Ik ben bezig met een kunst-projectje waar ik wat met motors & leds wil werken . Ik ga hier niet vragen dat iemand een heel circuit voor mij bouwt , maar ik hoopte dat sommige mensen mij de weg door het bos zouden kunnen wijzen naar goede betrouwbare informatie over het geen ik nodig heb .
Nu is mijn vraag van de moment : Wat voor motors zou ik best gebruiken ?
Ik zal even beschrijven wat de bedoeling is . Motors zullen gebruikt worden om wielen ( bioscoop achtige 'filmbanden' in verschillende afmetingen) over een traject te laten gaan . Hierbij zou ik de motor op de as van het wiel willen plaatsen , en met tandwielen de kracht overbrengen op het traject . Andere motors zullen objecten van 5 a 10kg die een 3-4m² moeten kunnen doen spinnen , maar niet over een traject , gewoon vast . Ik dacht aan overbrengingen maken met de juiste tandwiel verhoudingen
Dus wat zijn voor mij de vereisten :
Motors moeten niet te groot en zwaar zijn .
Liefst op 12 of 9v kunnen werken .
De snelheid moet regelbaar zijn ( een circuit met potmeters om de voltage te regelen dacht ik dan ? )
De draairichting moet omkeerbaar zijn , liefst automatisch aan het einde van het traject . Hierbij dacht ik aan een systeem waarbij een schakelaar / contact aan het einde staat , als het wiel hier tegen komt stuurt dit een signaal naar een relais ofzo , die dan de polen omdraait .
Ik heb motors nodig die nogal traag gaan moeten draaien ( 100 toeren / minuut max ) , maar later ga ik ook snellere motors nodig hebben , van 500 a 1000 toeren / minuut .
Welke motors zou ik over moeten leren ?
Klinkt dit realiseerbaar ? Ik ben erg handig , maar van 'gevorderde' electriciteit moet ik nog veel leren .
Nog enige tips ?
Ik heb het geluk dat er hier absoluut geen tijdsdruk op zit , dus ik kan alle tijd gebruiken dat ik nodig heb voor bij te leren en me erin te verdiepen , links , pdf's of e-books zijn altijd welkom !