Ik heb twee schakelingen gebouwd waarbij respectievelijk 4 en 24 LED's gaan branden wanneer er contact wordt gemaakt met bijhorende kabeltjes. Op deze manier kan ik dus een vloeistofniveau meten.
MAAR: als "sensor" wilde ik een epoxy printplaatje gebruiken. Wat gebeurt er nu? Eens het plaatje volledig bevochtigd wordt, blijven alle LED's branden. Er is dus contact tussen álle meetplaatsen. Afdrogen van het printplaatje heeft geen effect, het vocht zit schijnbaar ín het plaatje zelf. (Na enkele uren wachten, doven de lichtjes terug).
Iemand alternatieven?
Waterniveauindicator
-
Mat Janssen
- Moderator

Het ongevoeliger maken zal er niet direct inzitten vrees ik, het schakelingetje is reeds gemaakt, weliswaar met transistors in cascade, dus ik wist al wel dat het gevoelig ging worden.Mat Janssen schreef:Schakeling wat ongevoeliger maken of een materiaal kiezen wat niet "hygroscopisch" is.
Dus: welk materiaal is minder hygroscopisch én bestand tegen temperaturen tot 100 °C?
-
Mat Janssen
- Moderator

- Sir Stonehill
- Contacteer:
-
GvH-E
Zoals reeds vermeld: roestvrij stalen elektrodes, boven het vloeistofoppervlak bevestigd.
Moet i.v.m. lengte de elektrode halverwege extra worden bevestigd isoleer deze dan zoveel mogelijk met krimpkous.
Kotom: maak een max. lange geisoleerde weg tussen de elektrode en massa.
(Bijv. kunsstof pakkingbussen in een makrolon plaat, ook onderling goed geisoleerd.)
Hopelijk heb je geen last van condensvocht..... Experimenteren dus.
Deze methode is echter niet echt een goede storingsvrije oplossing;
Om chemische reacties te voorkomen moet de meetspanning eigenlijk een wisselspanning zijn.
Anders kan vervuiling optreden van de elektrode en ook van de vloeistof!! (zelfs bij een zeer lage stroom!)
Rechtstreeks een led aansturen is daarom al direct geheel uit den boze.
Met ongevoeliger maken bedoeld men waarschijnlijk een extra weerstand tussen de plus DC voeding van de schakeling en de elektrode.
Maar het blijft allemaal erg onzeker.
Er zijn firma's die professionele bedrijfszekere oplossingen bieden!
Dan hoef je niet zelf het wiel uit te vinden.
Die kunnen werken met bijv. een vlotter met draad en potmeter of ultrasoon enz. of capacitief incl. externe niveaumelding display
en uitgangscontacten, analoge output en PLC interface enz. enz.. Mogelijkheden genoeg.
Succes, GvH-E
Moet i.v.m. lengte de elektrode halverwege extra worden bevestigd isoleer deze dan zoveel mogelijk met krimpkous.
Kotom: maak een max. lange geisoleerde weg tussen de elektrode en massa.
(Bijv. kunsstof pakkingbussen in een makrolon plaat, ook onderling goed geisoleerd.)
Hopelijk heb je geen last van condensvocht..... Experimenteren dus.
Deze methode is echter niet echt een goede storingsvrije oplossing;
Om chemische reacties te voorkomen moet de meetspanning eigenlijk een wisselspanning zijn.
Anders kan vervuiling optreden van de elektrode en ook van de vloeistof!! (zelfs bij een zeer lage stroom!)
Rechtstreeks een led aansturen is daarom al direct geheel uit den boze.
Met ongevoeliger maken bedoeld men waarschijnlijk een extra weerstand tussen de plus DC voeding van de schakeling en de elektrode.
Maar het blijft allemaal erg onzeker.
Er zijn firma's die professionele bedrijfszekere oplossingen bieden!
Dan hoef je niet zelf het wiel uit te vinden.
Die kunnen werken met bijv. een vlotter met draad en potmeter of ultrasoon enz. of capacitief incl. externe niveaumelding display
en uitgangscontacten, analoge output en PLC interface enz. enz.. Mogelijkheden genoeg.
Succes, GvH-E