Waterniveauindicator

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
epiphonix

Waterniveauindicator

Bericht door epiphonix »

Ik heb twee schakelingen gebouwd waarbij respectievelijk 4 en 24 LED's gaan branden wanneer er contact wordt gemaakt met bijhorende kabeltjes. Op deze manier kan ik dus een vloeistofniveau meten.

MAAR: als "sensor" wilde ik een epoxy printplaatje gebruiken. Wat gebeurt er nu? Eens het plaatje volledig bevochtigd wordt, blijven alle LED's branden. Er is dus contact tussen álle meetplaatsen. Afdrogen van het printplaatje heeft geen effect, het vocht zit schijnbaar ín het plaatje zelf. (Na enkele uren wachten, doven de lichtjes terug).

Iemand alternatieven?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Schakeling wat ongevoeliger maken of een materiaal kiezen wat niet "hygroscopisch" is.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
epiphonix

Bericht door epiphonix »

Mat Janssen schreef:Schakeling wat ongevoeliger maken of een materiaal kiezen wat niet "hygroscopisch" is.
Het ongevoeliger maken zal er niet direct inzitten vrees ik, het schakelingetje is reeds gemaakt, weliswaar met transistors in cascade, dus ik wist al wel dat het gevoelig ging worden.

Dus: welk materiaal is minder hygroscopisch én bestand tegen temperaturen tot 100 °C?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Glas, niks.
Met niks bedoel ik dat de ruimte tussen de elektrodus niet is opgevuld.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Willemg12

Bericht door Willemg12 »

het kan allemaal nog veel simpeler.

gewoon een elektrode (stalen (RVS) spaak oid) op de bodem steken en nog andere elektrodes op verschillende hoogte. Deze direct verbinden met je ledje. met een voeding van 12 V gaan ze perfect branden.
Schakelaar (drukknopje) ertussen en klaar is klara.

succes
Sir Stonehill
Contacteer:

Bericht door Sir Stonehill »

Of bouw een vlotter die verbonden is met een stang aan een drukknopje, als het water stijgt, stijgt de vlotter en wordt de drukknop ingedrukt. Je kan dan de drukknop ook aan je watertoevoer koppelen zodat de kraan sluit en het water niet stijgt.

Sir Stonehill
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Zoals reeds vermeld: roestvrij stalen elektrodes, boven het vloeistofoppervlak bevestigd.
Moet i.v.m. lengte de elektrode halverwege extra worden bevestigd isoleer deze dan zoveel mogelijk met krimpkous.
Kotom: maak een max. lange geisoleerde weg tussen de elektrode en massa.
(Bijv. kunsstof pakkingbussen in een makrolon plaat, ook onderling goed geisoleerd.)
Hopelijk heb je geen last van condensvocht..... Experimenteren dus.

Deze methode is echter niet echt een goede storingsvrije oplossing;
Om chemische reacties te voorkomen moet de meetspanning eigenlijk een wisselspanning zijn.
Anders kan vervuiling optreden van de elektrode en ook van de vloeistof!! (zelfs bij een zeer lage stroom!)
Rechtstreeks een led aansturen is daarom al direct geheel uit den boze.

Met ongevoeliger maken bedoeld men waarschijnlijk een extra weerstand tussen de plus DC voeding van de schakeling en de elektrode.

Maar het blijft allemaal erg onzeker.

Er zijn firma's die professionele bedrijfszekere oplossingen bieden!
Dan hoef je niet zelf het wiel uit te vinden.

Die kunnen werken met bijv. een vlotter met draad en potmeter of ultrasoon enz. of capacitief incl. externe niveaumelding display
en uitgangscontacten, analoge output en PLC interface enz. enz.. Mogelijkheden genoeg.
Succes, GvH-E
Plaats reactie