Riksja verlichting
Riksja verlichting
allen, ik ben een riksja (of taxifiets) aan het opknappen. hierop zou ik wat ledverlichting willen zetten. het gewone verplichte licht en nog wat showverlichting.
een rij rode leds (64) achteraan
in het midden 20witte leds
vooraan een grote lamp met witte leds
en nog 2 kleintjes met een RGB in en 4witte er rond
ik had gedacht aan 4standen
1) gewoon low licht (rood achter + 2kleine witte vooraan)
2) feller licht (rood achter, middenleds pulse en alle witte leds aan)
3) show (knight rider achteraan, de midden leds pilse en RGB kleurovergang en het groot licht vooraan
4) alles uit, (met 2x pinken en liefst het geluidje zoals bij het afsluiten van een auto)
ik heb hier nog 433Mhz sleutelhanger afstandsbedieningen liggen waarmee ik het zou willen aansturen. hoe kan ik zoiets ontvangen?
ik had in gedachte alles met een PIC 16F628A te werken maar ik vrees pinnen te kort te hebben door de matrix van het achterlicht?
en geluiden maken met een pic daar heb ik ook geen idee van hoe ik dat moet gaan aanpakken. ik had wel gedacht een klein versterkertje in te bouwen om een MP3 op aan te kunnen sluiten. mss kan dat geluid daar mee naartoe???
kunnen jullie me helpen met het schema op te stellen?
een rij rode leds (64) achteraan
in het midden 20witte leds
vooraan een grote lamp met witte leds
en nog 2 kleintjes met een RGB in en 4witte er rond
ik had gedacht aan 4standen
1) gewoon low licht (rood achter + 2kleine witte vooraan)
2) feller licht (rood achter, middenleds pulse en alle witte leds aan)
3) show (knight rider achteraan, de midden leds pilse en RGB kleurovergang en het groot licht vooraan
4) alles uit, (met 2x pinken en liefst het geluidje zoals bij het afsluiten van een auto)
ik heb hier nog 433Mhz sleutelhanger afstandsbedieningen liggen waarmee ik het zou willen aansturen. hoe kan ik zoiets ontvangen?
ik had in gedachte alles met een PIC 16F628A te werken maar ik vrees pinnen te kort te hebben door de matrix van het achterlicht?
en geluiden maken met een pic daar heb ik ook geen idee van hoe ik dat moet gaan aanpakken. ik had wel gedacht een klein versterkertje in te bouwen om een MP3 op aan te kunnen sluiten. mss kan dat geluid daar mee naartoe???
kunnen jullie me helpen met het schema op te stellen?
als je voor je leds achteraan werkt met een shift register kom je zeker geen pinnen tekort. wel vraag het wat meer programmeer werk. Voor je 433Mhz zender zal je een 433Mhz ontvanger moeten vinden/bouwen welke de codes van je zender kan decoderen, dit zal niet zo eenvoudig zijn. aangezien deze hoogst waarschijnlijk niet gekend zijn...
ik heb even wat opgezocht over een shift rigister. als ik het goed heb stuur ik een string met 8bits naar dat ding en die zet dan voor elke bit een pin hoog. en zo dan 2keer in een matrix. of direct 64keer??
die 433Mhz zender, ik dacht dat dat iets vrij standaard was? ik heb de spullen op de foto liggen. kan ik daar niks mee? knoppen op het stuur moeten dan echt wel proper kunnen verwerkt worden, en afstandsbediening is nog steeds leuker van showgehalte.
die 433Mhz zender, ik dacht dat dat iets vrij standaard was? ik heb de spullen op de foto liggen. kan ik daar niks mee? knoppen op het stuur moeten dan echt wel proper kunnen verwerkt worden, en afstandsbediening is nog steeds leuker van showgehalte.
- Bijlagen
-
- zender en ontvanger
- DSCN4023.jpg (43.97 KiB) 25300 keer bekeken
Het KAN wel werken, maar je hebt in dit geval GEEN RECHTEN op goede werking.
En dan is een zendamateur ergens aan het werk, en bij jouw doen de lampjes alles,
behalve wat jij wilt
Ook een leuke show: "Ik zet nu de rode LEDjes aan !" Maar inplaats daarvan, gaan de
groene branden....
Of: "Ik doe nu alles uit" maar dan gaan ze juist allemaal knipperen en jij krijgt ze niet meer
uit. Totdat je de accu loskoppelt
Och, een leuk kunststof doosje kan echt wel waterdicht worden gemaakt.
Succes,
Edwin
En dan is een zendamateur ergens aan het werk, en bij jouw doen de lampjes alles,
behalve wat jij wilt
Ook een leuke show: "Ik zet nu de rode LEDjes aan !" Maar inplaats daarvan, gaan de
groene branden....
Of: "Ik doe nu alles uit" maar dan gaan ze juist allemaal knipperen en jij krijgt ze niet meer
uit. Totdat je de accu loskoppelt
Och, een leuk kunststof doosje kan echt wel waterdicht worden gemaakt.
Succes,
Edwin
Zoals ik het nu zie, zijn die condensatoren voor het nagloei-effect.
Of de schakeling goed werkt, betwijfel ik.
De voedingsspanning van de schuifregisters is 5V, maar de transistoren hangen aan 12V.
Ik zou de collectoren van de transistoren ook aan 5V leggen, en de emitterweerstanden
daarop aanpassen.
Groeten,
Edwin
Of de schakeling goed werkt, betwijfel ik.
De voedingsspanning van de schuifregisters is 5V, maar de transistoren hangen aan 12V.
Ik zou de collectoren van de transistoren ook aan 5V leggen, en de emitterweerstanden
daarop aanpassen.
Groeten,
Edwin
Re minder vermogen via de regalaar: Klopt helemaal, maar dan moet je het anders
schakelen.
De emitters van de transistoren gaan aan massa, en de LEDs tussen de collector en de
12V. (MET serieweerstand natuurlijk)
Tussen de elco en de basis komt ook nog een weerstand. Neem die maar eerst eens gelijk
aan die die aan de uitgang van de schuifregisters zit.
Edwin
schakelen.
De emitters van de transistoren gaan aan massa, en de LEDs tussen de collector en de
12V. (MET serieweerstand natuurlijk)
Tussen de elco en de basis komt ook nog een weerstand. Neem die maar eerst eens gelijk
aan die die aan de uitgang van de schuifregisters zit.
Edwin
Neen, de 10k naar de 4049 moet een plaats naar links, dus aan de elco.
De elco wordt opgeladen via de eerste weerstand vanaf de 4049, en ontladen via beide
weerstanden.
Zat de tweede weerstand tussen elco en basis er niet, werd de elco slechts geladen
tot c.a. 0,7 Volt. (B-E-Spanning)
En zoals je hem nu hebt getekend, komt de spanning ook niet boven de 0,7 Volt.
Edwin
De elco wordt opgeladen via de eerste weerstand vanaf de 4049, en ontladen via beide
weerstanden.
Zat de tweede weerstand tussen elco en basis er niet, werd de elco slechts geladen
tot c.a. 0,7 Volt. (B-E-Spanning)
En zoals je hem nu hebt getekend, komt de spanning ook niet boven de 0,7 Volt.
Edwin
hoi,
k heb de tekening even aangepast. de ontlaadtijd van de condensator (dus de nagloeitijd) is afhankelijk van de groene of de rode weerstand.
en de laadtijd, is die dan ook trager? want het zou eigenlijk plots aan moeten en dan zachtjes uit. Niet zachtjes aan en zachtjes uit.
k heb de tekening even aangepast. de ontlaadtijd van de condensator (dus de nagloeitijd) is afhankelijk van de groene of de rode weerstand.
en de laadtijd, is die dan ook trager? want het zou eigenlijk plots aan moeten en dan zachtjes uit. Niet zachtjes aan en zachtjes uit.
- Bijlagen
-
- Shiftschakel2.jpg (5.61 KiB) 25159 keer bekeken
Ik denk niet, dat het met minder kan.
Of je moet geen nagloeieffect willen. Nu schijnt het mogelijk te zijn, zoiets softwarematig
te doen, maar dat kan natuurlijk niet met de huidige componenten.
En hoe je dat programmeert ? GEEN IDEE !
Je hebt al dat materiaal toch wel in SMD liggen hoop ik ?
Stel je voor, dat je al die gaten moet boren, is je gehoor kapot, wanneer je klaar bent
Maar ook de enorme ruimte die die `normale` componenten innemen, kan een probleem zijn.
De ULN 2004(?) heeft bijv. 8 transistoren, en is ook in SMD verkrijgbaar.
Dan krijg je je print lekker klein. Misschien moet je anders nog een aanhanger achter
de riksja hangen voor de print
Edwin
Of je moet geen nagloeieffect willen. Nu schijnt het mogelijk te zijn, zoiets softwarematig
te doen, maar dat kan natuurlijk niet met de huidige componenten.
En hoe je dat programmeert ? GEEN IDEE !
Je hebt al dat materiaal toch wel in SMD liggen hoop ik ?
Stel je voor, dat je al die gaten moet boren, is je gehoor kapot, wanneer je klaar bent
Maar ook de enorme ruimte die die `normale` componenten innemen, kan een probleem zijn.
De ULN 2004(?) heeft bijv. 8 transistoren, en is ook in SMD verkrijgbaar.
Dan krijg je je print lekker klein. Misschien moet je anders nog een aanhanger achter
de riksja hangen voor de print
Edwin
dat achterlicht komt dus in orde met 3 pinnen.
voor de hele µC maakt dit:
RB0-achterlicht
RB1-achterlicht
RB2-achterlicht
RB3-rechts lichtje
RB4-licht in het midden
RB5-R
RB6-G
RB7-B
RA0-koplamp
RA1-koplamp
RA2-links lampje
en dan nog wat inputs
En ik zou er ook nog geluid uit willen krijgen, (2 piepjes) op hoeveel pinnen kan dit? zijn hier schemas van?
(ik zou de leds en de schakelaats volgens t prentje doen, juist?)
voor de hele µC maakt dit:
RB0-achterlicht
RB1-achterlicht
RB2-achterlicht
RB3-rechts lichtje
RB4-licht in het midden
RB5-R
RB6-G
RB7-B
RA0-koplamp
RA1-koplamp
RA2-links lampje
en dan nog wat inputs
En ik zou er ook nog geluid uit willen krijgen, (2 piepjes) op hoeveel pinnen kan dit? zijn hier schemas van?
(ik zou de leds en de schakelaats volgens t prentje doen, juist?)
- Bijlagen
-
- PIC aansluiten.GIF (3.97 KiB) 25058 keer bekeken
Ja, dat kan zo, maar denk je wel om de maximale stroom door die BC 547 ?
Oh, valt nog mee
Ik dacht zo rond 200 mA, maar dat blijkt 500 mA te zijn.
Eventueel kun je, als het aantal LEDs te groot wordt, het geheel achter de uC,
dus weerstand, transistor en eventuele rest meerdere keren uitvoeren, en
uit dezelfde pin van de uC sturen.
succes!
Edwin
/Edit: Ik vind verschillende waarden in verschillende datasheets !
Ik vind dus ook een max. collectorstroom van 100 mA....
Oh, valt nog mee
Eventueel kun je, als het aantal LEDs te groot wordt, het geheel achter de uC,
dus weerstand, transistor en eventuele rest meerdere keren uitvoeren, en
uit dezelfde pin van de uC sturen.
succes!
Edwin
/Edit: Ik vind verschillende waarden in verschillende datasheets !
Ik vind dus ook een max. collectorstroom van 100 mA....
Een BUZ 71 is een goedkoper alternatief, MAAR, met een PIC haal je de Gatespanning niet.
Er zijn ook `logic-level` powerfets, maar ik heb die nog nooit gebruikt.
Transistoren welke een grotere Ic kunnen hebben, hebben meestal ook een lagere
stroomversterking.... heb je het ene probleem opgelost, komt het volgende om de hoek
kijken....
Zal eens een paar meebestellen komende week, (logic-level-FETs) om te experimenteren.
Als die goed werken, kun je die achter de pic zetten, dan kun je direct vele
Amperes schakelen.
Ik ga even zoeken naar types, en meld me dadelijk weer terug.
Groeten,
Edwin.
Er zijn ook `logic-level` powerfets, maar ik heb die nog nooit gebruikt.
Transistoren welke een grotere Ic kunnen hebben, hebben meestal ook een lagere
stroomversterking.... heb je het ene probleem opgelost, komt het volgende om de hoek
kijken....
Zal eens een paar meebestellen komende week, (logic-level-FETs) om te experimenteren.
Als die goed werken, kun je die achter de pic zetten, dan kun je direct vele
Amperes schakelen.
Ik ga even zoeken naar types, en meld me dadelijk weer terug.
Groeten,
Edwin.
Daar ben ik weer.
Gevonden een: IRLZ34N.
Bij Ugs = 4 Volt, Rds(on) max 0,06 Ohm.
Uds = max 55 Volt.
Dus, behalve vele LEDs parallel, (ieder met eigen voorschakelweerstand) kun je ook
een groot aantal in serie zetten, afhankelijk van de beschikbare spanning.
Advies: Gateweerstand tussen PIC en Gate: 1 kOhm, en van Gate naar Gnd: 47 kOhm.
Google maar eens naar de Datasheet van de IRLZ34N, dan heb je alle gegevens.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Groeten,
Edwin
Gevonden een: IRLZ34N.
Bij Ugs = 4 Volt, Rds(on) max 0,06 Ohm.
Uds = max 55 Volt.
Dus, behalve vele LEDs parallel, (ieder met eigen voorschakelweerstand) kun je ook
een groot aantal in serie zetten, afhankelijk van de beschikbare spanning.
Advies: Gateweerstand tussen PIC en Gate: 1 kOhm, en van Gate naar Gnd: 47 kOhm.
Google maar eens naar de Datasheet van de IRLZ34N, dan heb je alle gegevens.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Groeten,
Edwin