Ik weet heel erg weinig van electronica, maar vind het wel interessant. Ik vind het leuk om af en toe wat bij Conrad te kopen en in elkaar te zetten, maar ik heb nog nooit iets op een printplaat gesoldeerd bv.
OK, nu mijn vraag.
Ik heb een huis met daaraan een serre. In het huis staat soms de verwarming aan, terwijl de serre in de zon staat en het er snikheet is. Buiten is het dan bv. zoals nu zo'n 14 graden. Omdat ik de warmte uit de serre wel zou willen gebruiken om het huis te verwarmen, dacht ik aan een ventilator die bij bepaalde temperaturen de lucht verplaatst tussen woonkamer, serre en buiten.
Met interesse zag ik bv. deze website:
http://solar.familie-spaans.nl/meetgegevens.php
Misschien kennen jullie dit wel. Iemand heeft een bak gemaakt om lucht op te warmen en naar binnen te blazen. Ik heb eigenlijk al zo'n bak... mijn serre
Wat wil ik? (spijker me even niet vast op de exacte temperaturen)
Er zijn een aantal actoren in dit verhaal:
1. Temperatuur woonkamer
2. Temperatuur serre
3. Temperatuur buiten
a. ventilator serre -> woonkamer
b. ventilator serre -> buiten
c. ventilator buiten -> serre
Als 1 lager is dan 2, maar 2 niet hoger dan 40 graden dan moet A draaien.
Als 1 lager is dan 2, maar 2 hoger dan 40 graden dan moet B draaien
Als 1 is hoger dan 2 dan moet er niets draaien.
Als 2 hoger dan 50 graden dan moet c draaien (dit is voor koeling serre in de zomer)
Ik heb even gezocht op Conrad.nl maar ik kom tot de conclusie dat ik dit beter niet zelf kan maken, dat lijkt me te moeilijk. Wat zou het kosten om zoiets te laten maken? Ik heb zelf ventilatoren genoeg, heb er ooit 10 besteld bij de conrad.
Graag hoor ik van jullie. Misschien is er ook iemand in de buurt van Vlissingen/Middelburg die dit wil maken voor mij en een prijsopgave wil maken voor zoiets?