Druppelteller

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Muizeke
Moderator
Moderator
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Druppelteller

Bericht door Muizeke »

Accuutjes opladen is niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij. Maar met een grote verscheidenheid aan ladders en pillen begon ik te denken aan een degelijke organisatie. Mijn probleem is in feite dat ik mijn accuutjes ten alle tijde volledig vol ter beschikking wil hebben. Kan natuurlijk verschillende laders kopen met druppeltellers maar dat kost mij wat te veel. Ik wens dus een druppeltellermachine te maken die mijn batterijtjes in topvorm houdt.
Daarvoor moet ik een antwoord vinden op de twee volgende vragen:

1. Hoeveel stroom moet de druppelteller leveren? Deze zou afhankelijk kunnen zijn van
- het vermogen van de batterij
- de soort ( AA of AAA)
- de spanning (serieschakeling van batterijen of packs)

2. Een druppelteller is in feite niets meer dan een constante stroombron.
Daar ik de druppelteller(s) wil voeden door zonnepaneeltjes is het belangrijk om zo weinig mogelijk energie te verspillen. Wat is de beste schakeling hiervoor?

Alle hulp en ideeen zijn welkom
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Meestal wordt voor druppellading 2,5% genomen van ce capaciteit van de accu. b.v. een 1Ah accutje wordt dan gedruppelgeladen met 25mA.
Je hebt dan een stepup/stepdown schakeling nodig die dan afhankelijk van de zonne energie je de juiste spanning afgeeft om je stroombron te voeden.
Hier op dit forum staat gegarandeerd ergens een stepup/stepdown schakeling gepost.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Muizeke
Moderator
Moderator
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Dank voor de info. Ik heb al wat informatie vergaard op internet maar de specifieke eigenschappen van een zonnepaneel ( zeker van de goedkopere ) zijn moeilijk te vinden. In de meeste gevallen wordt enkel de spanning en de stroom medegedeeld bij volle zon. Maar wat bij bewolkt weer? Wat is dan het geleverde vermogen ? Heeft iemand daar ervaring mee? De bedoeling is het vermogen van de zonnecellen te bepalen in functie van een overwegend bewolkt weer. Een stepup schakeling moet immers kunnen beschikken over een minimale ingangsspanning.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je zal het punt van je zonnecel moeten zoeken waar je het meeste vermogen eruit kan trekken. Dat staat normaal in de datasheet.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik ga voor je opzoek naar een stepup/down converter die bij een lage spanning reeds begint.
Kan wel even duren misschien.
Iets gevonden !!
Bijlagen
stepup-down converter.GIF
stepup-down converter.GIF (8 KiB) 4972 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie