Autoradio - vraag over aansluitingen op het ISO-A-blok
Autoradio - vraag over aansluitingen op het ISO-A-blok
Ik wil graag een batterij verbinden aan mijn autoradio omdat de accu regelmatig losgaat of zelfs leeg is. En dan al die zenders weer programmeren…
Ik lees overal dat roze de geheugendraad is. Nu komt het gekke: op mijn Medion radio zit die op positie A4, in de auto op A2. Nu lees ik op internet dat de posities per audiomerk wel eens willen verschillen, maar de roze draad zit altijd op A4. Maar daar zit bij mijn radio de gele draad, dat zou de antenne moeten zijn (staat er op), maar ik heb geen elektrische antenne.
Met wat gefrummel lukte me het om het pinnetje met roze op het radioblok over te plaatsen van A4 naar A2, daar zat immers niets. Alles aangesloten; radio doet het niet meer! Disappointed! Teruggeplaatst; doet het weer!
Hier snap ik niets meer van. waarom zou roze aan geel moeten? Dat is de accudraad aan de geheugendraad!
Om dit ingewikkelde verhaal inzichtelijk te maken: zie tekening.
Wie kan me (eenvoudig) vertellen welk pinnetje van welk(e) blokken ik moet verplaatsen om de radio weer werkend te krijgen en ook de geheugenaansluiting?
Overigens is dat nog een verhaal apart: een twaalf volt batterij aansluiten lukt wel (op de roze draad…) maar waar moet de min aan vast? Aan de min van de radio, neem ik aan, dus die heb ik op de zwarte draad bijgezet.
Hartelijk dank!
Ik lees overal dat roze de geheugendraad is. Nu komt het gekke: op mijn Medion radio zit die op positie A4, in de auto op A2. Nu lees ik op internet dat de posities per audiomerk wel eens willen verschillen, maar de roze draad zit altijd op A4. Maar daar zit bij mijn radio de gele draad, dat zou de antenne moeten zijn (staat er op), maar ik heb geen elektrische antenne.
Met wat gefrummel lukte me het om het pinnetje met roze op het radioblok over te plaatsen van A4 naar A2, daar zat immers niets. Alles aangesloten; radio doet het niet meer! Disappointed! Teruggeplaatst; doet het weer!
Hier snap ik niets meer van. waarom zou roze aan geel moeten? Dat is de accudraad aan de geheugendraad!
Om dit ingewikkelde verhaal inzichtelijk te maken: zie tekening.
Wie kan me (eenvoudig) vertellen welk pinnetje van welk(e) blokken ik moet verplaatsen om de radio weer werkend te krijgen en ook de geheugenaansluiting?
Overigens is dat nog een verhaal apart: een twaalf volt batterij aansluiten lukt wel (op de roze draad…) maar waar moet de min aan vast? Aan de min van de radio, neem ik aan, dus die heb ik op de zwarte draad bijgezet.
Hartelijk dank!
- Bijlagen
-
- autoradioblok A.jpg (76.36 KiB) 21356 keer bekeken
-
smileythebest
- Contacteer:
De rode en Gele zou je moeten omwisselen
A-BLOK
A1 = telefoon mute/toerental pulse
A2 = afstandsbediening/massa
A3 = afstandsbediening
A4 = oranje (geel), permanente 12V in
A5 = blauw, geschakelde 12V uitgang
A6 = geel/zwart, verlichting aan/uit-toets
A7 = rood, geschakelde 12 V in
A8 = zwart (bruin), massa

( bron http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html )
A-BLOK
A1 = telefoon mute/toerental pulse
A2 = afstandsbediening/massa
A3 = afstandsbediening
A4 = oranje (geel), permanente 12V in
A5 = blauw, geschakelde 12V uitgang
A6 = geel/zwart, verlichting aan/uit-toets
A7 = rood, geschakelde 12 V in
A8 = zwart (bruin), massa

( bron http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html )
Bedankt voor het antwoord
Ik heb rood en geel verwisseld: radio doet niets meer.
Bovendien komt het schema niet overeen met hoe het bij mij zit.
Nu voeg ik een schema toe dat de situatie weergeeft.
Kun je svp aangeven wat er veranderd moet worden en svp aangeven op welk blok (radio of auto.
Merci!
Ik heb rood en geel verwisseld: radio doet niets meer.
Bovendien komt het schema niet overeen met hoe het bij mij zit.
Nu voeg ik een schema toe dat de situatie weergeeft.
Kun je svp aangeven wat er veranderd moet worden en svp aangeven op welk blok (radio of auto.
Merci!
- Bijlagen
-
- autoradioblok A versie2.jpg (60.82 KiB) 21303 keer bekeken
-
smileythebest
- Contacteer:
Op A6 zit al de oranje, maar die is niet aangesloten, dus dat zou kunnen. Echter; op het radioblok zit niets op de A6, ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit kan werken. (ik kan dit niet testen omdat ik de pinnen aan dit blok niet los krijg)
Het is een vers geïmporteerde Citroen Visa van 1985.
Pin 4 (geel) en 7 (rood) zitten permanent op 12 volt, zie schema.
Dit lijkt me overigens ook niet logisch.
Merci
Het is een vers geïmporteerde Citroen Visa van 1985.
Pin 4 (geel) en 7 (rood) zitten permanent op 12 volt, zie schema.
Dit lijkt me overigens ook niet logisch.
Merci
-
smileythebest
- Contacteer:
het schema die ik gepost heb is de aansluiting zoals die op de radio zitten.
A6 is voor de verlichting van je radio. Bij sommige radio's wordt de achtergrondverlichting donkerder als je je verlichting aanzet.
wat je moet doen:
maak op de auto - Pin 4 en 6 los ( afknippen )
en maak aan pin 6 een voeding die van het contact komt ( als het contact aan staat moet daar voeding op komen)
dan zou de radio het moeten doen.
A6 is voor de verlichting van je radio. Bij sommige radio's wordt de achtergrondverlichting donkerder als je je verlichting aanzet.
wat je moet doen:
maak op de auto - Pin 4 en 6 los ( afknippen )
en maak aan pin 6 een voeding die van het contact komt ( als het contact aan staat moet daar voeding op komen)
dan zou de radio het moeten doen.
-
smileythebest
- Contacteer:
voor foto's is het nu te donker, hierbij een <<nieuw>> schema.
Ik heb namelijk de aansluitingen gestroomlijnd; auto- en radiozijde zijn nu gelijk.
Alhoewel op de roze draad staat '12v memory', blijkt het een vereiste dat deze draad gevoed wordt. Zonder roze geen werkende radio.
De groene lijnen zijn dus stroomdraden.
Mijn plan is nu om de batterij te schakelen als aangegeven; als de accu uitvalt, zou de batterij de 'mem.power' moeten leveren.
Maar kan dit zo, batterijtechnisch bedoel ik...
Ik heb het nu in deze configuratie geprobeerd met een 9v-batterij (bij gebrek aan een A23), maar dat werkt alvast niet...
Merci
Ik heb namelijk de aansluitingen gestroomlijnd; auto- en radiozijde zijn nu gelijk.
Alhoewel op de roze draad staat '12v memory', blijkt het een vereiste dat deze draad gevoed wordt. Zonder roze geen werkende radio.
De groene lijnen zijn dus stroomdraden.
Mijn plan is nu om de batterij te schakelen als aangegeven; als de accu uitvalt, zou de batterij de 'mem.power' moeten leveren.
Maar kan dit zo, batterijtechnisch bedoel ik...
Ik heb het nu in deze configuratie geprobeerd met een 9v-batterij (bij gebrek aan een A23), maar dat werkt alvast niet...
Merci
- Bijlagen
-
- autoradioblok A versie3.jpg (90.91 KiB) 21241 keer bekeken
-
smileythebest
- Contacteer:
Klopt ik zat fout.. sorry
je moest voeding op A7 (die je al had) en A4 hebben, ik had eerst gezegt dat dat A4 zijn moest.
ik weet niet of dat gaat werken met die batterij.
je kunt het proberen maar dan moet je er een diode tussen zetten. anders gaat je accu de batterij voeden.
je moest voeding op A7 (die je al had) en A4 hebben, ik had eerst gezegt dat dat A4 zijn moest.
ik weet niet of dat gaat werken met die batterij.
je kunt het proberen maar dan moet je er een diode tussen zetten. anders gaat je accu de batterij voeden.
- Bijlagen
-
- autoradioblok_a_versie3.jpg (47.83 KiB) 21235 keer bekeken
Ik ben naar de electronicazaak geweest en daar zei men dat dit helemaal niet kan zonder goed duidelijk te maken waarom niet.
Wel begrijp ik nu dat de radiofabrikanten er van uitgaan dat je de A7 aansluit op een draad na het contactslot en de A4 op een permanente draad. Vandaar dat die dan het geheugen bewaart. Tja.
In een wekker op 220 zit wel een 9v batterij om de instellingen vast te houden. Autoradiobouwers houden dus geen rekening met een falende accu, waar de wekkerbouwers wèl rekening houden met stroomuitval!
Iemand nog een idee?
Merci
Wel begrijp ik nu dat de radiofabrikanten er van uitgaan dat je de A7 aansluit op een draad na het contactslot en de A4 op een permanente draad. Vandaar dat die dan het geheugen bewaart. Tja.
In een wekker op 220 zit wel een 9v batterij om de instellingen vast te houden. Autoradiobouwers houden dus geen rekening met een falende accu, waar de wekkerbouwers wèl rekening houden met stroomuitval!
Iemand nog een idee?
Merci
- Bijlagen
-
- autoradioblok A versie4.jpg (73.03 KiB) 21180 keer bekeken