Van 9-12VDC naar 9-12VAC +/- 25mA

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Sjacheraar

Van 9-12VDC naar 9-12VAC +/- 25mA

Bericht door Sjacheraar »

Voor een voeding van een meetapparaatje zoek ik een AC voeding op batterijen.
Op de plaats waar het meetapparaatje nodig is is niet altijd 230Volt van de adapter voorhanden.
Ik ben dan ook opzoek naar een 9 Volt omzettertje dat van DC AC maakt.
Nu is de electronica niet zo'n groot probleem, een IR21531 maakt leuke golfjes, ook een NE555 of een CD4047 kan het werk doen maar ik loop telkens stuk op het trafo'tje.
Is er geen manier om zonder trafo'tje iets te maken ?

PS, er werd me aangegeven om een lijntrafo'tje van een ouderwets telefoonmodem te gebruiken......dat is zo oud dat ik me afvraag of dat nog wel te vinden is zonder de antiekprijs ervoor hoeven te betalen ?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

De wisselspanning, moet dat een zuivere sinus zijn, of mag dat ook een blokspanning zijn.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Sjacheraar

Ik ben vanavond aan het experimenteren geweest met mijn toonfietsje en op een square puls van 50/50 bij 9 Volt gaat het ook goed, tenminste dat laat de schakeling mij geloven door de retour informatie.
Het te testen meetapparaat moet open gestuurd worden en daarna door de "nul" om weer te sluiten en dan gaat normaal met 50Hz.
Als ik de toonfiets lager of hoger in frequentie zet krijg ik een fout melding.
Wanneer ik 4V5 tot 6V DC op de meetklemmen van het meetapparaat zet en daarna de polariteit omdraai werkt het eigenlijk ook, het probleem is echter dat je dan maar één meting maakt en dus de foutmelding krijgt.
Dus eigenlijk zou ik een toonfiets moeten maken die een blokgolf geeft met 50 Hz, maar een toonfiets lijkt me iets overdreven.
Ik denk aan een H-bridge maar zonder al te veel tamtam en werkende op 9Volt batterij.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Omdat je maar 25 mA nodig hebt om het te sturen raad ik je een NE555 aan die je dan op 50 Hz laat lopen.
Er hoeft dan niks meer tussen omdat een NE555 die 25 mA best kan leveren.
Sjacheraar

Dit snap ik niet helemaal.
Een NE555 geeft op pen 3 een puls af tov de massa of de plus.
Bij het aanbieden op de schakeling heb ik twee aansluiting AC.
De massa's van de voedingsschakeling en het meetapparaat kan ik niet aan elkaar knopen, er moet een galvanische scheiding tussen beide apparaten zijn (vermoed ik).
Bijlagen
DC-AC.JPG
DC-AC.JPG (19.07 KiB) 9165 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Waarom moet er galvanische scheiding zijn als je voedingkje alleen de NE555 voedt?? Ik weet het niet, jij misschien ook niet.
Dus die tweede draad zit aan de min van de voeding.
Sjacheraar

Maar dan is de blokgolf tov de massa 0 tot 9 Volt en toc de plus van 9 tot 0 Volt en niet 4V5 om 4V5.
Ik kan niet zien wat er in het meetdoosje zit, dat zit dicht gelijmd en omdat het een duur doosje was wil ik het niet gaan slopen......wat denk ik ook problemen met de werkgever gaat opleveren.
Mijn gedachten gaan uit naar iets (IC) wat twee uitgangen heeft die om en om pulsen (50/50%), waar een H-bridge inzit, zodat er geen massa's met elkaar verbonden hoeven te worden.
Als ik onze toonfiets aan de scoop hang, kan ik de blokgolf van bv 9 Volt, 4V5 boven en 4V5 onder de massa instellen waardoor het gaat lijken op een wisselspanning die door de nul gaat.
Sorry dat ik een beetje schijterig over kom, maar het is ons enigste gevertje en zoals ik al aangaf erg duur.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Maak er dan een "halve brug" zet 2 elko's van 1000 uF in serie en sluit die aan op de + en de - van de 9 volt voeding.
Nu is pen 3 van de NE555 de ene aansluiting van je apparaat en de andere draad van het apparaat gaat naar het middenpunt van de 2 in serie geschakelde elko"s.
Sjacheraar

Ik ga dit eens op een prikbordje zetten om te zien wat er uit komt, wie niet test die niet weet.
De avond is in ieder geval weer gevuld, ik zal laten weten wat het resultaat is.
Alvast bedankt voor het meedenken !
Sjacheraar

NOP, werkt niet omdat ik amper op 4V5 max blokgolf kom bij 9 VDC.
Op de scoop zie je ook duidelijk dat het Voltage tov massa of plus en pen 3 maar 4V5 is. (ook met elco's)
Dat wordt dan toch een 50Hz oscillator met een H-bridge oid.....jammer.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

En een inverter achter de NE555. Je schakeling dan aansluiten over de inverter!
Sjacheraar

Dan is het meetkastje de weg kwijt.
Het blijkt toch lastiger te zijn dan dat ik in de eerste instantie had gedacht.
Een trafo'tje met een midden aftakking en de IR21531 was toch wel het makkelijkst geweest als dat trafo'tje te koop was geweest.
Plaats reactie