Maximale spanning over collector en emitter van transistor

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
cvanlith
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jun 2020, 16:12
Locatie: Woudenberg

Maximale spanning over collector en emitter van transistor

Bericht door cvanlith »

Hallo,
Mijn eerste vraag :-)
Ik probeer een relais te schakelen via een arduino uno. Volgens de specs moet ik versterken naar 12V en dit probeer ik in een losse omgeving te simuleren.

Ik heb een 2n2222a transistor. Op de basis tik ik met een klemmetje waar 3V op staat. De emitter is aarde. Het relais komt tussen 12V en de collector.

Nu heb ik nog niet zo'n relais en simuleer ik met een RGB-led met een voorschakelweerstand.

Als ik 12V over LED/weerstand naar collector zet, dan brandt de led altijd, ook al zet ik geen spanning op de basis. Als ik de spanning terugdraai naar ca. 8.4V dan gaat de led wel aan/uit als spanning op basis aan/uit zet. En dat wil ik natuurlijk.

Ik dacht dat de weerstand over collector en emitter heel hoog is als er geen spanning staat op de basis (geen stroomple loopt). De led zou dan niet moeten branden bij 12V, is mijn verwachting.

En nu mijn vraag: is dit normaal? is de weerstand helemaal niet zo hoog over collector en emitter en gaat er dus gewoon een stroompje lopen dat de led doet branden?
Mijn transistor lijkt niet kapot, een ander exemplaar doet hetzelfde.

Dit gaat vooral over het snappen van wat er gebeurt. Ik hoor het graag.

Groeten,
Chris
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Die 8,4V doet mij vermoeden dat je de emitter en collector verwisseld hebt. Controleer dat eens.
En wat bedoel je met "3V op de basis zetten"? De basis moet een stroompje krijgen dat naar emitter weg kan vloeien. De basis-emitter spanning kan maar hoogstens zo'n 0,7V worden.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
cvanlith
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jun 2020, 16:12
Locatie: Woudenberg

Bericht door cvanlith »

Hallo smd_lover,
Dank voor het antwoord. Ik ga vanavond testen of ik de collector en emitter heb omgewisseld (schema van datablad van bovenaf of van onderaf bekijken).

Ik zet vanuit een dubbele voeding één uitgang op 3V en één op 12V (of dus 8,4V zoals in mijn post). Die 3V is toevallig zo gekozen, ik zal 0,7V ook eens proberen.

Ik kom erop terug.
Groet,
Chris
Bezig met arduino
cvanlith
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 jun 2020, 16:12
Locatie: Woudenberg

Bericht door cvanlith »

Hallo smd_lover,
Ik heb het nagekeken en jouw suggestie bracht mij de oplossing. De transistor was wel goed aangesloten, maar de + en - van de voeding was omgewisseld. Ook de multimeter zat omgewisseld. Dan gaat de stroom wel de andere kant op lopen.
Overigens was het geen 3V die op de basis stond maar iets van 0.7V; er zat nog een weerstand voor.
Dank voor het meedenken, ik kan weer verder.
Groeten,
Chris
Bezig met arduino
Plaats reactie