Hallo,
Ik heb een dimmerschakeling gemaakt die 2 dimbare TL-buizen aanstuurt via een 0-10V signaal. TL 1 geeft warm licht (3000K) TL 2 geeft koud licht (daglicht = 6000K) Op de dimmer zitten 2 potmeters, P1 voor de lichtsterkte, P2 voor de lichtkleur, daarmee kan trappeloos van TL1 naar TL2 worden geregeld.
(Er bestaan profesionele schakelingen a € 600,-, daarom heb ik het zelf gemaakt)
De schakeling werkt, maar is onstabiel. Soms gaat een lamp harder, dan weer zachter branden. Kan iemand er eens naar kijken om te zien of ik correcte waarden van de componenten heb toegepast en of er mogelijkheden zijn om de schakeling minder gevoelig te maken.
Alvast bedankt voor de moeite.
Jaap
Warm-Koud dimmer is onstabiel
Warm-Koud dimmer is onstabiel
- Bijlagen
-
- Warm_koud dimmer.pdf
- Schema Warm-Koud dimmer
- (12.6 KiB) 442 keer gedownload
-
Mat Janssen
- Moderator

Heeft te maken met de belasting.
De opamp kan wel wat meer uitgangsstroom leveren, maar dan zakt je uitgangsspanning. Hij is wel kortsluit vast, maar dan is je uitgangsspanning 0 volt.
Als je de spec. goed leest moet je onder de 5 mA blijven, dan heb je over het gehele gebied de juiste spanning aan je uitgang.
Je ledje gaat bij 10 volt al bijna 8 mA opnemen, en ik weet niet wat je er nog meer achter hebt hangen aan belasting. Als de zener diode gaat geleiden dan komt hij zeker in de stroombegrenzing.
Kijk ook eens naar de zener karakteristiek, want onder de 10 volt gaat de stroom ook al oplopen.
De opamp kan wel wat meer uitgangsstroom leveren, maar dan zakt je uitgangsspanning. Hij is wel kortsluit vast, maar dan is je uitgangsspanning 0 volt.
Als je de spec. goed leest moet je onder de 5 mA blijven, dan heb je over het gehele gebied de juiste spanning aan je uitgang.
Je ledje gaat bij 10 volt al bijna 8 mA opnemen, en ik weet niet wat je er nog meer achter hebt hangen aan belasting. Als de zener diode gaat geleiden dan komt hij zeker in de stroombegrenzing.
Kijk ook eens naar de zener karakteristiek, want onder de 10 volt gaat de stroom ook al oplopen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd