kachelventilator

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
J-W
Berichten: 10
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 18:37
Locatie: Randwijk

kachelventilator

Bericht door J-W »

Mijn ingebouwde ventilator heeft denk ik een sensor want hij gaat pas draaien als de kachel een kwartiertje brandt.
Nu doet hij echter niets meer en er worden geen nieuwe meer gemaakt.
Wanneer de sensor stuk is zou ik die er tussen uit kunnen halen en de ventilator handmatig bedienen. Maar ik heb geen idee of dat kan en hoe.
Wie kan hier iets over zeggen?
Laatst gewijzigd door J-W op vr 20 jan 2023, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Er zal ergens een printplaat zitten en een sensor. Wat is het merk en type van de kachel?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
J-W
Berichten: 10
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 18:37
Locatie: Randwijk

Bericht door J-W »

Het merk staat onder de bodemplaat, daar kan ik nu niet bij.
De ventilator is rechtstreeks op het lichtnet aangesloten, een sensor moet dus vlak bij het motortje zitten denk ik, te klein voor een printplaatje?
De kachel is 35 jaar oud.

https://i.postimg.cc/nhHBg9Rn/IMG-1364.jpg

Op de foto in mijn eerste bericht zijn de aansluitingen van de +, - en aarde te zien. Daarna moet er dus ergens een onderbreking van de sensor zitten.
Zou het dat zilver-grijze ding kunnen zijn waar de aarde aan vast zit?
Het geheel ligt achterin de kachel onder de bodemplaat.
De warmte moet daarom via de bodemplaat de sensor bereiken en duurt het dus even voordat die reageert. Al mijn conclusies bedenk ik overigens zelf.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Het lijkt erop dat er geen sensor is. Kan het dat hij mechanisch zwaar draait en door de warmte toch op gang komt?

Als je nu 230V aansluit op de aansluitingen terwijl hij uitgebouwd is, gaat hij dan niet draaien?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Hedalen
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 okt 2015, 19:49
Locatie: . .. .. .

Re: kachelventilator

Bericht door Hedalen »

J-W schreef:Mijn ingebouwde ventilator heeft denk ik een sensor want hij gaat pas draaien als de kachel een kwartiertje brandt.
Nu doet hij echter niets meer en er worden geen nieuwe meer gemaakt.
Wanneer de sensor stuk is zou ik die er tussen uit kunnen halen en de ventilator handmatig bedienen. Maar ik heb geen idee of dat kan en hoe.
Wie kan hier iets over zeggen?
er zijn toch nog zat ventilatoren voor kachels te koop
nemeg
Berichten: 649
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 19:40
Locatie: Asten. .. .. .

Bericht door nemeg »

Ik heb ook zo een kachel die na enige tijd de ventilator inschakelt.
Als de kachel op temperatuur is schakelt hij in.
De kunst is het ding te vinden, zo ja, dan zou je hem kunnen vervangen voor een schakelaar.
Ik heb er nog niet naar hoeven te zoeken, misschien ergens tegen de achterwand.
J-W
Berichten: 10
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 18:37
Locatie: Randwijk

Bericht door J-W »

nemeg schreef:Ik heb ook zo een kachel die na enige tijd de ventilator inschakelt.
Als de kachel op temperatuur is schakelt hij in.
De kunst is het ding te vinden, zo ja, dan zou je hem kunnen vervangen voor een schakelaar.
Ik heb er nog niet naar hoeven te zoeken, misschien ergens tegen de achterwand.
Dan moet die sensor toch in verbinding staan met de ventilator?
Ik heb de ventilator 15 jaar geleden al een keer vervangen, toen was dat type nog te koop, maar er zit alleen maar een 220-aansluiting op.
J-W
Berichten: 10
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 18:37
Locatie: Randwijk

Re: kachelventilator

Bericht door J-W »

Hedalen schreef:
J-W schreef:Mijn ingebouwde ventilator heeft denk ik een sensor want hij gaat pas draaien als de kachel een kwartiertje brandt.
Nu doet hij echter niets meer en er worden geen nieuwe meer gemaakt.
Wanneer de sensor stuk is zou ik die er tussen uit kunnen halen en de ventilator handmatig bedienen. Maar ik heb geen idee of dat kan en hoe.
Wie kan hier iets over zeggen?
er zijn toch nog zat ventilatoren voor kachels te koop
Losse ventilatoren die boven op de kachel geplaatst worden wel ja.
Die van mij is ingebouwd en heeft geen propellerbladen maar is uitgevoerd als een schoepenrad.

https://postimg.cc/HrqZHThf
Laatst gewijzigd door J-W op zo 22 jan 2023, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
J-W
Berichten: 10
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 18:37
Locatie: Randwijk

Bericht door J-W »

smd_lover schreef:Het lijkt erop dat er geen sensor is. Kan het dat hij mechanisch zwaar draait en door de warmte toch op gang komt?

Als je nu 230V aansluit op de aansluitingen terwijl hij uitgebouwd is, gaat hij dan niet draaien?
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn, geen sensor aanwezig. Uitgebouwd aansluiten kan ik nu niet uitproberen omdat hij nog ingebouwd is. De ventilator op de foto is een oud exemplaar wat 15 jaar geleden vervangen is omdat hij kortsluiting maakte.
Wat jouw verklaring betreft, hoe werkt dat? Waarom brandt er niets door als hij wel stroom krijgt maar het ronddraaien door de kou geblokkeerd wordt?
Als ik het schoepenrad handmatig op gang breng blijft het wel even doordraaien, loopt dus niet echt zwaar.
En wat is het verschil tussen uitgebouwd en ingebouwd aansluiten? Als hij warmte nodig heeft kan hij het uitgebouwd toch nooit doen?

https://postimg.cc/HrqZHThf
Ge
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 23:52
Locatie: . .. .

Bericht door Ge »

J-W
Berichten: 10
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 18:37
Locatie: Randwijk

Bericht door J-W »

Mijn dank voor de link, maar...........ik zie er maar één die voor een kachel geschikt is, hoge temperaturen, en die wordt niet meer geleverd staat er bij.
De anderen zijn meer voor koeling, temp. tot 60 graden.
Jammer, de enige oplossing blijft dus de huidige aan de praat te krijgen.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Meet de weerstand eens.
Zou er een clixon ingebouwd kunnen zitten in de spoel?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Retiredat55
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 30 nov 2009, 20:56
Locatie: Leiderdorp. .. .

Bericht door Retiredat55 »

Ik heb vroeger heel vaak deze ventilatoren gerepareerd. Zaten in grote computervoedingen etc.
Na een tijd worden de lagers in de rubbers droog en klontert er vuil in waardoor het vastloopt.

Oplossing is alles goed schoonmaken en lagertje heel goed schoonmaken.
Het zijn meestal bronzen lagers.

Daarna draait hij weer een paar jaar!

Enkele keer was het rubber waar het lager in zit gescheurd, dan moet je een nieuwe rubber zien te kopen/scoren.
J-W
Berichten: 10
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 18:37
Locatie: Randwijk

Bericht door J-W »

smd_lover schreef:Meet de weerstand eens.
Zou er een clixon ingebouwd kunnen zitten in de spoel?
Er blijft weinig ander over. Niet in het apparaat zelf, dan zou hij te zien moeten zijn dacht ik maar toch ergens in de kachel. Ik zal nog eens zoeken in de kabeldoorvoer van buiten naar in de kachel, een breedte van 10 cm die overbrugd moet worden.
Het lastige is dat de kachel dan eerst weer helemaal schoon gemaakt moet worden en gesloopt.
Ik heb vanmorgen mijn eigen defecte ventilator van de foto die in de kachel kortsluiting veroorzaakte schoongeblazen en daarna zowaar geen kortsluiting meer.
En hij draait ook nog. Dus nog een reden aan te nemen dat er ergens een verborgen clickson in de kachel moet zitten? Als hij in de spoel ingebouwd zou zitten dan kan hij toch niet kunnen gaan draaien in een koude schuur?
Sorry voor mijn lange teksten maar ik ben een leek op dit gebied maar probeer wel mee te denken (Clickson moest ik opzoeken)
Laatst gewijzigd door J-W op ma 23 jan 2023, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Dan is de ventilator dus in orde en zit er inderdaad geen temp.sensor (clixon) in de ventilator.
Dan zal je toch de kachel moeten openhalen en de hele kabel volgen en nakijken.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
J-W
Berichten: 10
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 18:37
Locatie: Randwijk

Bericht door J-W »

smd_lover schreef:Dan is de ventilator dus in orde en zit er inderdaad geen temp.sensor (clixon) in de ventilator.
Dan zal je toch de kachel moeten openhalen en de hele kabel volgen en nakijken.
Ga ik doen.
Heel veel dank voor je hulp en ik meld me hier weer zodra ik wat meer weet.
J-W
Berichten: 10
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 18:37
Locatie: Randwijk

Bericht door J-W »

Retiredat55 schreef:Ik heb vroeger heel vaak deze ventilatoren gerepareerd. Zaten in grote computervoedingen etc.
Na een tijd worden de lagers in de rubbers droog en klontert er vuil in waardoor het vastloopt.

Oplossing is alles goed schoonmaken en lagertje heel goed schoonmaken.
Het zijn meestal bronzen lagers.

Daarna draait hij weer een paar jaar!

Enkele keer was het rubber waar het lager in zit gescheurd, dan moet je een nieuwe rubber zien te kopen/scoren.
Bedankt, schoongeblazen en hij doet het weer (buiten de kachel)
Waarom branden ze trouwens niet door als ze vastgelopen zijn? Beveiliging ergens?
ferbeckers@telenet.be
Berichten: 1
Lid geworden op: za 3 sep 2022, 19:02

Bericht door ferbeckers@telenet.be »

de motor start meestal als de kachel een bepaalde temperatuur bereikt heeft ,indien deze regelin niet meer werkt is er bij ALIE spotprijs een nieuwe te vinden https://nl.aliexpress.com/item/1005003404557889.html
de lengte van de voeler (draad) kan ook apart te verkrijgen , werkt zeer nauwkeurig , zie deze link van -20 tot +120C°
de ventilator is ook te verkrijgen , ff zoeken op www ze zijn ook in accumelatorkachels te vinden
groetjes
ferdinand
J-W
Berichten: 10
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 18:37
Locatie: Randwijk

Bericht door J-W »

Het snoer goed gevolgd en in een hoek van de kachel buiten het gezichtsveld zat inderdaad een losse sensor. Deze er tussenuit gehaald en de ventilator doet het weer. Probleem opgelost.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Mooi dat je het hebt kunnen oplossen. Er is vast wel een nieuwe clixon te vinden. De schakeltemperatuur zal wel op de defecte vermeld staan.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie