Ik heb eigenlijk een simpele vraag (denk ik
Hier de led info: 5mm - 3000mcd - max. 20mA - doorlaatspanning 1,9 - 2,4 Volt
Ik heb nog nix qua voeding oid, dus ik kan nog alle kanten op....iemand enig idee ?
Groeten Jojo

Houd er dan wel rekening mee dat voor in vochtige omgevingen de spanning telt die de transformator geeft. En dit is in vochtige omgevingen (zone's nabij bad, fonteinen,...) slechts 12V (A.R.E.I. , dus belgische norm). 60 VDC klopt inderdaad als het het over DC spanning uit bvb batterijen haalt. En dit om de simpele reden dat bvb een diode kan doorslaan en je dus wel wisselspanning hebt.mat janssen schreef:Volgens NEN 1010 zijn gelijkspanningen tot zo'n 60 Volt veilig.
Als jij daar nu van uitgaat dan kun je er 22 in serie zetten. De rest van de spanning stop je dan in de weerstand. Op deze manier heb je de minste weerstanden nodig.
Plaats wel een gewone diode anti parallel aan die 22 led's. Dit tegen verkeert om aansluiten.

Joeri Fr schreef:Ik heb al eens een vijftigtal leds op 12V DC laten branden mbv een LM317. tussen uitgang en adjust een weerstand plaatsen geeft een vaste stroom (zie figuur 7 op onderstaande link: http://62.236.156.23/ideaport/d/lm317.pdf).
Je hebt dan geen gestabiliseerde voeding nodig en ook geen weerstanden.
Dus als je bijv. rode leds hebt met een Uf=2V kun je er max. 6 in serie zetten. Normaal neemt een 5mm led 20 mA op.
Per parallel geschakelde kring tel je 20mA bij om je weerstand te dimensioneren.
60 rode leds is dan 100mA.
Weerstand van 12.5 Ohm nodig, die je door een netwerkje of een iets hogere weerstand kunt bekomen.

Als deze manier werkt, zou dit een ideale oplossing zijn voor mij.Joeri Fr schreef:of ik doe het ineens voor je leds van hierboven (400 stuks)

Het prijsverschil is voor mij dus niet belangrijk, ik zou er maar een paar nodig hebben.Joeri Fr schreef:juist ja, indien iets kapot gaat (1 tak van de 20 is 5% toename I).
Zou het mogen dat we er een andere mening op nahouden met respect voor elkaars argumenten?
Hopelijk wel, anders krijg ik wrschijnlijk geen hulp meer voor mijn DMX...

Jaaa, der begint iets te dagenJoeri Fr schreef:omtrent de stroompjes;
Vijf leds in serie is 20 mA.
40 keer paralllel is 800mA.
serie is spanning optellen bij DC.
parallel is de stroom optellen bij DC.
Logisch toch?