(auto)Versterker kan warmte niet kwijt?

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
supervinnie40
Contacteer:

(auto)Versterker kan warmte niet kwijt?

Bericht door supervinnie40 »

Beste forumleden.

Ik heb vele jaren geleden een klein 200watt versterkertje gekregen van een oudere neef. Deze heb ik aangesloten op zo'n goedkoop speakerboxje van de Gamma (noemde ze toen nog een subwoofer :P haha).

Jarenlang heeft het ding uitstekend gewerkt. Het is geen professioneel spul, maar er kwam toch wel een geinig geluidje uit. Beter dan de standaard 25watt speakertjes van mijn wagentje.

Maar sinds enkele maanden valt hij soms uit.
Wanneer ik in de auto stap werkt hij voor ongeveer 10 minuten gewoon goed, daarna valt hij af en toe uit. (hij gaat ook vanzelf weer aan).

Ik ben eerst een beetje gaan testen.
Lampje op de + en de - aangesloten zodat ik visueel kon zien of er nog wel stroom naar de versterker ging.
Conclusie, hij krijgt gewoon stroom.
Vervolgens hetzelfde lampje op de Remote en de - gezet. Ook in dit geval kon ik zien dat het lampje bleef branden terwijl de versterker heel even uitviel.
Versterker en speakers losgemaakt en in de huiskamer aangesloten op mijn radio. Hier bleef hij gewoon goed werken. (werd wel warm, maar ik heb gelezen op internet dat versterkers vrij warm kunnen worden).

Ik heb enkele weken geleden de versterker naar mijn oom gebracht (hij is handig :P ) om na te kijken. Hij kon niets vinden dat echt kapot leek te zijn, maar hij heeft wel alle soldeerpunten opnieuw gesoldeerd. Uit voorzorg.
Helaas maakte dit helemaal geen verschil.

Mijn vader denkt dat hij gewoon TE warm wordt, maar dit is in het verleden nooit een probleem geweest. Zelfs niet toen hij in een nog veel kleinere kofferbak stond.

Mijn vraag is dus, kan een versterker "slijten", waardoor hij meer warmte ontwikkeld dan gewoonlijk?
Of kan het onderdeel dat de overhitting in de gaten houdt "slijten" waardoor hij te vroeg uitschakelt?
Zo ja, is dit te repareren? Kan ik dat onderdeel bijvoorbeeld vervangen of gewoon weghalen??

Ik zou graag willen proberen om de versterker werkend te krijgen, want hij bevalt me prima.

Ik hoop op jullie reacties.

p.s. zou het helpen als ik foto's zou plaatsen??
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je kan proberen de versterker aan te zetten en dan bepaalde gebieden te verwarmen met een haardroger. Valt die uit dan is dat gebied de oorzaak. Blijft hij werken, dan uitzetten, laten afkoelen en een ander gebied proberen.

Maar ik vermoed dat de elco's versleten zijn (tonnetjes op de print).
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
supervinnie40
Contacteer:

Als ik op die manier kan achterhalen welk deel het probleem veroorzaakt, zou daar dan nog iets aan te doen zijn?
Zijn elco's te vervangen?

Ik ken de basisvaardigheden van solderen. Ben niet bijzonder goed, maar kan het wel een beetje.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ja, elco's zijn makkelijk te vervangen.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
supervinnie40
Contacteer:

Ik zal straks eens wat foto's maken. Misschien dat die een beetje kunnen helpen.
supervinnie40
Contacteer:

Hier enkele foto's van het versterktje. Misschien dat het handig is.
Bijlagen
Alleen de achter-dekplaat eraf
Alleen de achter-dekplaat eraf
1.jpg (404.61 KiB) 7554 keer bekeken
Voorpaneel en het warmte-element.
Voorpaneel en het warmte-element.
2.jpg (292.07 KiB) 7554 keer bekeken
De printplaat losgemaakt.
De printplaat losgemaakt.
3.jpg (376.26 KiB) 7554 keer bekeken
De achterkant van de hoofd printplaat.
De achterkant van de hoofd printplaat.
4.jpg (143.69 KiB) 7554 keer bekeken
supervinnie40
Contacteer:

Op de foto's hierboven zie je dat de printplaat 3 grote elco's heeft.

35v 2200uF 85c
35v 2200uF 85c
35v 2200uF 105c

Zou het genoeg zijn als ik deze vervang???

Ik denk niet dat ze kapot zijn, ik heb op forum meerdere keren gelezen dat de achterkant bol gaat staan wanneer de elco kapot is.
Geen flauw idee of je slijtage kunt zien.
Plaats reactie