Ampere regelaar voor 12v batterij

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
H4P1
Berichten: 3
Lid geworden op: do 9 mar 2023, 16:47
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Ampere regelaar voor 12v batterij

Bericht door H4P1 »

Ik probeer een watergas (Browns' Gas) generator te bouwen om een juweliersbrander te voeden. Ik zou graag de vlam toch ietwat kunnen regelen en was op zoek naar een 12v gelijkstroom voeding die regelbaar is van 10a - 40a. Dat blijkt onvindbaar dus schakel ik over naar een andere optie, in de hoop dat dit wél kan.

Ik zou de stroomsterkte van een autobatterij (of andere batterij) willen kunnen regelen (variabel) van 10a tot 40a. Is dat mogelijk? Bestaat daar apparatuur voor? Hoe heet zoiets? En is dat eventueel zelf te maken?

Alle hulp bij dit project is welkom. Alvast bedankt...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Zoiets heet een stroombron. Maar als je die op de analoge manier gaat maken, dan wordt alles wel heel erg warm. Voorbeeld: Je hebt 9 volt nodig bij die 40 Amp, je accu geeft 12 volt, dus 3 volt over je stroombron bij die 40 Amp. dan moet je 120 Watt wegwerken. Dit is niet zo leuk. Dus kun je het beter op de digitale manier doen. Je gaat je voedingsspanning PWM-en naar je belasting en de regelaar hiervoor kijkt dan naar de opgenomen stroom. Vraagje: Je bereik zou 10 tot 40Amp zijn Weet je dan zeker dat je met die 12 volt genoeg zou hebben voor het hele gebied??
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
H4P1
Berichten: 3
Lid geworden op: do 9 mar 2023, 16:47
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Bericht door H4P1 »

Mat Janssen schreef:Zoiets heet een stroombron. Maar als je die op de analoge manier gaat maken, dan wordt alles wel heel erg warm. Voorbeeld: Je hebt 9 volt nodig bij die 40 Amp, je accu geeft 12 volt, dus 3 volt over je stroombron bij die 40 Amp. dan moet je 120 Watt wegwerken. Dit is niet zo leuk. Dus kun je het beter op de digitale manier doen. Je gaat je voedingsspanning PWM-en naar je belasting en de regelaar hiervoor kijkt dan naar de opgenomen stroom. Vraagje: Je bereik zou 10 tot 40Amp zijn Weet je dan zeker dat je met die 12 volt genoeg zou hebben voor het hele gebied??
Bedankt voor je reactie Mat. De 12 volt zou blijven, daar mag niets vanaf omdat de watergasgenerator daarop gemaakt is. (Ideaal is ongeveer 2 volt voor optimale watergas productie, dus neem ik voor 12 volt 5 neutrale tussenplaatjes. Dan wordt die 12 volt verdeeld over 6 tussenruimtes...)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Kun je niet even een foto of een schets maken hoe zoiets moet dan? Of een link naar een uitleg, want als je altijd 12 volt wil en dan regelen van 10 tot 40 Amp. dan heb ik even wat vragen daarover. :D
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
H4P1
Berichten: 3
Lid geworden op: do 9 mar 2023, 16:47
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Bericht door H4P1 »

Hopelijk is het hiermee wat duidelijker?[/img]
Bijlagen
Schema1
Schema1
photo_2023-03-10 23.24.35.jpeg (96.77 KiB) 1212 keer bekeken
Plaats reactie