Niko 24V leds aansturen buiten domotica relais om

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
robinva
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 23:19

Niko 24V leds aansturen buiten domotica relais om

Bericht door robinva »

Allen,

Bij een klant van me heb ik een loxone domotica systeem waarbij ik sterk op het budget moest letten.
Het domotica gebeuren werkt prima, echter wilde men graag met de ledjes werken die in de drukknoppen steken.

Niko leds zijn beschikbaar in 230V AC, 12V DC, 24V DC.

Omdat ik geen relaisuitgangen meer heb in mijn loxone, en dat ook een erg dure oplossing vind voor een "controle" ledje aan te sturen vroeg ik me af wat jullie me zouden voorstellen.

Mijn gedacht ging uit naar de "puls" van de drukknop (=24V puls) opnemen in een PIC, die op 5V werkt.
Met behulp van weerstanden dacht ik ingang spanning naar 5V te trekken.

Dan qua output verwacht het ledje 24 of 12V (weerstand zit reeds ingebouwd).
24V lijkt me het eenvoudigste want dat heb ik qua voeding in de kast steken.

Ik dacht qua output dat de PIC bv een transistor of een FET kon aansturen, die op zijn beurt de LED 12 of 24V geeft.
Maar weet niet goed hoe eraan te beginnen.
Ik kan uiteraard ook een bistabiel relais kopen voor de ledjes, maar dat vind ik precies nogal een dure oplossing voor 10 ledjes aan en uit te laten gaan met een puls.

In de praktijk komt het trouwens neer op de 0V te schakelen.
Naar elke drukknop gaat 24V in een multikabel.
De 24V kan ik dus rechtstreeks op de LED mee aansluiten, enkel de 0V dien ik dan te schakelen met een van de "reserve" draden in de kabel.
De 0V schakelen met een relais was extreem eenvoudig maar om nu 10 relais bij te kopen, dan kan ik denk al evengoed een extra loxone aankopen, wat het te duur zou maken.

Of zien jullie nog een veel eenvoudiger (goedkoop!) alternatief.


Alvast bedankt!!
Plaats reactie