaal 3 uur kan draaien.
Ik weet dat daar pas een goed antwoord op gegeven kan worden als ik weet hoeveel alles verbruikt. maar daar kan ik geen antwoord opgeven want ik heb natuurlijk nog niets gekocht... dus eigelijk zit ik een beetje met een probleem
Hopelijk krijg ik snel een antwoord.
wel kansloos dat ze dan zeggen 500watt per speaker vermogen terwijl het maar 30 is?.. daar zal ik eens over mailen, dat betekent namelijk dat ze ongeveer 16x zo veel watt beloven dan dat hij kan...
Geld is niet zo heel belangrijk.. het moet niet overdreven duur worden zoals 100euro per speaker. maar het moet wel goed materiaal zijn.
Nogmaals.. hij moet op een accu kunnen want 230v is niet beschikbaar op de ruimte waar ik deze ghettoblaster nodig heb.
Daarbij is het belangrijk dat hij hard kan zonder vervorming en dat hij een zwaar bass geluid heeft.
Dus misschien wil ik buiten de 2 coax-speaker ook nog een subwoover.
Maar volgens jullie kan ik dus beter geen versterker kopen want eigelijk heeft dat ding 0% zin?
Wat dus nou eigelijk mijn vraag is wat voor soort gel accu+lader heb ik nodig om alles te voorzien zodat het allemaal 3 uur kan draaien.
Ik weet dat daar pas een goed antwoord op gegeven kan worden als ik weet hoeveel alles verbruikt. maar daar kan ik geen antwoord opgeven want ik heb natuurlijk nog niets gekocht... dus eigelijk zit ik een beetje met een probleem
Hopelijk krijg ik snel een antwoord.
hier nog even een fimpje van hoe hij er ongeveer moet uit gaan zien.
Radio+ radio antenne hoeft er alleen niet bij.
Maar de rest is bijna precies van hoe mijn stereo er uit moet gaan zien
http://www.youtube.com/watch?v=3fUD6rlFOCI
oja verder in het filmpje kan je ook zien hoe het er van binnen uit ziet
Radio+ radio antenne hoeft er alleen niet bij.
Maar de rest is bijna precies van hoe mijn stereo er uit moet gaan zien
http://www.youtube.com/watch?v=3fUD6rlFOCI
oja verder in het filmpje kan je ook zien hoe het er van binnen uit ziet
Ik heb ook een boombox gemaakt met auto spullen en ik heb een aantal tips voor je:neem een auto versterker ipv een radio.Die verstrker zte veel meer stroom om in geluid ipv onzin zoals schermpjes en dat soort dingen.Koop om de versterker aan te sturen een mp3-speler voor een paar tientjes,is veel makelijker als gekloot met cd's.Koop vooral goede speakers die een watt of 30 meer zijn dan je versterker,dan kunnen ze niet zo snel kapot gaan.Als je goede speakers hebt zul je merken dat je geen subwoofer meer nodig hebt.
Maak de kist te groter dan je denkt dat nodig is ,dan heb je ruimte om uit tebreiden en beter geluid.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Groeten Kyle
Maak de kist te groter dan je denkt dat nodig is ,dan heb je ruimte om uit tebreiden en beter geluid.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Groeten Kyle
Ik zou geen rdio maar een versterker nemen,die verbruikt minder stroom dan die autoradio die dat alleen maar omzet in lichtjes,schermpjes en andere niet nodige handel.Je neemt een simpel versterkertje zolas deze:http://www.kijkshop.nl/product/15514/25 ... r-mca-200/
Ja die is goed genoeg voor wat je wil en die 200 watt kun je veregten het is ongeveer 20 watt continu,geloof me dat is meer dan genoeg.
Ik heb hem zelf ook en even in mijn boombox gezet(even proberen,normaal zit er een pc box versterker in)vanochtend mee naar school,ik was hem bijna kwijt!En iemand wilde zijn i-pod speakerdock tegen mijn boombox,kijken welke er harder kon,3 keer raden.
Als je meer geluid wil moet je een echt duur versterker nemen die van de 12volt 48volt of meer maakt.
Ja die is goed genoeg voor wat je wil en die 200 watt kun je veregten het is ongeveer 20 watt continu,geloof me dat is meer dan genoeg.
Ik heb hem zelf ook en even in mijn boombox gezet(even proberen,normaal zit er een pc box versterker in)vanochtend mee naar school,ik was hem bijna kwijt!En iemand wilde zijn i-pod speakerdock tegen mijn boombox,kijken welke er harder kon,3 keer raden.
Als je meer geluid wil moet je een echt duur versterker nemen die van de 12volt 48volt of meer maakt.
Ik ben nog even bezig met mijn boombox,ik zal wel kijken of ik maandag foto's kan posten.
ik heb een nieuwe versterker erin,een jvc van 2*25w en dat gaat erg hard.
Was wel lachen,ik had hem mee naar school genomen en mij boeken erin gedaan.We hadden de laatste 2 uur wiskunde en hadden nog 20min over .zegt die leraar zet hem eens helemaal open.Ik dacht ok best nou iedereen is geloof ik doof ofzo,niet normaal wat een geluid,en zonder vervorming!
Maar goed ,ik ga mijn boombox eerst nog matzwart spuiten,er zat eerst traaanplaatbehang op alleen dat was niet zo.
op straat zou ik wel uitkijken met een boombox,zodra je een blauwe pet ziet ben je hem kwijt.
ik heb een nieuwe versterker erin,een jvc van 2*25w en dat gaat erg hard.
Was wel lachen,ik had hem mee naar school genomen en mij boeken erin gedaan.We hadden de laatste 2 uur wiskunde en hadden nog 20min over .zegt die leraar zet hem eens helemaal open.Ik dacht ok best nou iedereen is geloof ik doof ofzo,niet normaal wat een geluid,en zonder vervorming!
Maar goed ,ik ga mijn boombox eerst nog matzwart spuiten,er zat eerst traaanplaatbehang op alleen dat was niet zo.
op straat zou ik wel uitkijken met een boombox,zodra je een blauwe pet ziet ben je hem kwijt.
Hier de foto's.
Voorkant.
[img=http://img66.imageshack.us/img66/1913/img0086kv2.th.jpg]
Bovenkant.
[img=http://img403.imageshack.us/img403/1078/imga0087ej9.th.jpg]
Binnenkant met versterker en accu.
[img=http://img176.imageshack.us/img176/4110/imga0088xx4.th.jpg]
Bovenkant binnenin.
[img=http://img114.imageshack.us/img114/9403/imga0089xp8.th.jpg]
Gehele binnenkant.
op het printje op de 4e foto zitten 4groene leds die door de gaatjes in het rs logo schijnen,zie foto1.
Deze zitten aangesloten op de linker speaker en knipperen op de beat als hij wat harder staat.
Zeg maar wat je ervan vind,ik vind hem beter dan eerst.
Voorkant.
[img=http://img66.imageshack.us/img66/1913/img0086kv2.th.jpg]
Bovenkant.
[img=http://img403.imageshack.us/img403/1078/imga0087ej9.th.jpg]
Binnenkant met versterker en accu.
[img=http://img176.imageshack.us/img176/4110/imga0088xx4.th.jpg]
Bovenkant binnenin.
Gehele binnenkant.
op het printje op de 4e foto zitten 4groene leds die door de gaatjes in het rs logo schijnen,zie foto1.
Deze zitten aangesloten op de linker speaker en knipperen op de beat als hij wat harder staat.
Zeg maar wat je ervan vind,ik vind hem beter dan eerst.