Ik wil graag de netspanning op, en stroom door een shunt meten. Om de meetelektronica galvanisch te scheiden van de netspanning heb ik twee identieke trafootjes genomen. Eentje staat parallel met de shunt en wordt dus gevoed met de spanning die over de shunt valt (0-2 volt).
De ander wordt gevoed door de 230volt, en heeft aan de uitgang een spanningsdeler om de spanning verder te verlagen zodat deze in hetzelfde bereik ligt als die van de eerste trafo.
Dit werkt, alleen nu speelt bij niet ohmse belastingen ook de faseverschuiving een rol.
De vraag die ik nu heb is of er ook een verschillende faseverschuiving optreed tussen de twee trafo's a.g.v. extreem verschillende voedingsspanningen?
Een schemaatje ter verduidelijking:
fase verschuiving agv ingangsspanning?
fase verschuiving agv ingangsspanning?
- Bijlagen
-
- galvanische scheiding.JPG (16.24 KiB) 5105 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

Je zult een fase verschil ontdekken in de praktijk, omdat een trafo dat uit zich zelf al doet, zeker als je twee verschillende transformatoren het genomen.
Zouden de twee trafo's precies gelijk zijn, dan zal jouw fase verschuiving heel erg klein zijn.
Probeer 1 trafo te nemen, dan zal bij die weerstand belasting er geen fase verschuiving plaatsvinden. Je moet er wel rekening mee houden dat er wel degelijk een fase verschuiving heeft plaatsgevonden tussen primair en secondair.
Zouden de twee trafo's precies gelijk zijn, dan zal jouw fase verschuiving heel erg klein zijn.
Probeer 1 trafo te nemen, dan zal bij die weerstand belasting er geen fase verschuiving plaatsvinden. Je moet er wel rekening mee houden dat er wel degelijk een fase verschuiving heeft plaatsgevonden tussen primair en secondair.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Ja, maar in jouw geval zal dat moeilijk zijn omdat je stroom en spanning wil meten.
Gebruik een oscilloscoop om te kijken bij jouw toepassing of er veel verschil is in fase.
Als dat zo is, dan kun je door een condensator te plaatsen aan de secondaire zijde van een van de trafo's om zo de zaak gelijk te maken.
Waarde van de condensator zul je proefondervindelijk moeten bepalen.
Gebruik een oscilloscoop om te kijken bij jouw toepassing of er veel verschil is in fase.
Als dat zo is, dan kun je door een condensator te plaatsen aan de secondaire zijde van een van de trafo's om zo de zaak gelijk te maken.
Waarde van de condensator zul je proefondervindelijk moeten bepalen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Gelukkig op tijd achter gekomen:
De faseverschuiving van de trafo die de netspanning meet is constant, want daar veranderd vrijwel niets.
Van de trafo die de spanning over de shunt meet (is netstroom) bleek de faseverschuiving idd afhankelijk te zijn van de aangeboden spanning (in ieder geval bij deze extreem lage spanningen). De verschuiving was dus ook nog niet constant...
Het is opgelost door softwarematig een fasecorrectie als functie van de peak-peak spanning (=netstroom) toe te passen. In de range waarin ik het gebruik benaderd dit verband een e-machts functie.
De faseverschuiving van de trafo die de netspanning meet is constant, want daar veranderd vrijwel niets.
Van de trafo die de spanning over de shunt meet (is netstroom) bleek de faseverschuiving idd afhankelijk te zijn van de aangeboden spanning (in ieder geval bij deze extreem lage spanningen). De verschuiving was dus ook nog niet constant...
Het is opgelost door softwarematig een fasecorrectie als functie van de peak-peak spanning (=netstroom) toe te passen. In de range waarin ik het gebruik benaderd dit verband een e-machts functie.
-
Mat Janssen
- Moderator