Stopcontacten vallen uit zonder kortsluiting

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Gerard X
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 sep 2021, 18:43
Locatie: Waar m'n schip ligt.. .. .

Stopcontacten vallen uit zonder kortsluiting

Bericht door Gerard X »

Een electrische ventilatorkachel stopte na verloop van tijd. Bij controle bleek er geen spanning op het betreffende stopcntact meer te staan. Stekker in een ander stopcontact gestoken en na verloop van tijd herhaalde het zich weer. Bij controle bleek er geen sprake van het uitvallen van een automatische zekering.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn maar nog belangrijker, hoe krijg ik weer spanning op die stopcontacten?
Varen is plezier voor twee, zoals veel ;)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Maak eens wat foto's van de binnenkant van de stopcontakten en je meterkast, dan kunnen we beter iets zeggen dan zo!
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Is er een aardlekschakelaar?
Valt die dan uit?
Als dat zo is dan is er een aardlek.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Toevallig alle stopcontacten op een zelfde kring? Heb wel eens zoiets gezien waarbij een aftakdoos aan het uitfikken was, telkens een draad meer die geen contact meer maakte.
Gerard X
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 sep 2021, 18:43
Locatie: Waar m'n schip ligt.. .. .

Bericht door Gerard X »

Mat Janssen schreef:Maak eens wat foto's van de binnenkant van de stopcontakten en je meterkast, dan kunnen we beter iets zeggen dan zo!
Foto's maken is niet zo'n probleem, maar die op een forum krijgen vaak wel. Niettemin, heb ik inmiddels de stopcontacten open gemaakt en ben ik geschrokken. Mantel van installatiedraden gesmolten. Dat betekent nieuwe draden trekken en deze ventilatorkachel (3,3 kW / gekocht bij Praxis) de deur uit doen. Niettemin zou dit toch niet mogen. Wel vreemd, dat de kachel op een gegeven moment geen spanning meer kreeg maar de aardlek niet uit gesprongen is. Brandrisico volgens mij. Omdat ik aan boord van een schip woon, moeten alle installatiedraden uit soepel (meerdraads) koper bestaan om breuk door trillingen te voorkomen.
Varen is plezier voor twee, zoals veel ;)
Gerard X
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 sep 2021, 18:43
Locatie: Waar m'n schip ligt.. .. .

Bericht door Gerard X »

stynus schreef:Toevallig alle stopcontacten op een zelfde kring? Heb wel eens zoiets gezien waarbij een aftakdoos aan het uitfikken was, telkens een draad meer die geen contact meer maakte.
Nee. Ik heb alles zo aangelegd, dat in elke ruimte stopcontacten zijn vanuit 2 groepen (altijd handig wanneer er in 1 groep een probleem is). Nadat het ene stopcontact uitgevallen was, had ik een stopcontact uit de andere groep gebruikt. Beide stopcontacten zijn het eerste vanaf de zekeringkast.
Varen is plezier voor twee, zoals veel ;)
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Wat voor zekering heb je er dan voor zitten, 16A ?
Draad moet bij 16A zekering 2,5 mm2 zijn en met degelijke verbindingen.
3,3 kW moet dan kunnen als er geen andere verbruikers bij zitten.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gerard X
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 sep 2021, 18:43
Locatie: Waar m'n schip ligt.. .. .

Bericht door Gerard X »

smd_lover schreef:Wat voor zekering heb je er dan voor zitten, 16A ?
Ja (walspanning is over het algemeen ook 16A).
Draad moet bij 16A zekering 2,5 mm2 zijn en met degelijke verbindingen.
Heb ik voor gezorgd en daar is dus sprake van.
3,3 kW moet dan kunnen als er geen andere verbruikers bij zitten.
Dat dacht ik ook, maar na een poos draaien ging het toch mis. Op het eerste stopcontact zat alleen ook nog een electrische wekker. Nou die zet geen zoden aan de dijk. Eigenlijk zou de ventilatorkachel zelf een soort beveiliging moeten hebben. Wanneer draden warmer worden ontstaat toch meer weerstand en daar zou toch iets aan gekoppeld kunnen worden, dat bij een bepaalde weerstand de ventilatorkachel uitgeschakeld wordt?
Iemand een tip voor mij zodat ik zoiets kan fabriceren?
Varen is plezier voor twee, zoals veel ;)
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Zijn de stopcontacten van een goed merk? Dus geen huismerk bouwmarkt? Van die goedkope hebben soms niet genoeg contact druk en durven zo wel eens mis te gaan bij hogere vermogens.
Gerard X
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 sep 2021, 18:43
Locatie: Waar m'n schip ligt.. .. .

Bericht door Gerard X »

stynus schreef:Zijn de stopcontacten van een goed merk? Dus geen huismerk bouwmarkt?
Is dat niet een beetje kort door de bocht? Veel spullen bij een bouwmarkt, supermarkt e.d. komen bij een zelfde leverancier vandaan en hebben slechts een ander etiket.
Van die goedkope hebben soms niet genoeg contact druk en durven zo wel eens mis te gaan bij hogere vermogens.
Juist omdat aan boord soepele (meeraderig) draad gebruikt moet worden, is daarmee meer contactoppervlak, volgens mij. Bovendien ben ik nogal een zorgvuldige werker, al zeg ik het zelf. ;)
Varen is plezier voor twee, zoals veel ;)
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Nee, helaas niet kort door de bocht. Ze komen niet uit dezelfde fabriek.
Ik bedoel trouwens de contactdruk op de pinnen, dat warmt heel het binnenwerk op.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Zou ook best kunnen dat er adereindhulzen gebruikt moeten worden omdat schakelmateriaal niet bedoeld is om te gebruiken met soepel draad.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gerard X
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 sep 2021, 18:43
Locatie: Waar m'n schip ligt.. .. .

Bericht door Gerard X »

stynus schreef:Nee, helaas niet kort door de bocht. Ze komen niet uit dezelfde fabriek.
Nou ja, ik neem aan dat electra aan bepaalde specificaties moet voldoen om hier verkocht te worden. Als het nou "Chinees" spul zou zijn dat via het internet besleld is ...
Ik bedoel trouwens de contactdruk op de pinnen, dat warmt heel het binnenwerk op.
Oke, ik dacht van de klemmen in het binnenwerk op de installatiedraad, Dat is op een massief ronde draad minder, lijkt mij. Niettemin, kan het dan dus ook aan de pootjes van een ste(k)ker liggen. Een euroste(k)ker heeft ook dunne pootjes, maar de apparaten die daar aan zitten worden niet urenlang gebruikt. Ik heb aan die ventilaterkachel gewoon een degelijke type E, CEE 7/4 Schuko en gevoelsmatig lijken die lekker stevig te zitten (veel beter dan Euroste(k)ers).
Varen is plezier voor twee, zoals veel ;)
Gerard X
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 8 sep 2021, 18:43
Locatie: Waar m'n schip ligt.. .. .

Bericht door Gerard X »

smd_lover schreef:Zou ook best kunnen dat er adereindhulzen gebruikt moeten worden omdat schakelmateriaal niet bedoeld is om te gebruiken met soepel draad.
Adereindhulsjes gebruik ik wel in verschillende gevallen maar in 230V-situaties is dat zelden nodig.
Varen is plezier voor twee, zoals veel ;)
Plaats reactie