Goedendag mensen,
Ik heb een motor uit een hardeschijf gesloopt.
Deze motor moet ik voor een project voor natuurkunde laten draaien op zonne energie / Dynamo.
Alleen deze motor krijg ik niet aan de praat.
Het is een 4 pollig in/output motortje.
Ik zou graag willen weten hoe ik deze kan laten draaien.
Mvg. Auke
HDD Motor met 4 Outputs
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Is het een harde schijf van na 1990? Zoja: vergeet het :p die dingen zijn zo complex om aan te sturen dat dat dat je niet gaat lukken.
Bij harde schijven van voor die tijd zit er meestal een "gewone" borstelloze motor in waarvoor je wel een controller zou kunnen bouwen.
EDIT: En dat 4 polig dat is 3 fase + sterpunt.
Bij harde schijven van voor die tijd zit er meestal een "gewone" borstelloze motor in waarvoor je wel een controller zou kunnen bouwen.
EDIT: En dat 4 polig dat is 3 fase + sterpunt.
een motortje uit een harddisk is een zogenaamde stappenmotor. (in jouw geval waarschijnlijk een bipolaire) Aan elke aansluiting zit een spoeltje die één voor één aangestuurd moeten worden. Hoe snel je wisselt tussen de spoeltjes bepaald ook de draaisnelheid van het motortje. Voor het aansturen van de ingangen heb je in jouw geval waarschijnlijk een 'driver circuit' nodig. Dit is een printplaatje met wat componenten die de poorten van de stappenmotor één voor één kan aansturen. De zonnecel of dynamo kun je dan als voeding gebruiken.
Google maar eens op 'stappenmotor aansturen' je bent niet de eerste die dat wil maken
Google maar eens op 'stappenmotor aansturen' je bent niet de eerste die dat wil maken
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
In een moderne harde schijf is dat geen stappenmotor maar een gewone synchrone motor.
Maar wat het zo moeilijk maakt is dat je de frequentie volledig moet laten afhangen van het toerental op het moment (je kan niet te snel optrekken). De positie van de as moet ook bekend zijn. Dit wordt niet gedaan met sensoren maar door de spanning even af te schakelen en de inductiespanning te gaan meten. Maar als je drive tegen 7200 rpm of sneller draait dan is dit allemaal zeer snel en dus erg moeilijk te maken. Er worden niet voor niks speciale ic's gemaakt die als enigste functie hebben die motor aan te sturen.
Maar wat het zo moeilijk maakt is dat je de frequentie volledig moet laten afhangen van het toerental op het moment (je kan niet te snel optrekken). De positie van de as moet ook bekend zijn. Dit wordt niet gedaan met sensoren maar door de spanning even af te schakelen en de inductiespanning te gaan meten. Maar als je drive tegen 7200 rpm of sneller draait dan is dit allemaal zeer snel en dus erg moeilijk te maken. Er worden niet voor niks speciale ic's gemaakt die als enigste functie hebben die motor aan te sturen.