Auto electronica

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
duco243
Berichten: 5
Lid geworden op: za 7 aug 2021, 6:26
Locatie: Oirschot

Auto electronica

Bericht door duco243 »

Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik heb een oude VW Kever, deze heeft standaard geen motortemperatuur meter. Ik heb nu een VDO olietemperatuurmeter ingebouwd die is aangesloten op een sensor in het carter.
Nu wil ik ook een waarschuwingslampje erbij aansluiten.
Die zou moeten gaan branden als de temp.meter bijv. 140 graden aangeeft.

Hoe zou ik dit kunnen doen (ik weet niet veel van stroom alleen dat het systeem 12V is en dat het lampje aan de ene kant op de plus zit dus zal de schakeling via de massa moeten gebeuren. Ik heb zelf het idee dat er iets tussen de sensor en het lampje moet komen wat je in kunt stellen op een bepaalde waarde (om een signaal bij olietemp. >140 graden te krijgen)

Iemand een idee?

b.v.d.

gr. Duco
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Je zou uit de documentatie moeten halen (of meten) welke spanning er over de sensor staat bij 140 graden.
Daar kun je dan een schakelingetje bij maken die een lampje aanstuurt.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
duco243
Berichten: 5
Lid geworden op: za 7 aug 2021, 6:26
Locatie: Oirschot

Bericht door duco243 »

Thx voor je reactie

Als ik de spanning meet bij 140 graden dan zou dat bijv. 4 volt kunnen zijn.
Wat is er dan in de handel wat bij 4 volt het lampje (12V) laat branden en bij 3,9 volt nog niet?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
duco243
Berichten: 5
Lid geworden op: za 7 aug 2021, 6:26
Locatie: Oirschot

Bericht door duco243 »

Er moet dus een 12V spanningscomparator tussen.
Ik zie er 5 aansluitingen op zitten, op het blauwe blokje plus en min lijkt me duidelijk.
In het groene blokje zitten er 3, N+, N- en een met een vreemd tekentje.
Ik heb een draad met het sensorsignaal, die komt op welke aansluiting?
Dan een draad die naar het lampje gaat, die komt op welke aansluiting?
Wat komt er op de overblijvende aansluiting?
Hoe regel ik wanneer hij het signaal naar het lampje moet geven, met dat messing schroefje?
Bijlagen
SNAG-0215.jpg
SNAG-0215.jpg (31.85 KiB) 6380 keer bekeken
Ge
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 23:52
Locatie: . .. .

Bericht door Ge »

Wil geen spelbreker zijn maar als ik de specs bekijk is het printje imo niet echt geschikt voor een (oude) auto - dit door het redelijk hoge passieve verbruik.
Neem aan dat er niet veel met de auto gereden wordt en dan bestaat de kans dat je onbedoeld met met een lege accu komt te staan.
duco243
Berichten: 5
Lid geworden op: za 7 aug 2021, 6:26
Locatie: Oirschot

Bericht door duco243 »

Klopt, het is een klassieker die af en toe gebruikt wordt om te toeren, hooguit 1x per week en in de winter staat ie weken achtereen stil maar dan gaat de accukabel er toch vanaf. Maar de schakeling loopt toch via het contact dus ik neem aan dat het apparaatje alleen stroom gebruikt bij ingeschakeld contact.
Dan zou dat toch geen probleem moeten zijn?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Zit de min van de accu aan het chassis, en de sensor ook met 1 aansluiting aan het chassis?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
duco243
Berichten: 5
Lid geworden op: za 7 aug 2021, 6:26
Locatie: Oirschot

Bericht door duco243 »

Ja klopt
Plaats reactie