Inverterende transistor

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
roger-limburg

Bericht door roger-limburg »

ik heb het met een bc547 gedaan en dan gaat de 24 v voedingsspanning weg en wordt het 2 v ???????????

Als ze nu allemaal stuk waren van mij dan zou ook de lamp niet inverteren.

Hoe kan ik makkelijk uitmeten of de bc547 van mij correct werken, anders weet ik het probleem niet meer.

nog een tussentijdse oplossing voor de schakec557ling zoals nu door mij gemaakt met de bc557 dat schema werkt zo alleen wil ik 1 reedcontact maar de plussen bij elkaar en de 23.3v dropt naar 10 V

GROETJES rOGER
Gompy

Bericht door Gompy »

We kunnen nog 25 pagina's vol schrijven, maar het gegeven schema werkt en daar zal je het mee moeten doen.
Een transistor nameten doe je op de manier zoals in het schema, tenzij je een duurdere universeelmeter hebt waar een testfunctie opzit.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Een PLC ingangsstroom bij 24 volt is rond de 10 mA. Dus c.a. 2,4 KOhm ingangsbelasting.
Wanneer je die uit 24 volt stuurt met 1K5 en led (2 volt!) in serie blijf je te weinig spanning over houden voor een correcte PLC input aansturing.
(Een led direct parallel aan de input kan al helemaal niet!)

Pas daarom het schema van Mat van 5 mei toe wat moet werken!
Of neem een (reed)relais met wisselcontact, sturing van de 24 volt naar de PLC input. Of zomogelijk nog veel beter: inverteer de input in het PLC programma.
GvH-E
roger-limburg

ik heb die gvh schakeling van 5 mei gemaakt maar weet niet mee wat bij de tweede trafo houd ik maae 8 A over
roger-limburg

GvH-E schreef:Een PLC ingangsstroom bij 24 volt is rond de 10 mA. Dus c.a. 2,4 KOhm ingangsbelasting.
Wanneer je die uit 24 volt stuurt met 1K5 en led (2 volt!) in serie blijf je te weinig spanning over houden voor een correcte PLC input aansturing.
(Een led direct parallel aan de input kan al helemaal niet!)

Pas daarom het schema van Mat van 5 mei toe wat moet werken!
Of neem een (reed)relais met wisselcontact, sturing van de 24 volt naar de PLC input. Of zomogelijk nog veel beter: inverteer de input in het PLC programma.
GvH-E
als ik een relais neem heb ik dan genoeg om de plc ingang te bedienen of moet daar ook weer een schakeling tussen ?
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Of dat direct door een relais kan worden aangestuurd hangt af van de voedende bron en ook van je relais.

Zoek maar naar een klein 24 volt relais, die zijn er genoeg te vinden.
En om 10 mA te schakelen is maar een klein contact benodigd.
Genoeg mogelijkheden dus.

Misschien is het beter een automatiseringsbedrijf in de arm te nemen.
Er is enorm veel apparatuur in de handel om dit soort zaken op te lossen...

Succes, GvH-E
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

GvH-E schreef:
Misschien is het beter een automatiseringsbedrijf in de arm te nemen.
Er is enorm veel apparatuur in de handel om dit soort zaken op te lossen...

Succes, GvH-E
TS is op circuitsonline.net ook al eindeloos bezig geweest onder de naam Nikki.
Alles wat je aanreikt is niet goed, en het mag allemaal niets kosten...
En met alle respect maar TS heeft gewoon te weinig kennis van elektronica om dit zelf te doen.
roger-limburg

prima reactie smd-lover dit zijn de posts daar hebben we iets aan, en het mag niets kosten is onzin, je wil het totaalplaatje van mijn complete project niet betalen geloof me.

Ik ben er gewoon op tegen dat alles wat duur is alleen maar goed is er zijn ook goedkope vindingrijke oplossingen voor problemen waar zijn de pioniers van deze tijd.

Dat ik maar weinig verstand van elektronica heb daar heb je gelijk in, daarom kom ik hier ook op een forum om hulp te zoeken, als dat te veel is gevraagd dan sorry mensen.

groetjes Roger
roger-limburg

Ik wilde even doorgeven dat ik hem werkend heb GVH heeft me reuze geholpen en het was wel degelijk een transistor aansluitfout van mezelf !!!

Zoals jullie al aangegeven hadden, alleen had ik in jullie situatie steeds de bc547 omgedraaid maar de 557 niet GVH heeft me een nieuwe schakeling gemaild en werkt 100 %.

Ook mijn hartelijke dank aan Mat Janssen voor zijn hulp.
roger-limburg

ompool-beveiliging

mensen de schakeling werkt perfect, nu nog een vraagje, hoe maak ik een ompool-beveiliging want bij verkeerde aansluiting gaan beide transistoren in rook op.

Ik maak zo 24 schakelingen dus een aansluitfoutje kan altijd kan ik het met dioden zo leiden dat de schakeling beveiligt wordt, of zelfs in beide gevallen werkt ?
Bijlagen
Geinverteerd signaal voor watersensor.png
Geinverteerd signaal voor watersensor.png (10.89 KiB) 12164 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Inderdaad een diode in serie met je 24 volt voedingsspanning zal leiden tot een beveiliging die bij verkeert aansluiten van de voedingsspanning dat er niks kapot gaat en niks werkt.
Wil je dat het altijd werkt en niks kapot gaat, dan sluit je de schakeling aan via een gelijkricht brug.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Bij eventuele toepassing van een bruggelijkrichter is het nulniveau van de PLC input niet meer correct!
Een diode in serie met de voeing moet voldoende zijn...
Succes, GvH-E
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Als hij een brug gebruikt naar deze schakeling en hij sluit de 0 volt van de voeding ook op de 0 volt van de schakeling en op de PLC aan, dan gaat het goed. De "0" diode wordt dan kortgesloten en alles is dan weer ok.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Door inderdaad een extra draad van de 0 volt van de schakeling te verbinden met de "nul" van de PLC. Eens.

Maar...
Dan kun je de "min" van de brug ook laten vervallen....
Dan kun je ook een paralleldiode plaatsen aan de voeding op de print, is goedkoper dan een brug met hetzelfde resultaat.

Maar het is nog veel beter nauwkeurig te werken... GvH-E
roger-limburg

kun je dat even intekenen in het schema, waar die paralleldiode dan moet komen GVH ?

Ik dacht dat die in serie aan de 0 v leiding moest hangen zodat daar bij aansluiting van 24 V meteen geblokt kan worden.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Neen, het belangrijkste is de + 24 volt voeding op de print.
Daar moet een 1 Amp. diode D1 mee in serie geplaatst worden.
(Dus het 24 volt voedingspunt op de print loopt eerst via de diode.)

Wil je meer beveiligen?
Plaats dan op de print een extra (zelfde type) diode D2 met de anode aan de 0 volt en de kathode aan de uitgang-geinverteerd.
Doe hetzelfde met nog zo'n diode D3 met de anode tussen de uitgang en de kathode aan de +24 volt lijn op de print. (aan kat. D1)
Kun je het nog volgen?

Teken jij het maar in en als het niet goed is hoor je het ongetwijfeld!
Overigens is dit geen gatantie dat de schakeling bij fout aansluiten heel blijft maar de kans op overleven is behoorlijk toegenomen.

Overigens mag je de +24v voeding van je reedcontact ook van elders (dus voor D1) betrekken wanneer dat qua bedrading beter uitkomt.
GvH-E
Plaats reactie