Hulp met meten hogere amps dan mijn meter aankan

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Penthane
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 mar 2023, 17:18

Hulp met meten hogere amps dan mijn meter aankan

Bericht door Penthane »

Hallo, ik heb het volgende probleem. Ik hoop dat iemand mij kan helpen?

Ik heb een digitale meter liggen (ooit gekregen, nooit iets mee gedaan) die tegelijk Voltage, Amperage en Wattage aangeeft in het display. De maximale metingen die het ding aankan zijn 100V, 10A en als ik het goed geleerd heb op school (45 jaar geleden) 1000W. Ik moet er echter 100A mee kunnen meten bij 12V en 24V. Het voltage valt dus binnen het bereik van de meter. Amperage en Wattage echter niet. Kan ik dit oplossen door een shunt te gebruiken die mijn meter 10x ongevoeliger maakt? En zo ja, welke waarde moet die shunt dan hebben? Want ik heb op internet zitten lezen over shunts, maar snap er geen bal van.
Groet, Rob
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Re: Hulp met meten hogere amps dan mijn meter aankan

Bericht door smd_lover »

Omdat je de waarde van de ingebouwde shunt in je meter niet weet, kun je ook niet berekenen wat de extra shunt moet worden om 10 zo'n groot bereik te krijgen.
Maar je meter kan dus ook alleen als voltmeter gebruikt worden.
Als je bijvoorbeeld een shunt koopt van 1mOhm (0.001 Ohm) dan kun je daar de spanning over meten. Volgens de wet van Ohm meet je dan bij 100A 0.1 Volt.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Penthane
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 mar 2023, 17:18

Re: Hulp met meten hogere amps dan mijn meter aankan

Bericht door Penthane »

Ik heb de ingebouwde shunt(je) even uitgesoldeerd en ik meet 0,8Ω. En ik heb een fatsoenlijke multimeter (HP-830L) . Ik was vroeger wat handiger met dit soort dingen, maar door depressie werkt mijn geheugen niet goed meer en dat geeft nogal problemen met beredeneren en rekenen en ik ben een hoop kennis van vroeger kwijt.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Re: Hulp met meten hogere amps dan mijn meter aankan

Bericht door Stynus »

Heb je met een vierpuntsmeting de weerstand gemeten? De waarde lijkt me namelijk nogal hoog. Bij 10A krijg je dan al 8V spanningsval over die 0.8R en dus 80W verlies.

Wat je kan doen is er een bekende stroom doorsturen van een 2-3A en dan de spanning erover meten. Vervolgens kan je de weerstand uitrekenen R=U/I
Penthane
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 mar 2023, 17:18

Re: Hulp met meten hogere amps dan mijn meter aankan

Bericht door Penthane »

Ik vrees dat mijn MM daar niet zuiver genoeg voor is. Mijn MM meet 0.8 mA als ik de pennen tegen elkaar hou! Niet zo'n fatsoenlijke meter als ik dacht dus. Nooit gemerkt, omdat ik nooit mA meet.
Ik ga van de week eens bij het repair cafe langs. Kijken of daar iemand is die me kan helpen.

Beide bedankt voor de hulp zover. Het heeft me geholpen mijn (en mijn MM's) beperkingen beter te leren kennen ;)
Plaats reactie