Bij het vervangen van een klassieke (AC) afzuiging voor een zuinige DC afzuigventilator werkte deze laaste niet, ook niet na het verwisselen van twee schakel-fasedraden naar de voorgeschreven configuratie. Na checken met een spanningszoeker bleek de perilex aansluiting in alle standen behalve nul, een spanning te geven op alle drie fasedraden. Dat terwijl, voor zover ik weet, juist slechts op L1 (bij oudere modellen weer L3) continu spanning moet staan en dan de resterende twee beurtelings kunnen worden bijgeschakeld.
Daarom heb ik de 4 standenschakelaar maar eens opengemaakt, het is een Kraus en Naimer CA10 A241/NLA007. Wat ik op internet http://www.krausnaimer.nl/Pdfcat/Techni ... 202008.pdf kan vinden hierover is niets anders dan dat het een 'gewone' 4 standenschakelaar is en dat verklaart niet de spanning op alle 3 de draden. Toch leek de vorige configuratie goed te werken, inclusief 3 verschillende standen, heeft er iemand een idee hoe dit kan? De oude ventilatiebox werkt overigens momenteel prima elders met een normale L3+L1 schakeling.
Kraus en Naimer 4 standenschakelaar
Geen flauw idee.
Ik heb net een pilsje op en het verhaal komt mij wat wazig over, of het nu aan het pilsje ligt of, aan het verhaal, dat weet ik niet.
Het nummer Kraus en Naimer CA10 A241/NLA007 is trouwens niet in het PDF document terug te vinden en ook niet op internet.
Maar als het ding nu goed werkt wat is dan het probleem.
Ik heb net een pilsje op en het verhaal komt mij wat wazig over, of het nu aan het pilsje ligt of, aan het verhaal, dat weet ik niet.
Het nummer Kraus en Naimer CA10 A241/NLA007 is trouwens niet in het PDF document terug te vinden en ook niet op internet.
Maar als het ding nu goed werkt wat is dan het probleem.
ter verduidelijking een samenvatting:
probleem:
nieuwe DC ventilator werkt niet terwijl oude AC ventilator prima werkte
indicatie van de oorzaak: waar volgens mij normaliter één, zeg L1, (lage stand) twee nl. L1+L2 (middenstand) of twee nl.L1+L3 (hoge stand) schakeldraden spanning zouden moeten voeren doen ze dit nu alledrie op alle standen.
Vraag is dus of
optie 1:
de schakelaar op een exotische manier geschakeld kan zijn die wel voor AC-fans maar niet voor deze DC fan werkt, of
optie 2:
dat de schakelaar/bedrading defect is, wat dan niet verklaart waarom de oude AC fan het gewoon goed deed. Of,
optie 3:
dat mijn inschatting dat het een simpele 3 standen schakelaar betreft onjuist is en deze actieve elementen bevat waarmee hij de spanning varieert (het modelnr is terug te vinden op pagina 15, maar gezien de beperkte toelichting in het doc lijkt me het onwaarschijnlijk dat hij meer doet dan alleen schakelen).
optie 4:
anders nl......?
Het helpt niet echt dat de elektriciën zich niet aan de kleurcodes heeft gehouden, alle 3 de schakeldraden zijn zwart, de schakelaar is ook niet overzichtelijk vormgegeven, dus even de boel loshalen om e.e.a. door te meten heb ik even uitgesteld, in de hoop dat voor die tijd iemand op dit forum de diagnose al gesteld kon hebben.
probleem:
nieuwe DC ventilator werkt niet terwijl oude AC ventilator prima werkte
indicatie van de oorzaak: waar volgens mij normaliter één, zeg L1, (lage stand) twee nl. L1+L2 (middenstand) of twee nl.L1+L3 (hoge stand) schakeldraden spanning zouden moeten voeren doen ze dit nu alledrie op alle standen.
Vraag is dus of
optie 1:
de schakelaar op een exotische manier geschakeld kan zijn die wel voor AC-fans maar niet voor deze DC fan werkt, of
optie 2:
dat de schakelaar/bedrading defect is, wat dan niet verklaart waarom de oude AC fan het gewoon goed deed. Of,
optie 3:
dat mijn inschatting dat het een simpele 3 standen schakelaar betreft onjuist is en deze actieve elementen bevat waarmee hij de spanning varieert (het modelnr is terug te vinden op pagina 15, maar gezien de beperkte toelichting in het doc lijkt me het onwaarschijnlijk dat hij meer doet dan alleen schakelen).
optie 4:
anders nl......?
Het helpt niet echt dat de elektriciën zich niet aan de kleurcodes heeft gehouden, alle 3 de schakeldraden zijn zwart, de schakelaar is ook niet overzichtelijk vormgegeven, dus even de boel loshalen om e.e.a. door te meten heb ik even uitgesteld, in de hoop dat voor die tijd iemand op dit forum de diagnose al gesteld kon hebben.
Doormeten van de schakelaar leerde dat de schakelaar gewoon goed functioneerde. Na de bedrading gecheckt te hebben heb ik alles opnieuw aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing (dus zonder nulstand, die is nl. niet mogelijk) en de ventilator draait prima.
De aansluiting zoals die was heb ik nog niet kunnen doorgronden, volgens mij had het zo niet kunnen werken. Ik heb ook geen verklaring kunnen vinden voor de eerder geconstateerde spanning op alledrie de schakeldraden, bij doormeten met een 9V-circuit waren de draden netjes gescheiden. Zou het een naijl-effect van de spanningdetector kunnen zijn geweest?
De aansluiting zoals die was heb ik nog niet kunnen doorgronden, volgens mij had het zo niet kunnen werken. Ik heb ook geen verklaring kunnen vinden voor de eerder geconstateerde spanning op alledrie de schakeldraden, bij doormeten met een 9V-circuit waren de draden netjes gescheiden. Zou het een naijl-effect van de spanningdetector kunnen zijn geweest?
Omdat de beschikbare multimeter niet zulke goede connectors meer had (te goedkoop modelletje) heb ik het gedaan met een simpele 'schroevendraaier met spanningszoeker'. Leek me een nogal robuuste meetmethode, maar misschien dat dat te kort door de bocht was? De vloer waarop ik zat was wel van hout, in een houten huis op zolder, mogelijk dat dat de boel verstoord heeft, maar dan zou ik eerder geen, dan 3x duidelijk oplichten verwachten. Ik bedenk me nu dat het wel interessant zou zijn de 'meting' in de nieuwe situatie te herhalen, dat geeft uitsluitsel of er iets geks zou zijn met de oude schakeling. Jammer dat ik dat pas vrijdagmiddag weer kan doen...
Inderdaad, ook met de bekende nieuwe schakeling geeft het spanningsdetectortje spanning op alle drie de schakeldraden, waar dat maar op één had hoeven zijn. Begrijp ik het goed dat dit is omdat de niet ingeschakelde schakeldraden, anders dan de nul, 'zweven' in de ruimte en dus de capacitatieve ladingsopbouw niet kwijtkunnen, behalve dan via de spanningsdetector? Bij normale stopcontacten zou hier dus nooit sprake van moeten kunnen zijn, omdat daar de nul en aarde altijd contact houden met het net/de aarde?
In elk geval kunnen we concluderen dat een perilex driestandenschakeling niet door te meten is met een spanningszoeker. Mijn alternatief, de draden onderdeel maken van een 9V batterij-fietslampje circuit werkte overigens prima, maar vraagt wel een behoorlijke lengte aan snoer voor de 'retour'.
Bedankt voor het meedenken.
In elk geval kunnen we concluderen dat een perilex driestandenschakeling niet door te meten is met een spanningszoeker. Mijn alternatief, de draden onderdeel maken van een 9V batterij-fietslampje circuit werkte overigens prima, maar vraagt wel een behoorlijke lengte aan snoer voor de 'retour'.
Bedankt voor het meedenken.
-
jack82
- Contacteer:
Mag ik je even verbeteren over de perilex.
De oude aansluiting is L1 vaste spanning.
De nieuwe aansluiting is L3 constant L2 en L1 geschakeld stand 2 en 3

Tevens is het zo dat bij het schakelen van stand 1 naar 2 en naar 3 de voorgaande stand ook 230 volt blijft houden.
een perilex 3standen schakeling is ook met een simpele spanningtester door te meten om dat je niet meer hebt dan 0 volt of 230 volt.
Wat betreft de nul stand deze mag volgens het bouwbesluit niet aanwezig zijn. een mechanische ventilator moet ten aller tijden in zijn minimale stand blijven draaien.
Ik plaats voor mijn werk dagelijks ac en dc ventilatoren zonder problemen. Tevens moet ik vaak genoeg de perilex wcd om polen naar de nieuwe aansluitingen.
Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid.
Gr Jack
De oude aansluiting is L1 vaste spanning.
De nieuwe aansluiting is L3 constant L2 en L1 geschakeld stand 2 en 3

Tevens is het zo dat bij het schakelen van stand 1 naar 2 en naar 3 de voorgaande stand ook 230 volt blijft houden.
een perilex 3standen schakeling is ook met een simpele spanningtester door te meten om dat je niet meer hebt dan 0 volt of 230 volt.
Wat betreft de nul stand deze mag volgens het bouwbesluit niet aanwezig zijn. een mechanische ventilator moet ten aller tijden in zijn minimale stand blijven draaien.
Ik plaats voor mijn werk dagelijks ac en dc ventilatoren zonder problemen. Tevens moet ik vaak genoeg de perilex wcd om polen naar de nieuwe aansluitingen.
Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid.
Gr Jack
Gaat niet bestaat niet.
Met electronica is alles mogelijk
Met electronica is alles mogelijk