Waar kan ik een PAT test laten uitvoeren?

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Eastfive

Waar kan ik een PAT test laten uitvoeren?

Bericht door Eastfive »

Hallo,

Op een kunstwerk met electronica en leds wil ik graag een PAT ( portable appliance test?) uitvoeren, bij voorkeur omgeving van Rotterdam. Wie kan mij hier informeren.

Mvg Hanneke
Wattje

Bericht door Wattje »

Met of zonder geldig keurings rapport en sticker

Groeten Wattje
Eastfive

Bericht door Eastfive »

Hoi Wattje,
Bedankt voor je reactie, eerlijk gezegd heb ik de term ergens opgevangen.
Het kan ook staan voor product acceptance test. Eind van de week hoor ik
of de test noodzakelijk is, de druk is er nu even af. Het gaat om een soort garantie verklaring. Er zou dan wel een document ondertekend moeten worden. Dus sticker/ rapport ja. Het is niet een ingewikkeld product. Het gaat om een prognose van hoe de verschillende onderdelen op de lange duur op elkaar reageren. Vorige keer ging dit nl. niet goed. Wordt het bv niet te warm zodat er een plaat barst of brandgevaar ontstaat. Er is ook het een en ander aan elektra gesoldeerd.

Kun je me vertellen wat een PAT ongeveer inhoudt en wat gangbare prijzen zijn? Of weet je misschien een site waar ik er iets over kan lezen?
JoPiDo

Bericht door JoPiDo »

ik vind dit ook wel interessant
Wattje

Bericht door Wattje »

Een PAT tester is een apparaat dat electriche apparaten test volgens NEN 3140.
Volgens de arbowet moet je jaarlijk het electrisch gereedschap laten keuren.
De PAT tester meet o.a de isolatie weerstand,lekstroom,aarding e.d.
De keurmeester doet daar nog een aantal visuele kontrole's aan.

http://www.nen3140keuring.nl/gereedschap/wet.htm

Het is geen keuring om te zien of een in dit geval een kunstwerk goed ontworpen is.

Zo'n test duurt een een paar minuten.
Zelf keurde in mijn vorige bedrijf deze apparaten, nu word dit bij mijn nieuwe werkgever extern gedaan.
Ik heb nog een wel een PAT tester maar daar is inmiddels de keurings datum van verlopen.
Dus daar mag ik geen certificaat meer mee afgeven.
Dat wil niet zeggen dat je daar mee niet meer kan testen.

Diverse gereedschaps leveranciers doen deze keuringen ook en zal niet zo moeilijk zijn om er een in de buurt een te vinden.

De test is ook alleen voor het 220/380 gedeelte, maar niet kwa construktie.

Groeten Wattje :wink:
Eastfive

Bericht door Eastfive »

He James :) bedankt voor je aanbod. Ik heb nu ook een duidelijker beeld gekregen van wat PAT is en kan dit voorstel doen als de opdrachtgever erop terugkomt. Is er ook iets te voorspellen over de warmte ontwikkeling (van de transformator) ? Zegt de hoeveelheid watt of volt hier iets over ? De vorige met cathode werd te warm (4 x 4, 5 watt) die had ik er zonder behuizing ingezet en deze met leds is 1x 6,7 watt. Er schijnt niet veel warmte ontwikkeling te zijn maar het zit dus wel in een gesloten lijst van perspex, met een spiegel en gelaagd glas met folie. Misschien moet ik hier weer mee naar een scheikunde forum ik snap het wel als dit jullie ding niet is.

Ook JoPiDo bedankt voor je belangstelling
Gompy

Bericht door Gompy »

Een nen3140 keur voor een kunstwerk.....het moet niet gekker worden.
Ik ben keurmeeester, maar als iemand met zo'n vraag bij mij zou komen zou ik vragen of je wel goed snik was.
Je moet naar een installateur en vragen of hij de installatie wilt keuren.
Wattje

Bericht door Wattje »

Ik heb geen idee wat ik me bij het kunstwerk moet voorstellen, maar ik zou zeggen bij warmte ontwikkeling zorg voor ventilatie zodat de warmte afgevoerd kan worden.

Hoi Gompy,

Een vraag verdiend een serieus antwoord.
Een apparaat, in dit geval een kunstwerk dat publiekelijk tentoon gesteld word wat waarschijnlijk ook aangeraakt kan worden of het nu mag of niet
dient zonder meer veilig te zijn.
Als je goed leest geeft het ook aan dat deze test niet dekt wat er eigenlijk gevraagd word.
Ik ga er van uit dat Hanneke dat wel heeft begrepen.

Groeten Wattje
Gompy

Bericht door Gompy »

Mijn antwoord is serieus.
Een kunstwerk wordt niet door mij gekeurd of het nu aangeraakt kan worden of niet en of het in de wei staat.
De NEN1010 is voor installaties en daar vallen ook kunstwerken ed onder.
Is het kunstwerk van een aardlekschakelaar voorzien, zijn de juiste onderdelen gebruikt enz enz en dat heeft niets te maken met de NEN3140......tenzij er een boormachine in verwerkt is, maar dan testen we alleen de boormachine.
Daarbij zou je een kunstwerk nooit kunnen keuren / testen omdat het niet is voorzien van fabrieksgegevens zoals typeplaatje / schema's / CE-keur / KEMA-keur / enz.
Maar ik neem aan dat je dit allemaal al wist gezien de link die je zelf geeft, daar staat beslist geen kunstwerken in dat rijtje.
Plaats reactie