Puls uit kWh-meter optocoupler naar spanningsloos contact

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Joeri Fr
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 29 sep 2004, 18:22
Locatie: Brugge (B). .. .

Puls uit kWh-meter optocoupler naar spanningsloos contact

Bericht door Joeri Fr »

Hallo,
Ik heb een kWh-meter die een pull-up nodig heeft aan zijn optocoupler uitgang om te kunnen werken.
Dit lukt netjes en de uitgang is een mooi blokgolfje van bvb 5V.

Deze uitgang moet naar de ingang van een meetsysteem om een auto te laden (of niet) bij overtollige productie van zonnepanelen.
Deze ingang moet spanningsloos zijn (zoals een relaiscontact).

Makkelijkst is dus om een relais tussen de kWh-meter en ingang te zetten.

Maar dit 'klikt' en is misschien niet de beste oplossing naar levensduur van de relais (iedere geproduceerde W, schakelt de relais in & uit).

Hoe kan het ook anders? Zijn er elektronische componenten die op een spanningsloze ingang kunnen aangesloten worden zonder pull-up / down?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

I.p.v. een relais neem je een optocoupler.

Maar kunnen zulke pulsjes zinnig verwerkt worden door de laadpaal?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Op de uitgang van de meter zit al een optocoupler, kan je die dan niet rechtstreeks koppelden? Zonder de pull up.
Joeri Fr
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 29 sep 2004, 18:22
Locatie: Brugge (B). .. .

Bericht door Joeri Fr »

Ja, het is inderdaad zo simpel gelukt :)
Nu kan ik meten hoeveel netto productie de zonnepanelen leveren, en vanaf dit overschot >2000W er de auto mee opladen.
Beter dan bijna gratis in het net te duwen ;)
robertvanbreugel
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 feb 2024, 9:24

Wil kunnen zien of ik stroom betrek of teruglever

Bericht door robertvanbreugel »

Ik heb zonnepanelen en ik lees op mijn omvormer wat ik op het moment opwek in Watt en via de App ook de opwekking in kWh. Ook kan ik op een andere App van Home Wizard via de P1 poort zien wat ik verbruik en op welk moment. Nu ga ik boven de slimme meter om de kabel die alle groepen van mijn woning voedt een CT aanbrengen verbonden met een meetinstrument die op de display continu 3 parameters laat zien. Dat is de Stroom, het aantal Watts en het Voltage. Bij gelijkstroom kan je de stroomrichting wel aflezen maar bij wisselstroom niet. Wat ik dan niet aflees is de vermogensrichting? Lees ik dit in de avond af dat weet ik wel dat ik stroom uit het Net betrek maar overdag met een beetje zon en wolken kan de meting diverse keren op een dag door het nulpunt gaan. Dan zie je dus niet lever ik nu terug of betrek ik stroom uit het Net? Wat ik eigenlijk wil maken is een eenvoudige module van losse componenten of misschien bestaat er wel een complete unit die je kan kopen en aansluiten? Wat ik eigen zou willen is naast mijn display 2 ledjes aanbrengen bv Groen=Terugleveren aan het Net en Rood=Verbruiken uit het Net. Denk dat meer zonnepaneel bezitters dat zouden willen. Nu zou ik iedere keer de Home Wizard App moeten openen om te zien of het Groen of Paars is. Wie kan mij helpen en een tip of schema geven?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Re: Puls uit kWh-meter optocoupler naar spanningsloos contact

Bericht door smd_lover »

Heeft de Homewizzard box geen aansluiting hiervoor? Is het een Raspberry pi?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
robertvanbreugel
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 feb 2024, 9:24

Re: Puls uit kWh-meter optocoupler naar spanningsloos contact

Bericht door robertvanbreugel »

Ik vond dit onderdeel wat in de modelbouw wordt gebruikt: Er staat een zwarte pijl op de CT betekent dit dat de init alleen een signaal afgeeft als de stroom AC door de CT in de richting van de pijl gaat? En is de stroomrichting AC andersom dan komt het signaal niet? Dan zou ik dit kunnen gebruiken om een ledje aan te sturen? Werkt de unit zo? Wie heeft ervaring met deze unt?
Plaats reactie