synthesizer,

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
MadMax2
Berichten: 3
Lid geworden op: di 2 mar 2021, 17:22
Locatie: Oudehaske. .

synthesizer,

Bericht door MadMax2 »

hallo,

Heb een vraag voor wat betreft een Roland synthesizer,
Tijdje terug kwam de buurman met dit apparaat,omdat de plug voor aansluiten niet goed werkte(het betreft een roland e5),nu bleek dat de koperbaan was gebroken door veelvuldig in /uit pluggen,heb dit gerepareerd en werkte.
Nu komt hij terug en doet het dus ook niet meer,bij inpluggen van de electriciteit en de on/off schakelaar in te drukken hoor je alleen gebrom en dan verder niets(zal wel vermeldden dat hij op een kamertje stond wat niet verwarmd was ,dus de invloed hiervan),heb hem dus geopend en was iets klam ,nu had ik hier op het forum al zitten sneupen maar eigenlijk niet naar tevredenheid,doch heeft iemand enig idee waar ik dit moet zoeken,ben dus niet heel bekend met deze apparatuur zag wel een spannings regelaartje zitten(volgens mij)LM7805,had ik al opgezocht voor gegevens,maar met het meten krijg ik hier geen spanning op de poortjes wat je volgens mij wel kunt meten.Mijn idee is dat het met het spannings gedeelte heeft temaken.
Zou het leuk vinden als iemand een idee heeft,apparaat is wel op leeftijd ,maar om nu weg te doen is ook weer zonde.
Hoop dat dit het juiste topic is ,anders excuus hiervoor.

bvd Max,
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Als je op de 7805 op het middelste pootje en linkerpootje al geen spanning meet zit de fout dus er voor al. Dan kan je bij de gelijkrichter gaan meten.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
MadMax2
Berichten: 3
Lid geworden op: di 2 mar 2021, 17:22
Locatie: Oudehaske. .

Bericht door MadMax2 »

goedemorgen smd-lover,

Sorry voor de late reactie,normaal gebeurt dit niet,maar had al pijn in de rug,maar is nu toch een zware Issias,maar wil toch even reageren.
Dit was mijn conclusie ook wel ,maar ben maar een gepensioneerde hobbyist,
Wat mij opviel dat op de 2 ic tjes wat bruine uitslag zit/zat,,maar zal een poging doen om met de mij beschikbare apparauur dit te meten.
Had ook al bij de producent gezien voor eventueel een vervangend bordje,maar denk dat het apparaat iets te oud is.heb ook nog om een schema gesurfd maar heb ik geen succes mee.
Misschien dat er iemand op het forum zit die hier misschien iets van heeft zou wel gemakkelijk zijn in deze.
Vooralsnog bdankt voor je reactie.

Max,
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Kan je een foto posten van de print?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
MadMax2
Berichten: 3
Lid geworden op: di 2 mar 2021, 17:22
Locatie: Oudehaske. .

foto,

Bericht door MadMax2 »

[quote="smd_lover"]Kan je een foto posten van de print?
Bijlagen
print test
print test
IMG20221216180932.jpg (260.85 KiB) 3816 keer bekeken
Plaats reactie