Afval vertraagd relais met NE555

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
GjM1
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jan 2021, 14:07
Locatie: Giethoorn. .

Afval vertraagd relais met NE555

Bericht door GjM1 »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Kan iemand me helpen met een 555 schakeling.
Ik wil een afval vertraagd relais maken, dat lukt prima het werkt ook met een puls als trigger.
Ik moet een relais hebben waarbij de trigger constant gesloten is (een uur, een dag of een week of meer).
De uitgang (3) moet hoog worden als het contact ( de trigger) gesloten wordt en hoog blijven tot dat na dat het contact verbroken is de ingestelde tijd is verstreken.
Met een puls als trigger werkt het perfect alleen als het contact langer gesloten blijft wordt de ingang direct na het verbreken van het contact weer laag (geen tijd vertraging meer).
als dat niet wil met een 555 is er dan misschien een ander schema.
Al vast bedankt.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je moet dus een Retriggerable MMV hebben.
Zoiets?
https://m8051.blogspot.com/2013/02/retr ... rcuit.html
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
GjM1
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jan 2021, 14:07
Locatie: Giethoorn. .

Bericht door GjM1 »

Kennelijk heb ik mijn probleem onvoldoende duidelijk gemaakt.
Zodra de trigger (bij mij een schakelaar) wordt in geschakeld moet de uitgang hoog worden (het relais komt op).
De schakelaar blijft in staan (het is dus geen puls).
Zolang de schakelaar in staat moet de uitgang hoog blijven (het relais blijft op)
Zo gauw de schakelaar wordt uit geschakeld (dat kan na een lange tijd zijn)
moet de afval vertraging gaan werken en na de ingestelde tijd moet het relais afvallen.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Volgens mij doet de schakeling wat jij wilt.
Zolang de ingang gestuurd wordt (met een laag signaal) , wordt de not-reset laag gehouden en blijft de 555-uitgang in de lage stand staan.
Bijlagen
555-Final-Retrigger-monoshot-sch1.png
555-Final-Retrigger-monoshot-sch1.png (10.7 KiB) 9254 keer bekeken
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Retiredat55
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 30 nov 2009, 20:56
Locatie: Leiderdorp. .. .

Bericht door Retiredat55 »

Ik gebruik met succes steeds het volgende schema voor een dergelijk probleem met een triggersignaal dat blijft staan, maar aan pin 2 toch een puls aanbiedt.
Twee weerstanden en een condensator.
Bijlagen
Trig 555.jpg
Trig 555.jpg (31.9 KiB) 9248 keer bekeken
GjM1
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jan 2021, 14:07
Locatie: Giethoorn. .

Bericht door GjM1 »

Aller eerst dank voor jullie hulp, helaas gaat het nog niet zo als ik het graag wil.
Bij de eerste schakeling wordt de uitgang hoog nadat de ingang verbroken is (ongeacht hoe lang de ingang gemaakt is geweest) en dan gaat de afval tijd lopen.
Bij de 2e schakeling gaat de afval tijd direct nadat de ingang gemaakt is lopen, het maakt niet uit of je een puls geeft of de schakelaar gemaakt laat de tijd loopt direct.
Als je de schakelaar daarna verbreekt gebeurt er niets meer.
Wellicht heeft een van jullie nog een ander idee ??
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Ik heb het even op breadbord gezet.
De gewone 555 MMV schakeling (met de not-reset verbonden met de +) doet precies wat
jij wilt, alleen het ingangssinaal is nou eenmaal negatief bij de 555. Je kunt daar gewoon een NPN transistor voor plaatsen om het eerst te inverteren.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Retiredat55
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 30 nov 2009, 20:56
Locatie: Leiderdorp. .. .

Bericht door Retiredat55 »

Inderdaad moet het ingangssignaal naar 0 volt getrokken worden, dan moet het goed werken.
Als je een positief signaal gebruikt, moet je het eerst inverteren, zoals smd_lover zegt.
GjM1
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jan 2021, 14:07
Locatie: Giethoorn. .

Bericht door GjM1 »

Ik heb de schakeling nog eens goed gecontroleerd en het werkt zoals ik al aangaf niet correct.
Zo gauw pen 2 negatief wordt gebeurt er niets, als pen 2 niet meer negatief is wordt de uitgang hoog en na de ingestelde tijd weer laag.
Als dat op te lossen is zoals jullie aangeven kan een van jullie me dan een schema geven hoe ik de transistor er tussen moet zetten, ik weet onvoldoende van elektronica omdat zelf te bedenken.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

https://dmohankumar.files.wordpress.com ... stable.png


Dit moet er voor, weerstanden mogen wel 5x zo hoog worden.
https://www.mikrocontroller.net/attachm ... verter.gif

pin2 gaat dus aan de collector van de transistor. Transistor is NPN bijv. BC547
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
GjM1
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jan 2021, 14:07
Locatie: Giethoorn. .

Bericht door GjM1 »

Ik heb het met jullie informatie nog iets anders gedaan maar inmiddels heb ik een werkend afval vertraagd relais.
Bedankt voor de hulp.
Plaats reactie