Stekker van 3 naar 2 fasen omzetten bij keramische kookplaat

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Maxol

Stekker van 3 naar 2 fasen omzetten bij keramische kookplaat

Bericht door Maxol »

Ik heb een keramische kookplaat van het merk Delonghi die ik wil plaatsen en daar zit nu een electrische plaat die - vermoed ik - op 2 fasen werkt (hij heeft ook zo'n perilaxerende stekker :lol:). De keramische plaat staat nu op 3 fasen (denk ik) want achterop de kookplaat zit een sticker met 2 schema's en het lijkt er op dat de hij dus nu 'geschakeld' is voor 3 fasen. Ik hoop dat ik de stekker om kan sleutelen naar het andere schema zodat hij het doet! Kan dit? En zo ja, wie kan mij helpen en precies vertellen wat ik moet doen?

Zoals je ziet gaat bruin van 1 uit de plaat nu naar L2 van de stekker. De zwarten van 2 en 3 gaan naar L1 en L3. Blauw zit op 4 en 5 (daar zit een 'dingetje' die de boel verbindt) en die gaat naar N.

Ik ken een heeel klein beetje basics met electra (lampen ophangen e.d.) en ik ben altijd voorzichtig (groepen uit in meterkast) dus ik hoop dat iemand een 'kleuterinstructie' maakt.
Bijlagen
DeLonghi.jpg
DeLonghi.jpg (70.82 KiB) 40608 keer bekeken
Schema.jpg
Schema.jpg (151.95 KiB) 40608 keer bekeken
Stekker.jpg
Stekker.jpg (209.98 KiB) 40608 keer bekeken
Plaat.jpg
Plaat.jpg (221.2 KiB) 40608 keer bekeken
nemeg

Bericht door nemeg »

Wat bedoel je met 2 fase. Mij lijkt als je 2 fase hebt ( R S ) dan heb je ook 3 ( R S T ) of wil je alles op een fase aansluiten.
Maxol

Bericht door Maxol »

Ik heb begrepen dat het stopcontact in ons huis voor de kookplaat anders is dan de andere stopcontacten. Er is dan extra vermogen oid. Dubbel 220 is dan 2 fase en 3 x 220 is dan 3 fase heb ik begrepen. In mijn huis is het dubbel 220 en de kookplaat heeft nu de verkeerde geschakelde stekker.
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Ja klopt. In sommige woningen zijn maar 2 fasen beschikbaar op de aansluiting.
Je zal moeten doormeten hoe dit aangesloten zit.
Zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex
Maxol

Bericht door Maxol »

Helaas heb ik niets om door te meten en ik zou ook niet weten hoe dat dan moet :(

Zou ik het kunnen afleiden van de electrische kookplaat die er nu in zit? Ik zal eens kijken of ik die er uit kan halen en of er onderop ook zo'n schema staat...
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

je moet natuurrlijk wel eerst weten op welke contacten er spanning staat op je huisaansluiting. Anders kan je het nog verkeerd om aansluiten. met een hoop onveilige tot schadelijk/dodelijke uitkomsten als gevolg.

eenmaal je dat weet kunnen we je verder helpen.

mvg
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
nemeg

Bericht door nemeg »

Gewoon even meten met een spanningzoeker.
Moet niet moeilijk zijn.
Maxol

Bericht door Maxol »

Ik heb uiteindelijk de perilex contactdoos kunnen meten en er staat alleen spanning op linksonder. Alleen spanning dus op L1 als ik het schema van wikipedia bekijk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex).

Weten jullie nu genoeg om mij verder te helpen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Als je deze kookplaat wil aansluiten en je hebt geen 3 fasen, dan gebruik je het aansluit schema waarbij je L1 N1 en L2 en N2 in de tekening ziet staan.
Je gebruikt 2 groepen (meestal van de zelfde fase) van je meterkast.
De eerste groep (16A) sluit je aan op de perilex steker L1 (fase) en N1 (nul)
De tweede groep (16A) sluit je aan op de perilex steker L2 (fase) en L3 (nul).
De aarde ook aansluiten op de perilex steker.

Zorg dat aan het fornuis dat de overeenkomstige letters L1, L2, N1 en N2 op de juiste pennen van de perilex terecht komen.
Succes.!
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Maxol

Bericht door Maxol »

Gezien de meting lijkt het er op dat er geen 2 fasen zijn en dat ik de keramische kookplaat niet kan gebruiken :-(

Maar ik ben door jullie wel wijzer geworden, bedankt allemaal!
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Voor hetzelfde geld ligt is er een smeltveiligheid uitgepiept.
Ik zou de groepenkast eens inspecteren en uitzoeken door welke smeltveiligheid de perilex wordt afgezekerd.
Plaats reactie