10 watt versterker
10 watt versterker
hallo,
ik zoek een schema van een versterker voor 10 watt.
het moet een classe A zijn.
het gaat dus om een versterker met een hele mooie kwaliteit met een klein beetje vermogen.
met vriendelijke groet
janus
ik zoek een schema van een versterker voor 10 watt.
het moet een classe A zijn.
het gaat dus om een versterker met een hele mooie kwaliteit met een klein beetje vermogen.
met vriendelijke groet
janus
-
Mat Janssen
- Moderator

Ben even wezen googelen voor jou en heb er een gevonden.
Hier er een.
Het is wel in het engels maar dat zou geen probleem hoeven te zijn. En als je problemen hebt met het opzoeken van de transistoren dan laat het even weten dan helpen we je verder
Hier er een.
Het is wel in het engels maar dat zou geen probleem hoeven te zijn. En als je problemen hebt met het opzoeken van de transistoren dan laat het even weten dan helpen we je verder
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
bedank mat,mat janssen schreef:Ben even wezen googelen voor jou en heb er een gevonden.
Hier er een.
maar hij werkt op 40 volt. dat vind ik een beetje te hoog. ik zou graag een versterker willen op 12 of 24 volt (of daar in de buurt)]
ik weet het niet zeker maar als je hier een symetriesche spannig voor nodig hebt, en je komt in de buurt van de 80 volt dan kan je een oplazer krijgen als je zit te expirimenteren.
en ik zit eigenlijk ook een beetje met die torren. die zijn niet te koop bij conrad. en als ze niet bij conrad te koop zijn weet ik zeker dat ze bij mijn plaatselijke electroboer er al helemaal niet zijn.
10 watt leek mij een mooi getal alleen het mag ook minder of meer zijn. 5 watt is ook meer dan genoeg.
ik heb ook even zitten googlen en ik kwam dit tegen.
http://sound.westhost.com/project10.htm
is dit een goed schema?
mvg Janus
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

versterker
Hier is nog een schema voor een enkelvoudige voedingsspanning.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Re: versterker
is dat ook een classe A versterker?mat janssen schreef:Hier is nog een schema voor een enkelvoudige voedingsspanning.
Re: versterker
ik vind dat schema zeer interesant. dit is wel wat ik eigenlijk bedoelde;
- makkelijk
- enkele voedingsspaning
- je kan er voldoende herrie mee maken
alleen bij een classe A versterker heb je een hoge ruststroom. dat is hier 50 ma. dus ik denk dat dit geen classe A versterker is.
- makkelijk
- enkele voedingsspaning
- je kan er voldoende herrie mee maken
alleen bij een classe A versterker heb je een hoge ruststroom. dat is hier 50 ma. dus ik denk dat dit geen classe A versterker is.
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Hij is inderdaad klasse A, maar met dit soort fets is het een "gevaarlijke" versterker.
Je moet alles goed in de gaten houden bij het instellen en temp. stabiliseren anders heb je erg veel fets nodig, en de vuilnisbak raakt vol.
Mag die klasse a versterker ook met buizen??
Je moet alles goed in de gaten houden bij het instellen en temp. stabiliseren anders heb je erg veel fets nodig, en de vuilnisbak raakt vol.
Mag die klasse a versterker ook met buizen??
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

euhm, het is wel lekker als het kan met een enkele voedingsspanning.mat janssen schreef:Met een gewone opamp en dan transistoren erbij gaat en er zijn voldoende schema's voor dit, maar je hebt dan wel een dubbele voeding nodig. is dit erg?
maar met een symetriesche kan het ook wel. alleen moet ik dan ff zelf een trafo bouwen voor het testen.
groetjes Jan
ik denk dat ik dit toch wel een mooi schema vind. ik denk dat ik een 12 volt voeding ga gebruiken. dus na de gelijkrichting 17 volt
alleen ik ben er nog niet helemaal achter wat dit nou precies voor schema is;
http://sound.westhost.com/p10_fig3.gif
weet u dat misschien?
alleen ik ben er nog niet helemaal achter wat dit nou precies voor schema is;
http://sound.westhost.com/p10_fig3.gif
weet u dat misschien?
-
Mat Janssen
- Moderator

Ja, dat weet ik. Het is een stukje van een kompleet schema.
Hier wordt uitgelegd hoe een stroombron de laatste trap insteld en op waarde houdt.
Dit is het eigenlijke schema. En als je het met dat stukje uitbreidt wat jij liet zien dan is hij stabieler wat de ruststroom instelling betreft.
Hier wordt uitgelegd hoe een stroombron de laatste trap insteld en op waarde houdt.
Dit is het eigenlijke schema. En als je het met dat stukje uitbreidt wat jij liet zien dan is hij stabieler wat de ruststroom instelling betreft.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Nee, dan wordt hij niet steeds heter omdat hij heet wordt (klasse A)
Hiermee bedoel ik, wanneer iets warm wordt dan veranderen de eigenschappen van het product en dat zou wel eens in zijn nadeel kunnen worden. Stel dat door iets warm wordt de weerstand steeds hoger wordt.Daar de stroom constant is en de weerstand steeds hoger wordt door de warmte. Daardoor wordt dat ding steeds heter. (I2R) R hoger I2 R ook hoger en I2R is vermogen en vermogen is warmte in dit geval
Hiermee bedoel ik, wanneer iets warm wordt dan veranderen de eigenschappen van het product en dat zou wel eens in zijn nadeel kunnen worden. Stel dat door iets warm wordt de weerstand steeds hoger wordt.Daar de stroom constant is en de weerstand steeds hoger wordt door de warmte. Daardoor wordt dat ding steeds heter. (I2R) R hoger I2 R ook hoger en I2R is vermogen en vermogen is warmte in dit geval
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator